• Jazzer73

Blir deprimerat av träning

Undrar om det är andra som upplever att träning utlöser en depressiv reaktion? Det verkar ju annars va vedertaget att träning ska va bra för psykiska hälsan, men jag kan konstatera att stort sett varje gång jag går på gymmet så kommer jag hem i ganska risigt psykisk tillstånd. Det släpper ofta efter ett antal timmar, men trots allt inte riktigt den boost man hade hoppats på efter att få rekommenderat träning som en åtgärd mot en lättare depression efter utbrändhet.
    Har körd gym i 3 år nu, varannan dag. Innan dess var det löpning i 2 år, med samma resultat, testat cykla också. 
    Jag tog kontakt med en forskare inom ämnet, och hon bekräftade att det finns ett fåtal människor som reagerar på detta sätt. Så nyfiken om andra känner liknande här?
    Jag vill gärna träna för att hålla mig i fysisk form i takt med att jag inte blir så mycket yngre :)
    Det som trigger träningsdeppen är när jag inser hur dålig jag är på all fysisk aktivitet, och hur jävla ful jag är. På gymmet måste jag ibland hänga en handduk över spegeln för att stå ut, på de redskap som står nära en spegel.
    Känner mig värdelös, ensam och utanför mellan alla snygga, vältränade människor. 
    När jag sprang så var det samma, höll på i två år innan jag la ner och kände det här kommer jag aldrig bli bra på.
    Och  det är väl ganska mycket det det handlar om, har aldrig varit bra på något, eller ägd någon form av självkänsla. Såklart träffat shrinks för detta, men tycker inte någonting har förändrats egentligen. "Sluta jämföra dig med andra" kan ni bespara mig för om inte ni samtidigt ger en förklaring till hur fanken det ska gå till? "Tävla mot dig själv istället" Till vilken nytta? Ingen som vet. Tror jag har någon ganska misslyckat kombination av att vara tävlingsmänniska "vinna eller försvinna" och samtidigt va dålig på stort sett allt jag gör.  Som ni ser kan jag tydligen inte heller lyckas med att skriva korta och tydliga inlägg... :)

Så, vad vill jag med detta orgie i självömkan? Jag hoppas få lite tips (men inga klyschar) om hur någon, som känner igen detta, har lyckats hantera det. Vore väldigt fint. 
  • Svar på tråden Blir deprimerat av träning
  • MsM84

Psykiskt välmående i samband med träning handlar inte om att folk känner sig snygga, lyckade och duktiga. Det handlar om att man rensar hjärnan, får bättre förutsättningar att sova bra som gör att man är piggare och mår bättre mm. Inte i samband med träningen i sig, utan pga effekterna träningen ger.

• Tow2Mater

Skippa den traditionella träningen om du inte mår bra av den. Ta promenader istället. Spring upp och ner for någon trappa ibland om du har en sån. Vanlig vardagsmotion.

• Jazzer73
    MsM84 skrev 2025-01-12 10:55:54 följande:

Psykiskt välmående i samband med träning handlar inte om att folk känner sig snygga, lyckade och duktiga. Det handlar om att man rensar hjärnan, får bättre förutsättningar att sova bra som gör att man är piggare och mår bättre mm. Inte i samband med träningen i sig, utan pga effekterna träningen ger.

Jo, det fattar jag ju, att man inte känner sig snygg och så direkt, men jag tycker bara jag har hörd så många som pratar om hormoner som frigörs vid träning och som skulle ge en kick och en känsla av välmående.
  • Jazzer73
    Tow2Mater skrev 2025-01-12 15:06:45 följande:

Skippa den traditionella träningen om du inte mår bra av den. Ta promenader istället. Spring upp och ner for någon trappa ibland om du har en sån. Vanlig vardagsmotion.

