Inlägg från: Anonym (Anna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anna)

Dotters pappa tog sig friheten att föra över dotters sparpengar

Anonym (Dj) skrev 2025-01-08 18:02:42 följande:

Nu påstår pappan att han måste själv också vara med och godkänna att dottern köper nåt för som kostar flera tusen. Annars är det stöld. Hur kan det vara stöld när hon betalt för egna intjänade pengar? Sparat själv för att köpa en hund?  

Finns det någon psykisk ohälsa i botten här? Hos pappan alltså. Jag känner igen beteendet från en av mina sjuka föräldrar som ansåg att barnens pengar var "husets pengar", men nu i vuxen ålder så tror jag att det var något kontrollbehov och att hen inte klarade av att jag höll på att bli självständig. Min förälder "snodde" tusentals kronor av mig när jag var 15-18 och skaffade extrajobb och sommarjobb. Skulle tippa på totalt 25-30.000 kanske. Övervägde ett tag att sluta jobba eftersom jag ändå inte fick behålla pengarna men fortsatte ändå arbeta för att kunna bättra på mitt CV.

Klart jag är ledsen nu över att jag förlorat så mycket pengar som jag aldrig kommer få tillbaka, och jag var ledsen då över att jag tänkt använda pengarna till körkort och sparande för att kunna flytta hemifrån samtidigt som vänner fick körkort och stora summor pengar när dom fyllde år och tog studenten. 

Jag vet inte hur ni ska lösa det fram till 18-årsdagen. Kanske att pengarna direkt förs över till dig och läggs på ett speciellt konto. Så dom åtminstone är fredade från hans fingrar. 
Svar på tråden Dotters pappa tog sig friheten att föra över dotters sparpengar