• Anonym (Dj)

Dotters pappa tog sig friheten att föra över dotters sparpengar

och  spärra swish. Han fick för sig att någon hackat hennes konto för att hon swishat en viss summa för några månader sedan. 

Dotter köpte hund för sin lön som hon fick i somras och för pantpengar. Hon har inte sagt nåt om detta till sin pappa då han får för sig saker. Tex så bör vi skaffade ett annat husdjur för några år sedan så tyckte han att vi skulle säljas djuret och att vi skaffade de enbart för att se till att hon inte skulle komma till honom.

Han förstår inte och fattar inte varför hon inte vill vara hos honom så mycket längre. 

Nu är hon ju illa tvunget att berätta för pappa om hunden och är rädd för hans reaktion. Pappa kan ju inte bestämma vad hon har och skaffar hos mig. 

Får inte pappa som han vill eller får för sig saker så tycker han alltid ha sig rätt till att göra som han vill. 

I år blir dotter 18 år och bara längtar dit så han kan sluta upp med sina idéer.

• Svar på tråden Dotters pappa tog sig friheten att föra över dotters sparpengar
  • Anonym (Yconoma)
    Anonym (Dj) skrev 2025-01-08 18:02:42 följande:

Nu påstår pappan att han måste själv också vara med och godkänna att dottern köper nåt för som kostar flera tusen. Annars är det stöld. Hur kan det vara stöld när hon betalt för egna intjänade pengar? Sparat själv för att köpa en hund?  

Han är bara dum i huvet här.

Be honom ringa banken själv och få förklarat för sig vad som gäller med pengar barn har tjänat själva, om han inte tror dig.
  • Anonym (Anna)

Nu påstår pappan att han måste själv också vara med och godkänna att dottern köper nåt för som kostar flera tusen. Annars är det stöld. Hur kan det vara stöld när hon betalt för egna intjänade pengar? Sparat själv för att köpa en hund?  

Finns det någon psykisk ohälsa i botten här? Hos pappan alltså. Jag känner igen beteendet från en av mina sjuka föräldrar som ansåg att barnens pengar var "husets pengar", men nu i vuxen ålder så tror jag att det var något kontrollbehov och att hen inte klarade av att jag höll på att bli självständig. Min förälder "snodde" tusentals kronor av mig när jag var 15-18 och skaffade extrajobb och sommarjobb. Skulle tippa på totalt 25-30.000 kanske. Övervägde ett tag att sluta jobba eftersom jag ändå inte fick behålla pengarna men fortsatte ändå arbeta för att kunna bättra på mitt CV.

Klart jag är ledsen nu över att jag förlorat så mycket pengar som jag aldrig kommer få tillbaka, och jag var ledsen då över att jag tänkt använda pengarna till körkort och sparande för att kunna flytta hemifrån samtidigt som vänner fick körkort och stora summor pengar när dom fyllde år och tog studenten. 

Jag vet inte hur ni ska lösa det fram till 18-årsdagen. Kanske att pengarna direkt förs över till dig och läggs på ett speciellt konto. Så dom åtminstone är fredade från hans fingrar. 
  • Anonym (Ålder?)

Hur gammal är dottern? Man går bara inte och köper en hund hur som helst så där håller jag med pappan. Men Min fru lägger alla pengar på sina hästar och är totalt ansvarslös när det gäller sparande och det verkar som om du också är det som bara låter dottern köpa en hund. Hur gammal är dottern?

• Anonym (Uyt)

Det är väl bara att dottern tar med hunden till pappan när hon åker dit?

Väldigt konstigt att inte meddela sin farsa om så stora saker. Hade han fått för sig att hon skaffade djur för att slippa komma till honom hade hon kunnat förklara att hunden ju följer med henne dit hon går.

Pappan verkar galet paranoid. Men nog hade jag också reagerat om något av mina barn plötsligt saknar 20.000 på sitt konto! 
    Hela hans agerande hade kunnat stoppas med lite vanlig kommunikation.

• Anonym (Sofie)

Det låter lite som att du och dottern undviker att säga sanningen till honom för att han är så jobbig men resultatet blir att han blir ännu jobbigare för att han undrar vad som händer. 

Hur mycket kostade hunden?

Är det ärligt hennes hund eller din hund? 

Er dotter får väl disponera sina pengar som hon vill. Du får uppmuntra henne att vara ärlig med pappa. Han kan i längden inte stoppa henne från att äga en hund. Kommer hon bo hos dig på heltid när hon fyller 18?

• Anonym (J)

Alltså just det där med att ni båda behöver vara överens om hon köper nåt för flera tusen är väl rimligt. Det är mkt pengar och i den åldern har man inte riktigt koll på pengar än. 

Att han bestämmer enbart är ju fel men likaså att du bestämmer själv, ni behöver komma överens tillsammans. 

Men stöld vet jag inte. Kan han mena att hon inte ska röra pengarna förrän hon fyllt 18? Jag fick inte tag i mina heller förrän jag var 18-20 sådär. Det var bra. 

Köpa en hund när hon är under 18 tycker jag låter lite väl, det är ni föräldrar som ansvarar för hunden innan hon är myndig.

• Anonym (J)
    Anonym (Dj) skrev 2025-01-08 11:47:23 följande:
    Jo, nu måste hon ju det men han ska ju inte få hålla på så här. Hon har väl rätt att köpa vad hon vill och en större summa en gång är ingen gång. 
    Fast en hund? När man är under 18. Njae. 
  • Anonym (J)

Tycker det låter som att ni föräldrar inte kan kommunicera. Han vill väl också ha koll på vart pengarna  går och varför ska du besmma allt? han är lika mkt förälder han med. 

• Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Dj) skrev 2025-01-08 10:48:23 följande:

så tyckte han att vi skulle säljas 

Handel med människor är olagligt och strider mot inte minst FN-reglementet.
  • Anonym (Uyt)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2025-01-09 08:10:23 följande:
    Handel med människor är olagligt och strider mot inte minst FN-reglementet.
    Kul att se dig Draken! Längesen.
Svar på tråden Dotters pappa tog sig friheten att föra över dotters sparpengar