Hur kort överlämning är rimligt att acceptera?
En kollega till mig, vi kan kalla honom Kalle, ska gå i pension. Det är ingen nyhet för företaget utan han aviserade det flera år i förväg men hans chef har fortfarande inte fått ok för att ersättningsrekrytera trots att tjänsten förutsätter spetskompetens inom två områden. Förväntad tid innan en helt ny person kan jobba fullt ut är ca 2-4 år.
Hade man tagit tag i frågan i god tid hade det funnits tid att lära upp vem som helst men nu börjar det brinna i knutarna. Jag tycker det låter intressant och är väl den som har bäst förutsättningar för att klara av jobbet men skulle ändå behöva en överlämning. Att bara bli dumpad mitt i ett (stort) pågående projekt där jag bara har en ganska vag uppfattning av vad som är gjort skulle inte direkt ge ett proffsigt intryck gentemot kunderna.
Kalle har informellt påbörjat en överlämning, så jag skulle inte börja helt från 0, men för att jag ska känna mig någonstans i närheten av bekväm skulle jag vilja ha en upplärning/inkörningsperiod på minst 6 mån. Detta skulle även ge mig tid att gå ett par kurser som krävs för verktyg jag behöver i tjänsten. Optimalt hade varit att jobba parallellt i åtminstone ett år eller två.
6 mån kommer bevisligen inte att inträffa. Det är mindre än så kvar tills Kalle går i pension och han har 2 mån semester att ta ut under den här tiden.
Hur kort tid anser ni är rimligt att acceptera utan att känna att jag totalt tar mig vatten över huvudet?