• Anonym (Dj)

Dotters pappa tog sig friheten att föra över dotters sparpengar

och  spärra swish. Han fick för sig att någon hackat hennes konto för att hon swishat en viss summa för några månader sedan. 

Dotter köpte hund för sin lön som hon fick i somras och för pantpengar. Hon har inte sagt nåt om detta till sin pappa då han får för sig saker. Tex så bör vi skaffade ett annat husdjur för några år sedan så tyckte han att vi skulle säljas djuret och att vi skaffade de enbart för att se till att hon inte skulle komma till honom.

Han förstår inte och fattar inte varför hon inte vill vara hos honom så mycket längre. 

Nu är hon ju illa tvunget att berätta för pappa om hunden och är rädd för hans reaktion. Pappa kan ju inte bestämma vad hon har och skaffar hos mig. 

Får inte pappa som han vill eller får för sig saker så tycker han alltid ha sig rätt till att göra som han vill. 

I år blir dotter 18 år och bara längtar dit så han kan sluta upp med sina idéer.

• Svar på tråden Dotters pappa tog sig friheten att föra över dotters sparpengar
  • Anonym (pengar)
    Anonym (J) skrev 2025-01-09 08:51:26 följande:

Om dottern skaffar ett jobb som är på heltid och flyttar hemifrån, hur gör hon då då? funkar kanske nu när hon bor hemma men sen då. 

Anonym (pengar) skrev 2025-01-09 08:47:32 följande:
    De har ansvar för dottern. Men de har inte rätt att bestämma vad hon gör med sina egna pengar, eller flytta pengar från hennes konto bara sådär. 

Känns som att pappan vill ha kontroll över barnet. Och att han inte har så bra kontakt med henne eftersom han såg en transaktion och bara agerade utan att kolla med henne om transaktionen var legitim. 

Det kan mycket väl vara så att dotter vet precis och är beredd att axla ansvar för en hund. Din åsikt är helt irrelevant för den här personens val att skaffa hund. 

Jag håller inte med. Tycker det känns som att han bara vill veta vart pengarna går och vill ha nåt att säga till om också. Vi vet ju bara det ts sagt och inte hans version. 

Ja så kan det mycket väl vara. Men tvärtom också.

Det är ju inget som du behöver fundera på, utan det får dottern lösa. Massor av människor har hund, så det fungerar ju uppenbarligen för många att lösa. 

Det är just det, att pappan tycker att han ska ha nåt att säga till om när det gäller dotterns pengar. Det har han inte rätt till. Det är hennes pengar, hon är snart vuxen. 

TS, som verkar leva med dottern är ju inte orolig för varken hunden eller hur dottern använder sina egna pengar.
  • Anonym (J)
    Anonym (pengar) skrev 2025-01-09 08:54:53 följande:
    Det är ju inget som du behöver fundera på, utan det får dottern lösa. Massor av människor har hund, så det fungerar ju uppenbarligen för många att lösa. 

Det är just det, att pappan tycker att han ska ha nåt att säga till om när det gäller dotterns pengar. Det har han inte rätt till. Det är hennes pengar, hon är snart vuxen. 

TS, som verkar leva med dottern är ju inte orolig för varken hunden eller hur dottern använder sina egna pengar.
    Nej det gör jag inte heller men jag menar att det kanske är det pappan funderar på. Och de är ändå ansvariga tills hon är myndig. 
  • Anonym (pengar)
    Anonym (J) skrev 2025-01-09 08:56:53 följande:
    Nej det gör jag inte heller men jag menar att det kanske är det pappan funderar på. Och de är ändå ansvariga tills hon är myndig. 
    Dottern verkar inte bo med pappan, de verkar inte har så mkt kontakt, utan dottern bara väntar på att bli myndig så att hon slipper att han lägger sig i. Så hur påverkar hunden pappan negativt? Hur är han ansvarig för nåt? mer än att han verkar ta sig friheter och utöva kontroll över sin dotter bara för att han kan. 
  • Anonym (Uyt)
    Anonym (pengar) skrev 2025-01-09 09:03:31 följande:
    Dottern verkar inte bo med pappan, de verkar inte har så mkt kontakt, utan dottern bara väntar på att bli myndig så att hon slipper att han lägger sig i. Så hur påverkar hunden pappan negativt? Hur är han ansvarig för nåt? mer än att han verkar ta sig friheter och utöva kontroll över sin dotter bara för att han kan. 
    Man kan väl åtminstone kommunicera!

