• Anonym (Saga)

Hjäp mig förstå "oss"

Hej. Ska försöka göra det kort...

Jag är 28 år, har under 2 år haft en underligt relation till en kille som är 26. 

Inledningsvis var vi kk i 1 år. Tydligt uttalde kks. Inga frågetecken alls. Både han och jag var helt eniga. Han dejta samtidigt och jag med. Vi kunde prata om de vi dejtade och bolla våra känslor, visa bilder på våra dejter osv. Han va som en kompis jag låg med. För ca 1 år sedan slutade vi ligga. Va som att behovet av att sova ihop blev större och att ingen av oss längre kände den sexuella attraktionen till varandra. 

Så nu har vi i 1 år sovit ihop varannan helg när jag inte har mina barn. Fredag-söndag. Vi kollar på film och lagar mat ibland. Vi är väldigt fysiska men jag kan inte tänka mig att ligga med honom. Han känner samma. Han är väldigt ärlig och har inte försökt heller. Den fysika biten är inte ens sexuellt laddad. Vi håller om varandra typ. Vi kan prata om precis allt. Om jag mår dåligt ringer jag han och han gör samma. Han dejtar en tjej nu och jag vill lika mkt som han att han ska hitta kärlen. Själv har jag dejtat lite men trivs som singel. Han vill såklart hitta någon att bilda familj med.  Vilket jag önskar honom mer än någon annan. 

Men jag kan inte förstå vår relation alls. Jag ser honom på ett sätt jag aldrig sett någon innan. Vi har pratat om det han och jag och han säger att vi kanske är tvillingsjälar? Han säger att ingen annan än jag någonsin har förstått sig på honom. 

Jag har ingen aning, men jag förstår ju att detta måste va konstigt. Vi har försökt att bryta men jag saknar då honom på ett underligt sätt. Vi har bestämt att inte berätta om detta för någon för ingen skulle fatta vår "grej". Vi fattar den ju inte själva ens. 

Hjälp mig förstå. Någon som varit med om liknande ? 

• Svar på tråden Hjäp mig förstå "oss"
  • Anonym (Saga)
    Anonym (J) skrev 2025-01-13 07:20:26 följande:

Så sluta håll på med honom när han har en tjej.

Håller jag på med honom när han har tjej?
  • Anonym (Saga)
    Anonym (relation) skrev 2025-01-13 07:30:36 följande:

Jag tror att det som gör att du inte förstår er relation är att den inte liknar de flesta andra relationer. Som jag ser det är våra vanliga relationsmönster i mångt och mycket sociala konstruktioner som vi införlivar när vi växer upp i samhället, men det finns inget "naturligt" med ordningen att vänner är sådana det inte finns någonting som helst fysiskt med, och den person man har fysisk närhet med ska man vilja vara med resten av livet. Bara själva KK-relationen, som inte är så ovanlig idag, är ju en sorts relation som jag tror är ganska ny som fenomen.

Så ni har hittat in till en annan sorts relation som verkar väldigt ovanlig, och jag tycker inte det är någonting konstigt med det, och det är väl inte så mycket mer att förstå med det än att ni tycker om varandras sällskap och njuter av lite lätt fysisk närhet då och då, men ni är inte förälskade eller särskilt sexuellt attraherade av varandra. Bara för att relationen inte passar in i de gängse ramarna för vilka relationer folk brukar ha är det ju ingenting med det som är konstigt, så länge båda två är helt med på ramarna för relationen vilket ju verkar vara fallet.

Sen är förstås frågan hur det blir för potentiella kärlekspartners för er båda att ni har den här relationen, men det pratar ju alla andra om här, och det är inte heller din fråga så jag låter bli att kommentera det.

Tack för ditt svar. Kloka ord. 

Vi träffas inte överhuvudtaget när någon av oss dejtar. Det är något vi bestämt och vi känner att det är det bästa. 
  • Anonym (Saga)
    Anonym (X) skrev 2025-01-13 07:25:53 följande:

Varför få ens blanda in hans dejt i det hela om du inte vill prata om det?

Varför är det viktigt att ha ett namn på det ni gör? Men eftersom ni inte verkar kunna stå för det, fast det enligt dig är så oskyldigt och sköts exemplariskt, så lutar det väl åt att ni fortfarande ärr kk, fast ni ligger inte med varandra. 

Jag tycker den aspekten är viktigt att få med, att vi inte ses överhuvudtaget när någon av oss dejtar och att vi är fine med det. Kanske inte är en viktig aspekt men jag tyckte ändå det. Är ju ett tydligt tecken på att vi inte har några kärlekskönslor mellan oss men.

