• Anonym (Dumpen)

Vad är era åsikter om dumpen.se?

Dumpen tar fast pedofiler på nätet och hänger ut dem. Flera av de uthängda har tagit sina liv då dem blivit trakasserade när det kommit ut till allmänheten.

Flera hävdar även att dumpen hetsar de här männen till kontakt genom att vara pådrivande i kontakten och utge sig för att vara en snygg 14 årig tjej. Samtidigt har man ju alltid ett val.

Vad är era åsikter om detta? 

• Svar på tråden Vad är era åsikter om dumpen.se?
  • Anonym (Pro-dump)

OM det hade funnits lagar som skyddade våra barn hade inte dumpen funnits.
    Det hade helt enkelt inte behövts.
    Så enkelt är det med den saken!

Dumpen GÖR något-när resten av samhället sviker.

• Anonym (Nejtilldumpen)
    Anonym (Pro-dump) skrev 2025-01-14 11:38:13 följande:

OM det hade funnits lagar som skyddade våra barn hade inte dumpen funnits.
    Det hade helt enkelt inte behövts.
    Så enkelt är det med den saken!

Dumpen GÖR något-när resten av samhället sviker.

Dumpen gör ingenting för att lagföra pedofiler. 
    Ingen av de Dumpen hängt ut har efter det blivit dömda eller ens anmälda eftersom Dumpens arbetssätt förhindrar det. 
    Att publikt skämma ut en ytterst liten del vuxna som söker sig till tonåringar ger tyvärr inga effekter i samhället. 
    Polisen själva har ju gått ut med att Dumpens metoder är kontraproduktiva. 
    Dumpens metoder hindrar t om polisens arbete ibland. 

Jag förstår att det kan se ut som att Dumpen gör rätt för att du ser resultatet direkt. 
    Det polisen gör ser man tyvärr inte lika lätt. 
    Men statistik visar att polisen sätter dit betydligt fler pedofiler per år än Dumpen. 
    Polisen kommer dessutom åt de som inte hänger på ungdomsforum för att ragga, utan de som på riktigt våldtar små barn och sprider materialet. 
    Dessa män (och fåtal kvinnor) kommer aldrig ragga på nätet, men kan gynnas av sådana som Dumpen, för det flyttar fokus från dem själva.

Inget av detta resonemang är för att skydda pedofiler utan tvärt om, att kunna sätta dit fler. 
  • Anonym (kanon)
    Stizze1 skrev 2025-01-14 11:28:13 följande:
    undrar varför jag får känslan av att du själv är sexuellt intresserad av unga personer,,?
    Det undrar jag med, för det är jag inte. Du kanske ska läsa inlägget en gång till och tänka först innan du skriver?
  • Anonym (Djärven)
    Anonym (Nejtilldumpen) skrev 2025-01-14 07:19:25 följande:
    Ja, självklart. 
    Precis lika lätt som det är för en medelålders man att låtsas vara en tonårstjej och stämma träff. 
    Men vad har ditt svar med resten av resonemanget att göra? 
    Att det faktiskt är bra att föräldrar är väldigt uppmärksamma på vad som händer kring deras barn.
  • Anonym (Nejtilldumpen)
    Anonym (Djärven) skrev 2025-01-14 13:29:11 följande:
    Att det faktiskt är bra att föräldrar är väldigt uppmärksamma på vad som händer kring deras barn.

Ja, föräldrar har självklart också en viktig del i att hjälpa barnen att vara säkra på nätet. Jag tycker att alla vuxna har ett gemensamt ansvar att hålla ögon och öron öppna runt vad barnen gör på nätet och på fritiden.

• Anonym (Problem)
    Anonym (kanon) skrev 2025-01-14 11:17:01 följande:
    Jag tycker det är viktigt att särskilja termerna för pedofili (sexuell dragning till små barn oftast 12 år och yngre) räknas som en sexuell störning som kan eventuellt behandlas på annat vis än för någon som dras till ungdomar som genomgår puberteten. Det är dessutom värre att bli kallad för pedofil då det kan handla om att de dras till väldigt små barn, när personen kanske inte alls har något intresse av mindre barn utan enbart unga tonåringar.
    Pedofiler har en sexuell störning. Det finns ingenting förmildrande över att grooma till 12-åringar. Det är inte "viktigt" att särskilja pedofiler från pedofiler.
  • Anonym (Problem)
    Anonym (Nejtilldumpen) skrev 2025-01-14 11:55:47 följande:
    Ingen av de Dumpen hängt ut har efter det blivit dömda eller ens anmälda eftersom Dumpens arbetssätt förhindrar det. 
    Att publikt skämma ut en ytterst liten del vuxna som söker sig till tonåringar ger tyvärr inga effekter i samhället. 