Du hade inte reagerat om det försvunnit pengar från ditt barns konto när du "vet" att dottern inte spenderat något? Ett konto du är ansvarig för?
  • Anonym (pengar)
    Anonym (Uyt) skrev 2025-01-09 09:11:27 följande:
    Man kan väl åtminstone kommunicera!

Du hade inte reagerat om det försvunnit pengar från ditt barns konto när du "vet" att dottern inte spenderat något? Ett konto du är ansvarig för?
    Varför kommunicerade inte pappan med dottern då och frågade om transaktionen var legitim? Utan bara tog sig friheten att tömma kontot när han såg en transaktion han inte kände till. 

Jag kontrollerar inte mina barns konton. Det är deras pengar, de får spendera hur de vill. De har sitt konto under mitt namn för att de är omyndiga, det innebär inte att jag bestämmer över deras egna pengar. pengar som de får i månadspeng eller tjänar själva på sina extrajobb. Det är deras egna pengar!
  • Anonym (Uyt)
    Anonym (pengar) skrev 2025-01-09 09:03:31 följande:
    Är du Ts?
  • Anonym (Uyt)
    Anonym (pengar) skrev 2025-01-09 09:18:11 följande:
    Varför kommunicerade inte pappan med dottern då och frågade om transaktionen var legitim? Utan bara tog sig friheten att tömma kontot när han såg en transaktion han inte kände till. 

Jag kontrollerar inte mina barns konton. Det är deras pengar, de får spendera hur de vill. De har sitt konto under mitt namn för att de är omyndiga, det innebär inte att jag bestämmer över deras egna pengar. pengar som de får i månadspeng eller tjänar själva på sina extrajobb. Det är deras egna pengar!
    Det borde han absolut ha gjort!

Dålig kommunikation i hela familjen tycker jag.
  • Anonym (pengar)
    Anonym (Uyt) skrev 2025-01-09 10:14:11 följande:
    Det borde han absolut ha gjort!

Dålig kommunikation i hela familjen tycker jag.
    Nja, det är ju egentligen främst pappan som inte kommunicerar.

Dottern har ingen skyldighet att meddela pappan eller mamman vad hon gör med sina pengar. 

Mamman har ingen skyldighet att meddela pappan vad dottern gör med sina pengar.

Pappan har ingen rätt att ta dotterns pengar för att han tror att en transaktion är illegitim. Men om han trodde det så kunde han ju frågat dottern.
  • Anonym (pengar)
    Anonym (Uyt) skrev 2025-01-09 10:12:46 följande:
    Är du Ts?
    Nej? Hurså?
  • Virriga Vera
    Anonym (Ålder?) skrev 2025-01-08 20:24:13 följande:

Hur gammal är dottern? Man går bara inte och köper en hund hur som helst så där håller jag med pappan. Men Min fru lägger alla pengar på sina hästar och är totalt ansvarslös när det gäller sparande och det verkar som om du också är det som bara låter dottern köpa en hund. Hur gammal är dottern?

Det står ju klart och tydligt i trådstarten att dottern blir 18 i år.

"I år blir dotter 18 år och bara längtar dit så han kan sluta upp med sina idéer."
  • Virriga Vera
    Anonym (J) skrev 2025-01-09 08:51:26 följande:

Om dottern skaffar ett jobb som är på heltid och flyttar hemifrån, hur gör hon då då? funkar kanske nu när hon bor hemma men sen då.

Vad som händer när dottern flyttar hemifrån har ju ingen att göra med varför pappan stjäl dotterns pengar nu.
Svar på tråden Dotters pappa tog sig friheten att föra över dotters sparpengar