Inlägg från: Anonym (J) |Visa alla inlägg
  • Anonym (J)

Dotters pappa tog sig friheten att föra över dotters sparpengar

Anonym (Dj) skrev 2025-01-08 18:02:42 följande:

Nu påstår pappan att han måste själv också vara med och godkänna att dottern köper nåt för som kostar flera tusen. Annars är det stöld. Hur kan det vara stöld när hon betalt för egna intjänade pengar? Sparat själv för att köpa en hund?  

Alltså just det där med att ni båda behöver vara överens om hon köper nåt för flera tusen är väl rimligt. Det är mkt pengar och i den åldern har man inte riktigt koll på pengar än. 

Att han bestämmer enbart är ju fel men likaså att du bestämmer själv, ni behöver komma överens tillsammans. 

Men stöld vet jag inte. Kan han mena att hon inte ska röra pengarna förrän hon fyllt 18? Jag fick inte tag i mina heller förrän jag var 18-20 sådär. Det var bra. 

Köpa en hund när hon är under 18 tycker jag låter lite väl, det är ni föräldrar som ansvarar för hunden innan hon är myndig.

• Anonym (J)
    Anonym (Dj) skrev 2025-01-08 11:47:23 följande:
    Jo, nu måste hon ju det men han ska ju inte få hålla på så här. Hon har väl rätt att köpa vad hon vill och en större summa en gång är ingen gång. 
    Fast en hund? När man är under 18. Njae. 
  • Anonym (J)

Tycker det låter som att ni föräldrar inte kan kommunicera. Han vill väl också ha koll på vart pengarna  går och varför ska du besmma allt? han är lika mkt förälder han med. 

• Anonym (J)
    Anonym (pengar) skrev 2025-01-09 08:32:37 följande:
    Varför ska pappan ha kontroll på vad hans nästan vuxna dotter gör med sina egna pengar? Mamman bestämmer inte heller, utan dottern själv bestämmer. Och varför ska han och mamman kommunicera om det? 

Menade att ingen av dom ska väl ha kontroll på så vis. Men de har väl ändå ansvaret tills hon är myndig? Även om hon är över 16. 

Känns som pappan bara vill veta vart pengarna går, eller kanske inte gillade att det gick till en hund. En hund är ett väldans ansvar och kanske något man borde skaffa efter man blivit myndig och flyttat ut. Men det är min åsikt. 

• Anonym (J)

Nu blir ju hunden föräldrarnas ansvar.

• Anonym (J)
    Anonym (pengar) skrev 2025-01-09 08:31:02 följande:
    Dottern fyller ju 18 detta året, och har pengarna att köpa hunden för. och verkar inte ens bo med pappan. Så varför ska han vara med och bestämma om dotterns egna pengar och vad dottern gör för inköp? 

Och hon har såklart rätt att själv bestämma över sina egna pengar. Om hon har jobb och tjänar pengar så är det hennes, inte pappans att bestämma över. Skillnad om föräldrarna har ett låst sparande till henne som faller ut när hon blir myndig. Men dessa pengar är hennes egna att spendera nu och på vad hon vill. 

Känns mer som att han vill ha kontroll och tar sig friheter. 
    Mm, men en hund. Nja.
  • Anonym (J)

En hund är ett djur hon ska ta ansvar över i massa år. Känns inte så genomtänkt.

• Anonym (J)
    Anonym (pengar) skrev 2025-01-09 08:44:28 följande:
    Anonym (J) skrev 2025-01-09 08:39:20 följande:

En hund är ett djur hon ska ta ansvar över i massa år. Känns inte så genomtänkt.

Det kan vara precis hur genomtänkt som helst. 

Om dottern skaffar ett jobb som är på heltid och flyttar hemifrån, hur gör hon då då? funkar kanske nu när hon bor hemma men sen då. 

Anonym (pengar) skrev 2025-01-09 08:47:32 följande:
    De har ansvar för dottern. Men de har inte rätt att bestämma vad hon gör med sina egna pengar, eller flytta pengar från hennes konto bara sådär. 

Känns som att pappan vill ha kontroll över barnet. Och att han inte har så bra kontakt med henne eftersom han såg en transaktion och bara agerade utan att kolla med henne om transaktionen var legitim. 

Det kan mycket väl vara så att dotter vet precis och är beredd att axla ansvar för en hund. Din åsikt är helt irrelevant för den här personens val att skaffa hund. 

Jag håller inte med. Tycker det känns som att han bara vill veta vart pengarna går och vill ha nåt att säga till om också. Vi vet ju bara det ts sagt och inte hans version. 

Ja så kan det mycket väl vara. Men tvärtom också.

• Anonym (J)
    Anonym (pengar) skrev 2025-01-09 08:54:53 följande:
    Det är ju inget som du behöver fundera på, utan det får dottern lösa. Massor av människor har hund, så det fungerar ju uppenbarligen för många att lösa. 

Det är just det, att pappan tycker att han ska ha nåt att säga till om när det gäller dotterns pengar. Det har han inte rätt till. Det är hennes pengar, hon är snart vuxen. 

TS, som verkar leva med dottern är ju inte orolig för varken hunden eller hur dottern använder sina egna pengar.
    Nej det gör jag inte heller men jag menar att det kanske är det pappan funderar på. Och de är ändå ansvariga tills hon är myndig. 
Svar på tråden Dotters pappa tog sig friheten att föra över dotters sparpengar