Anonym (Q) skrev 2025-01-13 14:33:12 följande:
Det spelar ingen roll om det inte redan finns ett riktigt offer i dagsläget. Det kommer finnas ett riktigt offer förr eller senare när de håller på så. Det är deras mål - att hitta ett barn att förgripa sig på eller utsätta sexuellt på nätet. Det är därför de smyger omkring på dessa sidor och har kontakt med folk de tror är barn. Det är därför de söker sig till jobb där de arbetar med barn och det är därför de blir ledare i idrott för barn. Kan du få stopp på det innan det ens finns ett riktigt offer så är det ju idealiskt. Om dessa pedofiler känner sig uthängda skiter jag fullständigt i. Det är inte synd om dem. De skiter fullständigt i hur barnen känner. Man märker dessutom, när man läser dumpens konversationer med dessa män, att de är nojiga och rädda att det inte är ett riktigt barn de pratar med utan t.ex dumpen eller polisen. Trots att de alltså vet att risken för att det är fejk, och att de riskerar att bli uthängda, är stor men väljer ändå i slutändan att ta risken och hoppas på det bästa (det bästa i deras värld är att det visar sig vara ett riktigt barn de kan utnyttja). Igen, det är inte synd om dessa pedofiler. De är vuxna män som vet exakt vad de gör och vad de riskerar.
Jag håller inte med dig, utan jag tycker att de principerna för en rättsstat bör gälla även här och det innebär att bli dömd i en domstol och inte få en folkets dom på det här sättet. Detta är ju en form av brottsprovokation vilket inte är tillåtet för polisen att göra i Sverige, men även i länder där det är tillåtet brukar det ses som en förmildrande omständighet som medför att gärningen får ett lägre straffvärde.
Situationen försvåras ju också av att det inte bara är förövaren som drabbas utan också hans totalt oskyldiga familjemedlemmar, när det finns några sådana. Dessutom är det ju så att har man mycket pengar verkar man kunna köpa sig fri (genom att betala oskäliga priser för någon sorts behandling vid en privat klinik), vilket också är högst problematiskt dels ur ett rättviseperspektiv, dels vad gäller dumpens egentliga motivation och intressen här.
Jag skyddar förstås inte någon förövare, men jag menar att frågan har många fler aspekter och nyanser än vad ni som bara tänker med era känslor förstår. För det är det ni gör, ni tänker på barnen och blir arga, och då landar ni i att ändamålen helgar medlen. Men det är inte så en rättsstat fungerar.