• Anonym (TS)

Kvinnor som gnäller barnens fäder?

Jag är själv uppvuxen med en pappa som inte vara snäll mot oss barn. Jag trodde mamma var den som var snäll. 

Faktum är att den jag och mina syskon klandrar idag är vår mamma. 

Jag tänker ofta på sånna här kvinnor. Dom råkar enligt sig själva då enbart skaffa barn med våldsamma män med missbruk. Dom är offer, deras män tar inte ansvar och beter sig illa. Men om man har barn med 2-3 män och alla är såhär, är det verkligen enbart otur då? 

Även om dessa kvinnor agerar på ett visst sätt för att dom mår dåligt och väljer partners därefter, är dom offer? 

Jag ser inte det rimliga i att enbart klaga på dessa män. Jag tycker det är högst relevant och fråga sig varför dom väljer att skaffa barn med några som inte har rätt kvaliteter. Har inte kvinnor ett ansvar i detta. 

• Svar på tråden Kvinnor som gnäller barnens fäder?
  • Anonym (Karma)

Hoppas att du sitter i skiten själv någon dag så du fattar hur det är att vara i en sådan relation!!

• Dexter dot com

Självklart har dom ett ansvar och om dom väntar några år med att skaffa barn hade dom i många fall upptäckt vilka dåliga män dom träffat innan dom blev gravida. Tyvärr har folk så bråttom och flyttar ihop och skaffar barn innan dom känner varann.

• Anonym (lukten av svek)

Det har nog skrivits tusen gånger på detta forum om att män ofta inte visar sina dåliga eller våldsamma sidor förrän det redan blivit barn, och vad ska kvinnan göra då tycker du?

En kvinna skrev inlägg på annan plats i veckan om hur hennes kille från början var mycket engagerad i sina syskonbarn. Han passade, pysslade och lekte med dem ofta på helgerna och talade om hur gärna han ville ha barn.

Så hur skulle hon utifrån det veta att han sen tänkte skita helt i sina egna ungar och inte delta alls i deras dagliga omsorg och allt praktiskt hemma?

Problemet är nog i högre grad mäns lögner och bristande ansvarstagande för barn de har gått med på att sätta till världen, än vad kvinnor gör för val.

• Anonym (TS)
    Anonym (lukten av svek) skrev 2024-12-26 10:18:51 följande:

Det har nog skrivits tusen gånger på detta forum om att män ofta inte visar sina dåliga eller våldsamma sidor förrän det redan blivit barn, och vad ska kvinnan göra då tycker du?

En kvinna skrev inlägg på annan plats i veckan om hur hennes kille från början var mycket engagerad i sina syskonbarn. Han passade, pysslade och lekte med dem ofta på helgerna och talade om hur gärna han ville ha barn.

Så hur skulle hon utifrån det veta att han sen tänkte skita helt i sina egna ungar och inte delta alls i deras dagliga omsorg och allt praktiskt hemma?

Problemet är nog i högre grad mäns lögner och bristande ansvarstagande för barn de har gått med på att sätta till världen, än vad kvinnor gör för val.

Så det har funnits noll tecken? Dom har inte uppvisat några svårigheter alls, inget kopplat till alkohol eller liknande. Jag har aldrig stött på detta i verkligheten någon gång. Däremot har jag träffat många kvinnor som förskönar och förminskar. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Karma) skrev 2024-12-26 10:13:04 följande:

Hoppas att du sitter i skiten själv någon dag så du fattar hur det är att vara i en sådan relation!!

Jag har levt i flera relationer med våld. Sedan valde jag bort män i nästan 10 år och gick i terapi och tog tag i min barndom.

Sedan träffade jag en ansvarsfull man som gör allt för våra barn, där jag aldrig är rädd att han ska slå. För mig va detta nästan konstigt och vissa dagar är det fortfarande det. Jag kan uttrycka vad jag känner, utan att känna det minsta rädsla för att bli utsatt för våld eller annan bestraffning. 

Däremot har jag haft vänner som aktivt blivit tillsammans med narkomaner dom ska rädda, dom visste inte vilken dag det var innan dom fick barn och vet inte bättre när dom väl får barn. Dessa kvinnor har trott att männen ska bli drogfria när barnen kommer. Har aldrig sett det inträffa. 

• Anonym (Karma)
    Anonym (TS) skrev 2024-12-26 10:26:59 följande:

Jag har levt i flera relationer med våld. Sedan valde jag bort män i nästan 10 år och gick i terapi och tog tag i min barndom.

