Anonym (ts) skrev 2025-01-11 11:54:14 följande:
Självklart har jag något att säga till om!
Jag har idag en annan tjänst på företaget (där nuvarande chef knappast vill släppa mig) och jag har en utbildning/erfarenhet som gör att om jag vill så kan jag lätt få jobb någon annanstans. Det är ju inte som att jag är arbetslös och måste ta vilket jobb som helst.
Varför skulle jag söka en tjänst där jag upplever att jag tar mig vatten över huvudet?
Anonym (M) skrev 2025-01-11 09:55:27 följande:
Alltså, då är antagligen inte överlämning så viktigt som du tror, eller så är produkten inte så viktig för företaget.
För om det du skriver stämmer, att man behöver flera år på sig för att ta över efter Kalle, då hade ju företaget haft en back-upp. Eftersom Kalle kan sluta, dö eller bli långtidssjuk.
Jag tror att originalplanen var att USA skulle ta över. De har dock haft flera personer där som av olika orsaker slutat/rört sig vidare i karriären med resultatet att de nästan halverat personalstyrkan där när det gäller folk med Kalles kompetens. För ett år sen fanns det folk nog för att åtminstone kortsiktigt skicka hit någon men nu har det ändrats.
Vad företaget anser är rimlig tid för överlämning är ju egentligen inte relevant. Min fundering är hur kort överlämning JAG kan tänka mig och om det blir kortare så accepterar jag helt enkelt att det inte blev något.Jag och mina kollegor har viss kontakt med Kalle idag och det finns en gråzon mellan våra arbetsområden. Utöver att han CCat mig i vissa mail har överlämningen egentligen inte gått utanför den gråzonen. Övrigt som gör mig till en lämplig kandidat är inget som Kalle påverkar.
Nej, det har du inte. Du har rätt att tacka nej till tjänsten, men ingen som helst rätt att kräva något. Vem dog och gjorde dig till VD...?