• Anonym (Saga)

Hjäp mig förstå "oss"

Hej. Ska försöka göra det kort...

Jag är 28 år, har under 2 år haft en underligt relation till en kille som är 26. 

Inledningsvis var vi kk i 1 år. Tydligt uttalde kks. Inga frågetecken alls. Både han och jag var helt eniga. Han dejta samtidigt och jag med. Vi kunde prata om de vi dejtade och bolla våra känslor, visa bilder på våra dejter osv. Han va som en kompis jag låg med. För ca 1 år sedan slutade vi ligga. Va som att behovet av att sova ihop blev större och att ingen av oss längre kände den sexuella attraktionen till varandra. 

Så nu har vi i 1 år sovit ihop varannan helg när jag inte har mina barn. Fredag-söndag. Vi kollar på film och lagar mat ibland. Vi är väldigt fysiska men jag kan inte tänka mig att ligga med honom. Han känner samma. Han är väldigt ärlig och har inte försökt heller. Den fysika biten är inte ens sexuellt laddad. Vi håller om varandra typ. Vi kan prata om precis allt. Om jag mår dåligt ringer jag han och han gör samma. Han dejtar en tjej nu och jag vill lika mkt som han att han ska hitta kärlen. Själv har jag dejtat lite men trivs som singel. Han vill såklart hitta någon att bilda familj med.  Vilket jag önskar honom mer än någon annan. 

Men jag kan inte förstå vår relation alls. Jag ser honom på ett sätt jag aldrig sett någon innan. Vi har pratat om det han och jag och han säger att vi kanske är tvillingsjälar? Han säger att ingen annan än jag någonsin har förstått sig på honom. 

Jag har ingen aning, men jag förstår ju att detta måste va konstigt. Vi har försökt att bryta men jag saknar då honom på ett underligt sätt. Vi har bestämt att inte berätta om detta för någon för ingen skulle fatta vår "grej". Vi fattar den ju inte själva ens. 

Hjälp mig förstå. Någon som varit med om liknande ? 

• Svar på tråden Hjäp mig förstå "oss"
  • Anonym (Saga)

Står att jag är 28 men blev fel, jag är 38

• Anonym (Saga)
    Tecum skrev 2025-01-12 20:34:24 följande:

Vad behöver du förstå? Ni har en ovanlig relation som påminner om den mellan syskon. Ni är överens och ingen tycks vilja ändra på något. Om  ni inte berättar det för någon slipper ni försvara er mot de som inte förstår.

Enda problemet är om han har en tjej han inte berättar det för, men det är som sagt hans sak.

Jag vet inte om jag promt måste förstå men relationen är ju underlig och tänkte om någon varit i en liknade relation som har bättre grepp än jag om vad det handlar om... 
    Han har ingen tjej såsett. Dom har varit på 2 dejter och inte sovit ihop eller ens kysst varandra än. Så det är väldigt tidigt i deras dejtade men så fort som möjligt nu måste jag lyfta detta, vi måste självklart bryta.
  • Anonym (Saga)
    Anonym (E) skrev 2025-01-12 21:38:29 följande:
    Det spelar ingen roll att det är tidigt, du fattar väl att nästan ingen skulle vara ok med det ni håller på med? Och om hon inte vet så är det väldigt oärligt mot henne, även om ni slutar här och nu.
    Nu har dom iof setts 2 gånger under min barnvecka så jag har inte träffat honom efter. Så kan inte se någon har gjort några fel. 
  • Anonym (Saga)
    Anonym (X) skrev 2025-01-12 21:46:03 följande:
    Så då kommer ni inte att träffas mer?
    Jag vet inte, om dom ska träffas igen nu så kommer vi avstå från att ses. Vi har alltid skött vår relation så, då har vi pratat i telefon istället på kvällarna och det känner jag ju inte är förbjudet om man dejtar någon. Såklart blir det annat där också senare om dom blir ihop. Men det är inte det min tråd handlar om. Han har dejtat tjejer, så har vi paus. Jag har dejtat killar då har vi paus. Inget konstigt alls. 
  • Anonym (Saga)
    Anonym (E) skrev 2025-01-12 21:53:55 följande:
    Och det spelar ingen roll att det bara är två gånger. Om han vill vara sjysst mot henne så slutar ni NU. Och ärligt talat, med tanke på er bakgrund så lär det vara svårt för er att vara vänner om han ska ha en relation.
    Vi har inte träffats i veckan då han dejtat henne. Vi sköter våra kort väldigt snyggt. Finns inget att anmärka på. Lovar. 
    Det var inte detta min tråd handlade om. Han har dejtat flera och vi har aldrig setts då. Samma år andra hållet. 
  • Anonym (Saga)
    Anonym (Omvand situation? OK for dig?) skrev 2025-01-13 06:53:53 följande:
    Tank dig in i situationen att du skulle traffa ditt livs karlek. Han har en fd. kk som han ar valdigt fysisk med. De saknar varandra, de pratar lange i telefon om kvallarna och de pratar t o m om dig (hans "nya").
    Hur hade du pa riktigt kant i den situationen (och pa lang sikt infor att ha ett forhallande med honom)? 