Javisst, men det är lite moment 22 där. Det är en dröm för mig att någon gång i livet kunna titta mig i spegeln och tänka att jag ser ut va i bra form. Och då tror jag inte det räcker med vardagsmotion. Å andra sidan har 3 år med gym inte heller gett några märkbara spår, så det kanske är skit samma egentligen. Inbillar mig bara att 90 minuter på gymmet varannan dag borde ge mer resultat än en promenad varje dag. Men som sagd, har egentligen inga belägg för det.
  • Anonym (ja)
    Jazzer73 skrev 2025-01-12 10:32:51 följande:
    Blir deprimerat av träning Undrar om det är andra som upplever att träning utlöser en depressiv reaktion? Det verkar ju annars va vedertaget att träning ska va bra för psykiska hälsan, men jag kan konstatera att stort sett varje gång jag går på gymmet så kommer jag hem i ganska risigt psykisk tillstånd. Det släpper ofta efter ett antal timmar, men trots allt inte riktigt den boost man hade hoppats på efter att få rekommenderat träning som en åtgärd mot en lättare depression efter utbrändhet.
    Har körd gym i 3 år nu, varannan dag. Innan dess var det löpning i 2 år, med samma resultat, testat cykla också. 
    Jag tog kontakt med en forskare inom ämnet, och hon bekräftade att det finns ett fåtal människor som reagerar på detta sätt. Så nyfiken om andra känner liknande här?
    Jag vill gärna träna för att hålla mig i fysisk form i takt med att jag inte blir så mycket yngre :)
    Det som trigger träningsdeppen är när jag inser hur dålig jag är på all fysisk aktivitet, och hur jävla ful jag är. På gymmet måste jag ibland hänga en handduk över spegeln för att stå ut, på de redskap som står nära en spegel.
    Känner mig värdelös, ensam och utanför mellan alla snygga, vältränade människor. 
    När jag sprang så var det samma, höll på i två år innan jag la ner och kände det här kommer jag aldrig bli bra på.
    Och  det är väl ganska mycket det det handlar om, har aldrig varit bra på något, eller ägd någon form av självkänsla. Såklart träffat shrinks för detta, men tycker inte någonting har förändrats egentligen. "Sluta jämföra dig med andra" kan ni bespara mig för om inte ni samtidigt ger en förklaring till hur fanken det ska gå till? "Tävla mot dig själv istället" Till vilken nytta? Ingen som vet. Tror jag har någon ganska misslyckat kombination av att vara tävlingsmänniska "vinna eller försvinna" och samtidigt va dålig på stort sett allt jag gör.  Som ni ser kan jag tydligen inte heller lyckas med att skriva korta och tydliga inlägg... :)

Så, vad vill jag med detta orgie i självömkan? Jag hoppas få lite tips (men inga klyschar) om hur någon, som känner igen detta, har lyckats hantera det. Vore väldigt fint. 
    Orkade bara läsa första meningen, men ja. När jag ibland haft mkt stress/mkt i livet och går och tränar, är det som att jag landar i min kropp och då kan den känslan jag inte hunnit känna infinna sig.
  • Anonym (ja)
    Anonym (ja) skrev 2025-01-12 15:46:56 följande:
    Orkade bara läsa första meningen, men ja. När jag ibland haft mkt stress/mkt i livet och går och tränar, är det som att jag landar i min kropp och då kan den känslan jag inte hunnit känna infinna sig.
    Känslan av depp tex. Dvs kanske jag har varit deppad men att det varit så mkt att jag inte känt det. Eller så kan det vara sorg. Ibland ilska.
  • Jazzer73
    Anonym (ja) skrev 2025-01-12 15:47:52 följande:
    Känslan av depp tex. Dvs kanske jag har varit deppad men att det varit så mkt att jag inte känt det. Eller så kan det vara sorg. Ibland ilska.
    Det låter ju egentligen som en ganska sund reaktion på träning, att komma underfund med hur man egentligen mår. Så länge det kan ge en positiv känsla också.
    Nog inte helt olikt det jag upplevar, att alla känslor som jag annars lyckas förtränga kommer fram.
  • Anonym (Man53)

din självbild och självkänsla verkar vara låg 
    träning i lagom mängd är alltid bra för din kropp 
    du behöver nog hjälp för ditt destruktiva tänkande 
    du har ingen jämn årig kamrat att prata med och dela nån hobby med , hitta vänner o snacka med är ett bra sätt att börja tänka annorlunda 
    att jämföra sig med andra gällande träning och utseende kan bli destruktivt om du aldrig är nöjd 
    träna för att du vet att det är bra och ta inte allt så allvarligt , ha lite distans till allvaret i livet 
    att gå på gym är inte en tävling , bara det att du gått dit å kört 1 timme är grymt bra gjort , finns många som inte lämnar soffan ?.

• Anonym (Cote)

Gillar du det du tränar och tycker det är kul eller tränar du enbart för muskelmassa och för hälsans skull? Skulle tro att det är där problemet ligger och eventuellt att du tränar för hårt och för ofta. Testa och byta träningsform och försök se på träning som att det ska vara något som förgyller din vardag istället för ett nödvändigt ont.

• Anonym (Lilla)

Spinning och gymträning i maskiner får mig att må dåligt. Jag blir låg och det sitter i ett tag efteråt. Det är helt enkelt så vansinnigt tråkigt att jag mår dåligt av det. Under perioder med skador var jag varit tvungen att göra det ändå, men det var verkligen hemskt.

Efter den typ av träning som jag gillar, tex aerobics, mår jag bra och är glad på det där sättet som många beskriver om sin träning. 