Jag behövde inte ha ett namn på det vi gör. Jag va mer inte efter om det va någon mera som haft samma relation och kunde förstå den lite bättre än vi. 
  • Anonym (Saga)
    Studentpappa skrev 2025-01-13 07:24:41 följande:

Jag hade en tjejkompis likt er relation som ung. Vi hade ingen sexuell historia men hon kom alltid över till mig och vi låg och kollade på tv och skedade under samma täcke, hon sov över ibland osv. 

Hon hade kille också men vet inte hur mycket han visste. Inget som fungerar när man har ett förhållande skulle jag säga.

Tack för ditt svar. Nej det fungerar inte och är heller inget vi gör när någon av oss ens dejtar eller skriver med nån annan. 
  • Anonym (Saga)
    Anonym (J) skrev 2025-01-13 07:20:59 följande:
    För ni myser. 
    Nej vi myser alltså som jag tidigare skrivit många gånger NOLL när någon av oss dejtar eller skriver med någon annan. Ibland kan det vara bra att läsa igenom innan man väljer att anonymt kasta pajer. 
  • Anonym (Saga)
    Anonym (J) skrev 2025-01-13 07:20:11 följande:

Håller med. Precis som du ts behöver också ta sitt ansvar och säga till snubben att nu är ni inte närgångna längre eftersom han har en dejt. Eller är han lags åt det  otrogna hållet. 

Vet att de inte är tsm än men de dejtar, ingen bra start direkt. Som uppgjort för att sabba hans nya relation. Hon hade förmodligen dragit på direkten om hon hade vetat.  

Som tidigare skrivit. Tar det igen: VI ses inte överhuvudtaget när någon av oss dejtar. Vi ses alltså bara när ingen av oss träffar eller skriver med någon annan. 
  • Anonym (Saga)
    Anonym (J) skrev 2025-01-13 07:23:12 följande:

Nej de gör ni inte. Och bara att du behöver säga att ni sköter korten snyggt säger en hel del.

Så länge han har den här nya dejten, håll inte på med honom. 

Även om din tråd inte handlade om detta så gör den det också , det tillhör. folk blir upprörda.

Ingen behöver bli upprörd. Alla kan vara helt lugna. 

Jag håller inte på med killen när han dejtar. Skulle inte kännas bra alls för någon av oss. 

Ibland kan man bli upprörd när man drar egna slutsatser. Kan vara klokt att ta reda på (eller läsa ) hur det ligger till innan man lägger energi på att dömma någon på felaktiga grunder. Nästan som.om att du vill ha detta att kasta pajer på ? Får lite den känslan.
  • Teresse7
    Anonym (J) skrev 2025-01-13 07:23:12 följande:

Nej de gör ni inte. Och bara att du behöver säga att ni sköter korten snyggt säger en hel del.

Så länge han har den här nya dejten, håll inte på med honom. 

Även om din tråd inte handlade om detta så gör den det också , det tillhör. folk blir upprörda.

Men vad är ditt problem ? Kan du inte ena läsa innan du chansar ? 

Ts jag tycker det låter som att du och din vän har en din relation. Att den måste avslutas förstår ni ju. Så det behöver ingen tydliggöra. 

Jag skulle nog gissa att ni har en stark personkemi. Att ni funnit varandra som väldigt bra vänner. Människan behöver fysisk närhet och eftersom ni startade som kk så har ni startat fysiskt och därför kanske det känns mer ok än att skeda till en film än med en kille man börja som vän med? 
  • Anonym (X)
    Anonym (Saga) skrev 2025-01-13 08:25:22 följande:
    Jag tycker den aspekten är viktigt att få med, att vi inte ses överhuvudtaget när någon av oss dejtar och att vi är fine med det. Kanske inte är en viktig aspekt men jag tyckte ändå det. Är ju ett tydligt tecken på att vi inte har några kärlekskönslor mellan oss men.

Jag behövde inte ha ett namn på det vi gör. Jag va mer inte efter om det va någon mera som haft samma relation och kunde förstå den lite bättre än vi. 
    Vad är det du inte förstår?
  • Anonym (Saga)
    Anonym (X) skrev 2025-01-13 08:56:13 följande:
    Vad är det du inte förstår?
    Jag förstår alltså inte våran relation helt. Hur det kan bli ett sånt band. Inget jag upplevt innan.
Svar på tråden Hjäp mig förstå "oss"