• Anonym (Coltrane)

Kan det va positivt att ha sex utanför ett förhållande?

Mycket tveksam rubrik, så låt mig förklara innan ni sågar mig vid fotknölarna...
    Lever i ett, stort sett, sexlöst särboförhållande. Min partner är inte längre intresserat av sex känns det som, vill hellre se tv och somna i soffan typ.
    För mig är det väldigt påfrestande, jag har ett ganska stort behov. På sin höjd blir det nåt snabbt någon enstak söndag morgon. Har säklart diskuterat detta med särbon, men vi kommer ingenstans. Samtidigt har vi det bra på många andra sätt, men detta påverkar förhållandet väldigt negativt för mig.
    Såklart har tanken att ha sex med någon annan dykt upp ihuvudet, inte konkret, men mer som ett tankeexperiment. Men har väldigt svårt att se det någonsin skulle kunna fungera. Mitt samvete skulle ta kål på mig. Samtidigt finns det en tanke som säger att det kanske hade varit bra. Då hade det problemet försvunnit ur mitt nuvarande förhållande. Men det hade ju krävd en gemensam överenskommelse, vilket nog är lika sannolikt som att jag skulle fira jul på Jupiter nästa år. Så nyfiken på om någon faktiskt har upplevd något positivt med en sådan lösning, från båda parters håll.

• Svar på tråden Kan det va positivt att ha sex utanför ett förhållande?
  • Anonym (ok)
    Anonym (Vidar) skrev 2025-01-09 14:46:06 följande:

Ja, det finns många exempel på det. 

Att du får positiv affirmation utanför förhållandet är inget konstigt om det sker intellektuellt, känslomässigt, upplevelsemässigt i andra sammanhang. Ju mer du utvecklas och mår bra, desto bättre mår ditt förhållande i allmänhet. 

Sedan finns det svaga partners som vill hålla tillbaks och känner sig rädda att bli åsidosatta.  

Här TS, här har du svaren du kanske hoppas på. 
  • Fjäril kär

Eftersom din partner tydligt sagt nej till sex och nej till vidare diskussion så är det denna verkligheten du har att förhålla dig till och att utgå ifrån. 

1. Acceptera läget och var medveten om att konstgjord andning bara är begränsad tid innan du och hon måste fejsa verkligheten och separera. 

2. Acceptera läget och stå upp för dig själv och lämna. Alla människor separerar av what ever yrlig anledning som helst. Din fru är uppenbarligen inte heller nöjd så varför spela charader? Bättre kan ni.

3. Hitta alla ursäkter i universum och var otrogen och skyll på what ever anledning , du har redan passerat gränserna genom att fundera på riktiga skäl till att det skulle vara en bra idé.  Kom ihåg att det förr eller senare kraschar. 

4. Är du en man eller mus? 

• Tukt

Problemet är när man pratar om sex, att saker lätt låser sig. Blir laddat.
    Se det i stället som ett starkt behov som behövs i relationen. Gå sedan till en terapeut och jobba med problemet. Då har du/ni gjort det ni kan på rätt sätt. Hur ni sedan väljer gå vidare så är det i alla fall grundat i något annat än tjafs. 

• Anonym (Ninni)

Det finns så många anledningar till att din särbo inte längre är intresserad av sex. Vad hände?

Är det tråkigt, monotont sex som bara går ut på att du ska bli tillfredsställd?

Är du mån om att hon får orgasm?

Hjälper du henne med hushållssysslor, eller sitter du bara framför TV:n och slappar?

Är du överviktig? Duschar du varje dag och luktar gott?

Så kanske att det inte bara är din särbos fel? På vilket sätt anstränger du dig för att hon ska tycka att du är attraktiv? Kanske att hon också funderar på sex utanför förhållandet eftersom hon inte är nöjd?

• Anonym (Många..)
    Anonym (Coltrane) skrev 2025-01-09 14:34:19 följande:
    Ja, det har jag gjort. Och försökt få till en diskussion på alla möjliga sätt. Men hon vägrar prata om det, och går helt i taket om jag tar upp det. Har varit otroligt noga med inte skuldbelägga eller prata om "vems fel det är", men utan resultat. Försöker lyssna, och göra någonting åt, de saker hon ogillar hos mig. Men känns som jag slår huvudet i väggen. Nu tar jag aldrig upp det, och jag försöker att aldrig ta någon form av initiativ till sex, försöker avsexualisera henne kan man väl säga.

