• Anonym (/)

46 år och ska på dejt

Jag är en 46 åring man som ska på dejt för första gången på 11 år. Hur ska jag förbereda mig på bästa sätt? Är allt annat än en van dejtare, har aldrig haft en relation tidigare och min sexuella erfarenhet är begränsad till 2 gånger med 6 års mellanrum (och inte vid någon av gångerna fick jag upp den pga prestationsångest och nervositet, så f-n vet om det ens räknas).
    Hur ska jag tänka och agera för att vara så avspänd som möjligt och inte ge sken av att vara nervös?

• Svar på tråden 46 år och ska på dejt
  • Anonym (Eva)

Ärligt talat, ha låga förväntningar. Helst inga alls. Allt som innebär att hon vill ses igen ska ses som en jättebonus. Menar inte att vara elak men med den bakgrunden behöver du vara realist. Har dessvärre inga andra råd att ge.

• Anonym (Kalle)

Samma som ovan. Ha låga förväntningar, och försök vara så avslappnad som möjligt. 

Försök att få en trevligt dejt även om ni inte klickar. 

• Anonym (Man)

Känslor behöver inte nödvändigtvis döljas. Om man gör det måttfullt så går det absolut att säga något i stil med, fan jag kom på mig själv med att va rätt nervös, men ändå kul att ses såhär. Att få säga detta brukar ta udden av nervositeten.

Lycka till!

• Anonym (Kim)

Det sämsta du kan göra är att försöka låtsas att du är världsvan, erfaren och inte nervös.

Ett bra sätt att minska nervositeten är att erkänna den och säga att du är nervös. Inte överdriva såklart, men ändå säga att du är det.

Och såklart som de andra säger, inte ha så höga förväntningar, som om hela din framtid hänger på att du gillar henne och att hon gillar dig. Sannolikheten för det är inte så hög, det är den inte vid någon dejt för den delen.

Gå in med inställningen att det ska bli en trevlig stund bara och övning inför nästa dejt med kanske någon annan.

• Anonym (Absolut inte)
    Anonym (Kim) skrev 2025-01-04 18:07:13 följande:

Det sämsta du kan göra är att försöka låtsas att du är världsvan, erfaren och inte nervös.

Ett bra sätt att minska nervositeten är att erkänna den och säga att du är nervös. Inte överdriva såklart, men ändå säga att du är det.

Och såklart som de andra säger, inte ha så höga förväntningar, som om hela din framtid hänger på att du gillar henne och att hon gillar dig. Sannolikheten för det är inte så hög, det är den inte vid någon dejt för den delen.

Gå in med inställningen att det ska bli en trevlig stund bara och övning inför nästa dejt med kanske någon annan.

Kan inte tänka mig något osexigare än att börja prata om sin nervositet så det är nog VÄLDIGT olika det där.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Absolut inte) skrev 2025-01-04 18:19:59 följande:
    Kan inte tänka mig något osexigare än att börja prata om sin nervositet så det är nog VÄLDIGT olika det där.
    Om man gör det med måtta, så tror jag snarare att det kan bli en isbrytare. Tjejen han ska dejta kanske inte heller är så van dejtare.
  • Anonym (Absolut inte)
    Anonym (Man) skrev 2025-01-04 18:23:41 följande:
    Om man gör det med måtta, så tror jag snarare att det kan bli en isbrytare. Tjejen han ska dejta kanske inte heller är så van dejtare.
    Som sagt, det är nog väldigt olika det där. Jag gillar en man som utstrålar trygghet och självförtroende. Tror inte jag är ensam om det. Men visst, finns säkert kvinnor också som tycker att det är gulligt med nervösa män.
  • Anonym (Q)

Jaa du, vad ska jag säga? Varför ska du ens ge dig in i nåt sånt vid 46 års ålder om du aldrig haft någon tidigare? Du borde inse själv hur det kommer att gå. Om du tänker efter, vore det inte bättre att avstå? För både din och hennes skull?

• Anonym (Man)
    Anonym (Q) skrev 2025-01-04 18:41:35 följande:

Jaa du, vad ska jag säga? Varför ska du ens ge dig in i nåt sånt vid 46 års ålder om du aldrig haft någon tidigare? Du borde inse själv hur det kommer att gå. Om du tänker efter, vore det inte bättre att avstå? För både din och hennes skull?

Snacka om att vara död inombords. Grattis till FL mest negativa inlägg.
  • Anonym (?)

Bestämm dig vad du vill ha ut av kvällen

Klä dig prydligt men överdriv inte.  Anpassa efter vart ni ska, dig själv och vad du vet om henne.

Var artig och uppmärksam på henne. Ge gärna någon subtil komplimang.  Lämna mobil i fickan avstängd. Titta på henne, inte ner  i bordet.  Berätta lite om dig själv, lyssna på vad hon berättar.  Ställ följdfrågor.  Visa intresse för henne och hennes liv.

Var öppen med vem du är och vad du gör.  Skryt inte.  Tala inte nonstopp.  Ta inte upp alla dina trauman, oförrätter, lik-i-garderoben.

När ni skiljs, kom med ett aktivt förslag på nästa tillfälle.  Basera det på vad hon sagt. 

Svar på tråden 46 år och ska på dejt