• Anonym (Coltrane)

Kan det va positivt att ha sex utanför ett förhållande?

Mycket tveksam rubrik, så låt mig förklara innan ni sågar mig vid fotknölarna...
    Lever i ett, stort sett, sexlöst särboförhållande. Min partner är inte längre intresserat av sex känns det som, vill hellre se tv och somna i soffan typ.
    För mig är det väldigt påfrestande, jag har ett ganska stort behov. På sin höjd blir det nåt snabbt någon enstak söndag morgon. Har säklart diskuterat detta med särbon, men vi kommer ingenstans. Samtidigt har vi det bra på många andra sätt, men detta påverkar förhållandet väldigt negativt för mig.
    Såklart har tanken att ha sex med någon annan dykt upp ihuvudet, inte konkret, men mer som ett tankeexperiment. Men har väldigt svårt att se det någonsin skulle kunna fungera. Mitt samvete skulle ta kål på mig. Samtidigt finns det en tanke som säger att det kanske hade varit bra. Då hade det problemet försvunnit ur mitt nuvarande förhållande. Men det hade ju krävd en gemensam överenskommelse, vilket nog är lika sannolikt som att jag skulle fira jul på Jupiter nästa år. Så nyfiken på om någon faktiskt har upplevd något positivt med en sådan lösning, från båda parters håll.

• Svar på tråden Kan det va positivt att ha sex utanför ett förhållande?
  • Anonym (Många..)
    Anonym (Många..) skrev 2025-01-11 20:08:44 följande:
    Då är det väl lika narcissistiskt att kräva att ens partner ska leva utan sex/intimitet?
    Sen är det stor skillnad på temporärt och permanent. Jag skulle inte lämna för temporärt, men definitivt för permanent.
  • Anonym (Många..)

Jag anser att den som förändrar förhållandet är den som ska söka hjälp eller tillåta partnern att ha sex utanför förhållandet. Man kan inte sätta andra människor i celibat för att man inte själv vill.

• Anonym (Många..)
    Anonym (Vidar) skrev 2025-01-11 19:58:32 följande:

Ja, du ser allt från ditt eget, egoistiska, perspektiv. Du kräver att din partner ska ha förståelse för dina behov, men har i din tur noll av den varan för din partner. 

Man kan vanligtvis inte styra det behovet och att du, andra självupptagna i tråden och ev. partner inte förstår det och närmar sig det på ett förstående vis, börjar gaffla om ultimatum och annat, sätter givetvis bara mer press. 

Oavsett vad just du anser är "mest naturligt" är det oerhört vanligt att människor av olika anledningar tappar lust för sex och närhet. Periodvis eller permanent. Och det är inte med avsikt. Och såklart då inte med avsikten att såra en partner. Om då en partner som du, helt insnöad i ditt eget, förväntar dig att andra ska förstå och sätta dina sårade känslor och drifter före sina egna är helt galet navelskådande och kontraproduktivt. Jag är glad att jag aldrig stött på en kärlekspartner av ditt snitt, även om jag givetvis stött på narcissister. 

Förlåt men nu skrattade jag. Läste lite snabbt och missade att du skrev utifrån mitt egoistiska perspektiv.

Läste du vad jag skrev ? Jag skrev att JAG hade tillåtit min partner ha sex utanför förhållandet om jag inte hade lust längre. Jag är för övrigt själv den med mindre lust i förhållandet.

• Anonym (Vidar)
    Anonym (Många..) skrev 2025-01-11 20:09:42 följande:
    Sen är det stor skillnad på temporärt och permanent. Jag skulle inte lämna för temporärt, men definitivt för permanent.
    Hur ska du veta det, tänker du? 
  • Anonym (On point)

Det finns väldigt många orsaker till att lusten försvinner. På flera sätt kan det vara en naturlig utveckling, och uppfattas inte som ett problem om båda parterna är i fas med varandra.

På sätt och vis är det ibland samhället eller rättare sagt vår omgivning som trycker på om att sex skulle vara viktigare för oss än vad det egentligen är. Man kopplar ihop manlighet och kvinnlighet med att vara sexuellt aktiva, något som är helt felaktigt.  Man tappar inte sin manlighet om man inte har sex.

Att leva i ett sexlöst förhållande är absolut inget man ska skämmas över.

Problem uppstår i relationer där man inte är i fas med varandra och bara den ena partnern tappat lusten. Börjar man gräva lite i detta så hittar man ofta flera oroshärdar, gamla konflikter som inte bearbetats, problem med tilliten eller helt enkelt skillnader i den personliga utvecklingen hos parterna.  Det visar sig tydligt att man inte är bra för varandra. Det är inte ovanligt att dessa par ser det som ett misslyckande att separera och håller envist kvar i något som inte längre finns.

När någon av parterna på grund av sjukdom tappat förmågan eller på grund av smärta inte längre kan ha samlag brukar det ändå fungera. Man anpassar sig och hittar vägar att ge varandra kärlek på. 

Detta blev en i hastigheten ihop slängt inlägg menat att ge en liten bakgrund till problemet.  

• Anonym (Vidar)
    Anonym (Många..) skrev 2025-01-11 20:12:29 följande:

Jag anser att den som förändrar förhållandet är den som ska söka hjälp eller tillåta partnern att ha sex utanför förhållandet. Man kan inte sätta andra människor i celibat för att man inte själv vill.

Jag har förstått att du vill att allt ska vara svartvitt, men så är det inte. 

Dynamiken i ett förhållande handlar om just det. Orsakerna till att någon "tappar sexlusten" är många och individuella, men ofta handlar det just om att partnern förändrats på olika vis. Vem ska söka hjälp då? Och vem ska ha förståelse för vad? Är det fortfarande din partner som ska söka hjälp för att denne inte tänder på dig för att denne tycker att du är självisk, gått upp i vikt, ägnar för mycket tid åt familjeliv eller vad du vill?

• Anonym (Jag)
    Anonym (Många..) skrev 2025-01-11 09:14:53 följande:
    De flesta borde anse att det är ett problem när ens partner i förhållandet börjar må dåligt av brist på närhet och kärlek? Annars borde man leta efter an partner som är a-sexuell istället? Man är ju inte ensam i ett förhållande.
    Kärlek är inte enbart sex, det är så mycket mer.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Många..) skrev 2025-01-11 20:08:44 följande:
    Då är det väl lika narcissistiskt att kräva att ens partner ska leva utan sex/intimitet?
    Hur gjorde denne när denne levde ensam och inte hade en partner.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Jag) skrev 2025-01-11 21:24:30 följande:
    Hur gjorde denne när denne levde ensam och inte hade en partner.
    Om man lever ensam har man i alla fall möjlighet att fritt söka efter någon som vill ha sex med en. Lever man i ett förhållande är man oftast hänvisad till enbart sin partner när det gäller att ha sex.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Jag) skrev 2025-01-11 21:20:32 följande:
    Kärlek är inte enbart sex, det är så mycket mer.
    Ingen har sagt att kärlek enbart är sex. Att det är viktigt för många i ett förhållande är en annan sak.
Svar på tråden Kan det va positivt att ha sex utanför ett förhållande?