Ni ar val som basta kompisar eller nast intill som syskon, fast med en fysisk kramig bit. Ni ar som ex, fast att "skilsmassan" inte blev av eftersom ni inte haft nagon konflikt. 
    Manga har problem med sina partners ex, men att ni ar fysiska/gosandes med varandra och kommer att ha langa telefonsamtal om kvallarna blir ju nastan varre an ett "ex" for era nya partners, eftersom ni ju inte klippt banden till "exet" utan fortsatter att gulla och (som du sager sjalv) saknar varandra/inte kan vara utan varandra. Vilka nya partners kommer att gilla det, eller kanna att de ar nummer ett i relationen?
    Det är inte detta min tråd handlar om. 

Vi sköter den biten själva. Jag vet inte varför vi skulle prata i timmar i telefon? Jag vet heller inte varför hans eventuellt nya flickvän inte skulle känns sig som nr 1 för honom. Man kan absolut inte jämföra oss med ett skiljt par. Han kommer garanterat berätta för henne om vår vänskap och att vi har kontakt på snap och rings nån gång i månaden. Hon får väl själv ta ställning till vad hon tycker om den saken. Blir det jobbigt för henne så kommer ju inte jag stå i vägen. Jag för min del hade nog klarat det. Men vi är alla olika. Det får såklart tiden utvisa och vi kommer absolut klara hantera detta på bästa sätt. Att sitta på nätet och hålla lektion i hur våra liv funkar och vad vi borde göra behövs inte. 
  • Anonym (Saga)
    Anonym (J) skrev 2025-01-13 07:20:26 följande:

Så sluta håll på med honom när han har en tjej.

Håller jag på med honom när han har tjej?
  • Anonym (Saga)
    Anonym (relation) skrev 2025-01-13 07:30:36 följande:

Jag tror att det som gör att du inte förstår er relation är att den inte liknar de flesta andra relationer. Som jag ser det är våra vanliga relationsmönster i mångt och mycket sociala konstruktioner som vi införlivar när vi växer upp i samhället, men det finns inget "naturligt" med ordningen att vänner är sådana det inte finns någonting som helst fysiskt med, och den person man har fysisk närhet med ska man vilja vara med resten av livet. Bara själva KK-relationen, som inte är så ovanlig idag, är ju en sorts relation som jag tror är ganska ny som fenomen.

Så ni har hittat in till en annan sorts relation som verkar väldigt ovanlig, och jag tycker inte det är någonting konstigt med det, och det är väl inte så mycket mer att förstå med det än att ni tycker om varandras sällskap och njuter av lite lätt fysisk närhet då och då, men ni är inte förälskade eller särskilt sexuellt attraherade av varandra. Bara för att relationen inte passar in i de gängse ramarna för vilka relationer folk brukar ha är det ju ingenting med det som är konstigt, så länge båda två är helt med på ramarna för relationen vilket ju verkar vara fallet.

Sen är förstås frågan hur det blir för potentiella kärlekspartners för er båda att ni har den här relationen, men det pratar ju alla andra om här, och det är inte heller din fråga så jag låter bli att kommentera det.

Tack för ditt svar. Kloka ord. 

Vi träffas inte överhuvudtaget när någon av oss dejtar. Det är något vi bestämt och vi känner att det är det bästa. 
  • Anonym (Saga)
    Anonym (X) skrev 2025-01-13 07:25:53 följande:

Varför få ens blanda in hans dejt i det hela om du inte vill prata om det?

Varför är det viktigt att ha ett namn på det ni gör? Men eftersom ni inte verkar kunna stå för det, fast det enligt dig är så oskyldigt och sköts exemplariskt, så lutar det väl åt att ni fortfarande ärr kk, fast ni ligger inte med varandra. 

Jag tycker den aspekten är viktigt att få med, att vi inte ses överhuvudtaget när någon av oss dejtar och att vi är fine med det. Kanske inte är en viktig aspekt men jag tyckte ändå det. Är ju ett tydligt tecken på att vi inte har några kärlekskönslor mellan oss men.

Jag behövde inte ha ett namn på det vi gör. Jag va mer inte efter om det va någon mera som haft samma relation och kunde förstå den lite bättre än vi. 
Svar på tråden Hjäp mig förstå "oss"