• Anonym (ts)

Hur kort överlämning är rimligt att acceptera?

En kollega till mig, vi kan kalla honom Kalle, ska gå i pension. Det är ingen nyhet för företaget utan han aviserade det flera år i förväg men hans chef har fortfarande inte fått ok för att ersättningsrekrytera trots att tjänsten förutsätter spetskompetens inom två områden. Förväntad tid innan en helt ny person kan jobba fullt ut är ca 2-4 år.

Hade man tagit tag i frågan i god tid hade det funnits tid att lära upp vem som helst men nu börjar det brinna i knutarna. Jag tycker det låter intressant och är väl den som har bäst förutsättningar för att klara av jobbet men skulle ändå behöva en överlämning. Att bara bli dumpad mitt i ett (stort) pågående projekt där jag bara har en ganska vag uppfattning av vad som är gjort skulle inte direkt ge ett proffsigt intryck gentemot kunderna.

Kalle har informellt påbörjat en överlämning, så jag skulle inte börja helt från 0, men för att jag ska känna mig någonstans i närheten av bekväm skulle jag vilja ha en upplärning/inkörningsperiod på minst 6 mån. Detta skulle även ge mig tid att gå ett par kurser som krävs för verktyg jag behöver i tjänsten. Optimalt hade varit att jobba parallellt i åtminstone ett år eller två.

6 mån kommer bevisligen inte att inträffa. Det är mindre än så kvar tills Kalle går i pension och han har 2 mån semester att ta ut under den här tiden.

Hur kort tid anser ni är rimligt att acceptera utan att känna att jag totalt tar mig vatten över huvudet?

• Svar på tråden Hur kort överlämning är rimligt att acceptera?
  • Anonym (M)

Så det är bestämt att du ska ta över efter Kalle?

Om det är så, vad sade din chef när det gäller överlämningen?

• Anonym (ts)

Det är inte bestämt, Kalles chef har fortfarande inte fått godkänt för att ersättningsrekrytera.

Det jag funderar på är när jag helt enkelt ska dra gränsen och säga att har de inte fått till en tjänst vid datum X så får de titta på andra alternativ än mig.

Det finns totalt 3-4 personer inom företaget som ens skulle ha en chans att ta över och av dessa är jag den som har bäst förutsättningar.

• Anonym (M)
    Anonym (ts) skrev 2025-01-11 08:54:48 följande:

Det är inte bestämt, Kalles chef har fortfarande inte fått godkänt för att ersättningsrekrytera.

Det jag funderar på är när jag helt enkelt ska dra gränsen och säga att har de inte fått till en tjänst vid datum X så får de titta på andra alternativ än mig.

Det finns totalt 3-4 personer inom företaget som ens skulle ha en chans att ta över och av dessa är jag den som har bäst förutsättningar.

Och du är säker på att Kalle ska ersättas? De kanske har andra planer. 

Vad är det Kalle gör som är så viktigt? 

• MsM84
    Anonym (ts) skrev 2025-01-11 08:54:48 följande:

Men är det ens diskuterat att du skulle kunna vara aktuell för rollen? Finns det någon anledning att Kalle börjat lämna över saker till dig?
  • Anonym (ts)

Chefen är hyfsat säker på att han kommer få ok för att ersätta tjänsten till slut, dock inte när.

Kalle jobbar med att installera nya system samt att utföra modifikationer på befintliga system utifrån kunders beställningar. Han är ensam i Europa och många kunder godkänner inte att folk kopplar upp sig på distans från utanför EU/EES/Schengen.

Utöver pågående projekt (där vi ju måste utföra vad vi avtalat) så går det inte att sälja produkten om vi inte kan installera den.

• Anonym (ts)
    MsM84 skrev 2025-01-11 09:04:12 följande:
    Men är det ens diskuterat att du skulle kunna vara aktuell för rollen? Finns det någon anledning att Kalle börjat lämna över saker till dig?
    Ja, Kalles chef har dragit detta genom ett antal nivåer inom ledningen och mitt namn har varit uppe som förslag.
  • Anonym (M)
    Anonym (ts) skrev 2025-01-11 09:08:41 följande:

Chefen är hyfsat säker på att han kommer få ok för att ersätta tjänsten till slut, dock inte när.

Kalle jobbar med att installera nya system samt att utföra modifikationer på befintliga system utifrån kunders beställningar. Han är ensam i Europa och många kunder godkänner inte att folk kopplar upp sig på distans från utanför EU/EES/Schengen.

Utöver pågående projekt (där vi ju måste utföra vad vi avtalat) så går det inte att sälja produkten om vi inte kan installera den.

Så om Kalle dör imorgon, vad händer då?
  • Anonym (ts)
    Anonym (M) skrev 2025-01-11 09:25:53 följande:
    Så om Kalle dör imorgon, vad händer då?
    Samma som om han går i pension utan att ersättas antar jag
  • Anonym (M)
    Anonym (ts) skrev 2025-01-11 09:47:37 följande:
    Samma som om han går i pension utan att ersättas antar jag
    Alltså, då är antagligen inte överlämning så viktigt som du tror, eller så är produkten inte så viktig för företaget. 

För om det du skriver stämmer, att man behöver flera år på sig för att ta över efter Kalle, då hade ju företaget haft en back-upp. Eftersom Kalle kan sluta, dö eller bli långtidssjuk. 
  • Anonym (Eh)

Ursäkta, rimligt att acceptera...? Du tror att du på något sätt har något alls att säga till om här? Självklart ska du inte skämma ut dig genom att komma med något slags ultimatum till chefen.

Rimlig tid att acceptera: noll dagar. Man tar jobbet under de förutsättningar som råder.

Svar på tråden Hur kort överlämning är rimligt att acceptera?