Blir deprimerat av träning
Undrar om det är andra som upplever att träning utlöser en depressiv reaktion? Det verkar ju annars va vedertaget att träning ska va bra för psykiska hälsan, men jag kan konstatera att stort sett varje gång jag går på gymmet så kommer jag hem i ganska risigt psykisk tillstånd. Det släpper ofta efter ett antal timmar, men trots allt inte riktigt den boost man hade hoppats på efter att få rekommenderat träning som en åtgärd mot en lättare depression efter utbrändhet.Har körd gym i 3 år nu, varannan dag. Innan dess var det löpning i 2 år, med samma resultat, testat cykla också.
Jag tog kontakt med en forskare inom ämnet, och hon bekräftade att det finns ett fåtal människor som reagerar på detta sätt. Så nyfiken om andra känner liknande här?
Jag vill gärna träna för att hålla mig i fysisk form i takt med att jag inte blir så mycket yngre :)
Det som trigger träningsdeppen är när jag inser hur dålig jag är på all fysisk aktivitet, och hur jävla ful jag är. På gymmet måste jag ibland hänga en handduk över spegeln för att stå ut, på de redskap som står nära en spegel.
Känner mig värdelös, ensam och utanför mellan alla snygga, vältränade människor.
När jag sprang så var det samma, höll på i två år innan jag la ner och kände det här kommer jag aldrig bli bra på.
Och det är väl ganska mycket det det handlar om, har aldrig varit bra på något, eller ägd någon form av självkänsla. Såklart träffat shrinks för detta, men tycker inte någonting har förändrats egentligen. "Sluta jämföra dig med andra" kan ni bespara mig för om inte ni samtidigt ger en förklaring till hur fanken det ska gå till? "Tävla mot dig själv istället" Till vilken nytta? Ingen som vet. Tror jag har någon ganska misslyckat kombination av att vara tävlingsmänniska "vinna eller försvinna" och samtidigt va dålig på stort sett allt jag gör. Som ni ser kan jag tydligen inte heller lyckas med att skriva korta och tydliga inlägg... :)
Så, vad vill jag med detta orgie i självömkan? Jag hoppas få lite tips (men inga klyschar) om hur någon, som känner igen detta, har lyckats hantera det. Vore väldigt fint.