• Jazzer73
    Anonym (Man53) skrev 2025-01-12 19:47:54 följande:

din självbild och självkänsla verkar vara låg 
    träning i lagom mängd är alltid bra för din kropp 
    du behöver nog hjälp för ditt destruktiva tänkande 
    du har ingen jämn årig kamrat att prata med och dela nån hobby med , hitta vänner o snacka med är ett bra sätt att börja tänka annorlunda 
    att jämföra sig med andra gällande träning och utseende kan bli destruktivt om du aldrig är nöjd 
    träna för att du vet att det är bra och ta inte allt så allvarligt , ha lite distans till allvaret i livet 
    att gå på gym är inte en tävling , bara det att du gått dit å kört 1 timme är grymt bra gjort , finns många som inte lämnar soffan ?.

Ja, så är det ju, min självkänsla existerar helt enkelt inte, och har aldrig gjort. Och ja, jag har försökt få hjälp med det hos olika psykologer genom åren, men tycker inte det har gett några större resultat. Nej, jag har inga kompisar att dela nånting med, är i ett särboförhållande, men hon vill inte höra om det, tycker jag bör skämmas för jag inte är nöjd med livet. Och det kan ju förvisso stämma, men det är ju inte bara att slå om en strömbrytare. Känns som jag hela tiden försöker hitta ett nytt sätt att "lyckas", när de andra sätten fallerar. Ett behov av att bli bekräftat, att vara bra på nånting i livet. Allting är absolut inte kolsvart, men det påverkar mitt liv alldeles för mycket.
  • Jazzer73
    Anonym (Cote) skrev 2025-01-12 19:58:40 följande:

Gillar du det du tränar och tycker det är kul eller tränar du enbart för muskelmassa och för hälsans skull? Skulle tro att det är där problemet ligger och eventuellt att du tränar för hårt och för ofta. Testa och byta träningsform och försök se på träning som att det ska vara något som förgyller din vardag istället för ett nödvändigt ont.

I början tyckte jag gym var kul, passade mig bra med variation och möjlighet variera tempot. Problemet är nog att jag trodde det skulle synas på mig att jag tränade, och att jag skulle känna någon positiv effekt av det. Jag är absolut inte fixerat vid mitt utseende, men hade nog ändå nån dröm att att någon dag bli lite snyggare, eller åtminstone mindre ful, vilket som. Men 3 år senare är det bara konstatera att det inte syns någon skillnad. Hänger fortfarande en handduk framför spegeln när jag tränar.
    Jag har testa att springa, två år, fan det värsta jag gjort. Har svurit aldrig springa igen...sen cyklat också, lite roligare, men svårt att hålla någon kontinuitet där. 
    Har ett gym väldig nära mitt hem, så på det sättet är det ju toppen. All form av lagsport/gruppträning är uteslutet eftersom min erfarenhet av lagsport och gruppor är att jag altid är sämst och den som drar ner laget/gruppen och snabbt hamnar utanför gemenskapen. Hur som helst, tack för tipsen!
  • Jazzer73
    Anonym (Lilla) skrev 2025-01-12 20:18:09 följande:

Spinning och gymträning i maskiner får mig att må dåligt. Jag blir låg och det sitter i ett tag efteråt. Det är helt enkelt så vansinnigt tråkigt att jag mår dåligt av det. Under perioder med skador var jag varit tvungen att göra det ändå, men det var verkligen hemskt.

Efter den typ av träning som jag gillar, tex aerobics, mår jag bra och är glad på det där sättet som många beskriver om sin träning. 

Har testat nåt grupppass, aerobics liknande. Men har så otroligt svårt att va i en grupp, känner mig utanför direkt, och känslan av att va sämst kommer som ett brev på posten. Dessutom är det lite ansträngande att det alltid ska va nån musik till som får en att känna sig som deltagare på ett mellanstadiedisco :D Men tack för din tid och förslag!
  • Anonym (J)

Japp. Jag är utmattad. Min läkare förklarade det såhär att träning är en stress för kroppen. Den vet inte om vi flyr från något eller vad vi gör, när vi tränar.

Är man redan trött/påfrestas av annat är lugnare försiktigare träning bättre.

Jag fixar inte att löpträna tex, än. Eller hård styrketräning. Jag får bara träna lugnt, med raska promenader eller försiktig styrketräning eller yoga än så länge tills kroppen vant sig.

Skiter jag i det för jag panikångest och mår jättedåligt i flera dagar efteråt. 

• Anonym (J)
    MsM84 skrev 2025-01-12 10:55:54 följande:

Kolla mitt inlägg ovan. Det behöver vara lsgom träning för annars kan kroppen skapa stresshormoner och dra igång ångest 
Svar på tråden Blir deprimerat av träning