Sedan träffade jag en ansvarsfull man som gör allt för våra barn, där jag aldrig är rädd att han ska slå. För mig va detta nästan konstigt och vissa dagar är det fortfarande det. Jag kan uttrycka vad jag känner, utan att känna det minsta rädsla för att bli utsatt för våld eller annan bestraffning. 

Däremot har jag haft vänner som aktivt blivit tillsammans med narkomaner dom ska rädda, dom visste inte vilken dag det var innan dom fick barn och vet inte bättre när dom väl får barn. Dessa kvinnor har trott att männen ska bli drogfria när barnen kommer. Har aldrig sett det inträffa. 

Och ändå har du ingen förståelse för andra, hur svårt det kan vara att ta sig ur en sådan relation, hur de kanske hoppas och tror att saker ska bli bättre?
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (TS) skrev 2024-12-26 10:22:28 följande:
    Så det har funnits noll tecken? Dom har inte uppvisat några svårigheter alls, inget kopplat till alkohol eller liknande. Jag har aldrig stött på detta i verkligheten någon gång. Däremot har jag träffat många kvinnor som förskönar och förminskar. 
    Hur många tecken ska man leta efter? Alla har fel och brister. Skulle kvinnor kräva perfekta män skulle inte många barn blir gjorda.

Men det klart att en man med missbruk eller aggressionsproblem inte är en lämplig förälder, eller någon som begår brott t ex. Kvinnor som medvetet väljer såna män har oftast problem själva. Det kanske var så för din mamma?

Men sen finns det män som verkar vara rena svärmorsdrömmar eller näst intill. Som först när barnen kommer visar en helt annan sida. De flesta män är förstås inte så, men det är inte så ovanligt som många verkar tro.

Alla barn är inte heller planerade. En släkting lämnade sitt ex under graviditeten. De var inte ihop så länge och han kom ofta hem påverkad. Barnet var inte planerat, men hon ville behålla. Han lovade att sluta med droger, ett löfte han inte höll. Hon gjorde slut och fick ensam vårdnad. Hon tog sitt ansvar. Hennes ex har bara träffat sin dotter sporadiskt. 
  • Anonym (Lisa)

Man ifrågasätta men att klandra din mamma mer än din pappa som var den otrevliga?
    Det är ju ändå att lägg skulden på fel person.
    Fortfarande din pappa som har skuld till hans beteende och inte din mamma.
    Kan förstå om ni fått uppleva dåliga saker och anser att er mamma borde ha skyddat er ifrån det men det är din pappa som är skyldig.
    Troligtvis mådde din mamma dåligt under den här tiden, har ni ens pratat med henne om hur hon hade det då innan ni nu ger henne skulden?
    Hur är relation till er pappa resp mamma idag?

• Anonym (TS)
    Anonym (Karma) skrev 2024-12-26 10:38:50 följande:
    Och ändå har du ingen förståelse för andra, hur svårt det kan vara att ta sig ur en sådan relation, hur de kanske hoppas och tror att saker ska bli bättre?
    Jo och det är ju sjukligt. Lika mycket som det är en sjukdom att ha ett missbruk. Men kvinnorna ser inte att dom har något som helst ansvar i detta. Männen kan bli drogfria. Kvinnorna däremot går runt och ser det som att dom har otur och tänker inte efter och tar emot behandling för att inleda en ny relation. Skillnaden är sjukdomsinsikten. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-12-26 10:44:51 följande:

Man ifrågasätta men att klandra din mamma mer än din pappa som var den otrevliga?
    Det är ju ändå att lägg skulden på fel person.
    Fortfarande din pappa som har skuld till hans beteende och inte din mamma.
    Kan förstå om ni fått uppleva dåliga saker och anser att er mamma borde ha skyddat er ifrån det men det är din pappa som är skyldig.
    Troligtvis mådde din mamma dåligt under den här tiden, har ni ens pratat med henne om hur hon hade det då innan ni nu ger henne skulden?
    Hur är relation till er pappa resp mamma idag?

Håller med.

TS, du kan klandra din mamma för att hon stannade med en idiot och lät er växa upp så. Men din pappa bär största skulden. Det var han som betedde sig illa. 

Och som sagt, din mamma kanske hade egna problem? Har du kontakt med någon av dina föräldrar idag? 
Svar på tråden Kvinnor som gnäller barnens fäder?