Jag förstår att det kan se ut som att Dumpen gör rätt för att du ser resultatet direkt. 
    Men statistik visar att polisen sätter dit betydligt fler pedofiler per år än Dumpen. 
    Polisen kommer dessutom åt de som inte hänger på ungdomsforum för att ragga, utan de som på riktigt våldtar små barn och sprider materialet. 
    Dessa män (och fåtal kvinnor) kommer aldrig ragga på nätet, men kan gynnas av sådana som Dumpen, för det flyttar fokus från dem själva.

Inget av detta resonemang är för att skydda pedofiler utan tvärt om, att kunna sätta dit fler. 
    Fast det baserat du på pedofiler som hamnar i fängelse pga att de utnyttjat barn på olika sätt. Dvs brottet är begånget. Det dumpen gör är att förebygga att brott ens begås. Där står polisen handfallen. Polisen får ju inte spola fram dessa pedofiler som dumpen gör. Dessutom så skickar dumpen ut signaler till samhället och pedofiler att de har ögon på sig hela tiden. Polisen står helt handfallna vad gäller förebyggande.
  • Anonym (Pro-dump)
    Anonym (Nejtilldumpen) skrev 2025-01-14 11:55:47 följande:

Du har inte helt rätt här. Faktiskt så har flera gärningpersoner blivit lagförda och dömda efter att polisen fått tips om dem via dumpen. Polisen har då kunnat nysta vidare i detta och det har flera gånger lett till ett gripande och även domar.

Det finns säkerligen poliser som inte gillar detta,  men det finns även poliser som tycker det är jättebra.
    Jag tycker du resonerar lite fel här. Polisen gör så gott de kan utefter de lagar som finns. Det är där vi har grundproblemet och dumpen uppmärksammar det här. Det är otroligt många som inte hade en aning om hur utbrett detta är. Dumpen informerar, förhindrar brott, hjälper anhöriga till gärningspersoner och framför allt gör de allt för att hjälpa barnen! De har ett barnfokus framför allt, det får inte glömmas.
  • Anonym (Nejtilldumpen)
    Anonym (Pro-dump) skrev 2025-01-14 14:42:48 följande:
    Du har inte helt rätt här. Faktiskt så har flera gärningpersoner blivit lagförda och dömda efter att polisen fått tips om dem via dumpen. Polisen har då kunnat nysta vidare i detta och det har flera gånger lett till ett gripande och även domar.

Det finns säkerligen poliser som inte gillar detta,  men det finns även poliser som tycker det är jättebra.
    Jag tycker du resonerar lite fel här. Polisen gör så gott de kan utefter de lagar som finns. Det är där vi har grundproblemet och dumpen uppmärksammar det här. Det är otroligt många som inte hade en aning om hur utbrett detta är. Dumpen informerar, förhindrar brott, hjälper anhöriga till gärningspersoner och framför allt gör de allt för att hjälpa barnen! De har ett barnfokus framför allt, det får inte glömmas.

Att de skulle ha ett barnfokus kan jag inte köpa.
    Deras fokus är pengar, det har varit tydligt från början.

Du har däremot rätt i att polisen inte kan lagföra någon innan brott begås.
    Det behövs oerhört mycket mer resurser till polisen.

Dock vidhåller jag min åsikt om att Dumpen är kontraproduktivt utefter de fakta jag kan hitta.

Dessutom förstår jag inte varför du och andra är så arge på oss som tycker Dumpen gör fel.
    I slutänden vill vi ju samma sak, att sätta dit pedofiler, bara att vi ser på tillvägagångsätten på olika  sätt.

För övrigt verkar inte Dumpen.se publicera någon som helst statistik på sin sida, vilket jag tycker är märkligt.
    Man tycker ju att vore deras arbete så väldigt viktigt och bra att de skulle skylta stort med hur många som de "tagit" och hur många de faktiskt lyckas driva till självmord.
    Det måste ju ändå vara en fjäder i hatten för dem.

• Anonym (kanon)
    Anonym (Problem) skrev 2025-01-14 14:34:55 följande:
    Pedofiler har en sexuell störning. Det finns ingenting förmildrande över att grooma till 12-åringar. Det är inte "viktigt" att särskilja pedofiler från pedofiler.
    Jag kanske förklarade otydligt. Jag menar att många har inte koll på definitionen av pedofili, utan kallar t ex de som ska träffa en 14-åring för pedofil bara för det är en minderårig och olagligt. Om det inte framgår i chattloggen så bör man inte kalla den som ska träffa en 14-åring för pedofil för det stämmer inte enligt definitionen av en pedofil. Det är viktigt att skilja på pedofiler och de som inte är pedofiler.
Svar på tråden Vad är era åsikter om dumpen.se?