Det låter som du faktiskt försökt kommunicera om hur du känner. Gjort det du kan för att rädda förhållandet. Kudos till dig för att du försökt kämpa för att det ska fungera. Men i ett förhållande kan man inte vara den enda som kämpar och båda måste kunna lyssna på varandra och bekräfta varandras känslor. 

Om det vore mitt förhållande skulle jag kräva att han gick med på parterapi eller sökte hjälp enskilt för sin olust inför sex. Något måste ju ändras om inte ni båda ska förbli olycklig. Det minsta du kan begära är ett svar på varför hon inte vill och hur hon tycker du ska få känna närhet och kärlek.

Jag tycker att du i motsats till många andra har handlat helt rätt, och jag tycker att hon handlar egoistiskt och omoget.

Hoppas du kommer fram till en lösning, och att det ordnar sig ( vad det än innebär).

• Anonym (Hmm)

Enbart om man är en narcissist. 

Levde ett tag med ett par som sa sig ha ett öppet förhållande. 
    Gentemot varandra så spelade de att allt var guld och gröna skogar. 

Men när den andre inte var där så var de väldigt oroliga och mådde dåligt båda två.

• Anonym (On point)

Tror att det är så här-

Att ha sex utanför förhållandet och samtidigt ha samvetskval över det är ingen lösning på ditt problem. 

Om du känner att du inte kan fortsätta förhållandet på grund av att du saknar närhet, bekräftelse och sex så måste du göra någonting åt din situation. 

Om din partner inte är intresserad av att jobba på problemet så återstår bara att separera, kanske bara på prov, 

Du kan inte ensam lösa ett gemensamt problem

• Anonym (Nej)

Jag tror inte att sex med andra skulle lösa något. Otrohet skulle vara ohederligt och riskera att leda till andra problem (som att känslor uppstår från någon parts håll). Att hon blev så arg över brevet och inte vill prata om problemet, trots att du varit mån om att inte skuldbelägga henne, visar att det nog är omöjligt att komma tillrätta med situationen. Jag skulle därför råda dig att avsluta förhållandet, framför allt eftersom ni är särbo och det därför inte borde innebära så mycket praktiskt krångel.

• Fjäril kär

Rent rationellt :  om hon skulle berätta för dig varför hon inte vill ha sex , tex genom tappade känslor, ingen attraktion,  tröttnat på relationen, klimakteriet,  etc etc  så kvarstår ändå faktumet att hon inte vill.  Du kommer inte hux flux mötas av en kåt partner som vill ha sex jämt ...det händer inte...

Nånstans har ni nått vägens ände och du bör bryta upp. 

Eftersom ni är särbo så kommer ditt största fokus vara på den kvinna du väljer att ta in i ekvationen och det säger sig självt hur det kommer sluta....

• Anonym (Många..)
    Fjäril kär skrev 2025-01-10 11:00:05 följande:

Rent rationellt :  om hon skulle berätta för dig varför hon inte vill ha sex , tex genom tappade känslor, ingen attraktion,  tröttnat på relationen, klimakteriet,  etc etc  så kvarstår ändå faktumet att hon inte vill.  Du kommer inte hux flux mötas av en kåt partner som vill ha sex jämt ...det händer inte...

Nånstans har ni nått vägens ände och du bör bryta upp. 

Eftersom ni är särbo så kommer ditt största fokus vara på den kvinna du väljer att ta in i ekvationen och det säger sig självt hur det kommer sluta....

Finns det ingen hjälp för kvinnor om de tappat lust pga klimakteriet? Jag tänker att om det beror på t.ex klimakteriet eller någon sjukdom borde det finnas medeciner, hjälpmedel etc? Annars blir hon utan sex resten av livet, och får svårt att få någon partner, även om hon kanske egentligen vill ha sex men bara inte kan.
Svar på tråden Kan det va positivt att ha sex utanför ett förhållande?