• Anonym (TS)

Kvinnor som gnäller barnens fäder?

Jag är själv uppvuxen med en pappa som inte vara snäll mot oss barn. Jag trodde mamma var den som var snäll. 

Faktum är att den jag och mina syskon klandrar idag är vår mamma. 

Jag tänker ofta på sånna här kvinnor. Dom råkar enligt sig själva då enbart skaffa barn med våldsamma män med missbruk. Dom är offer, deras män tar inte ansvar och beter sig illa. Men om man har barn med 2-3 män och alla är såhär, är det verkligen enbart otur då? 

Även om dessa kvinnor agerar på ett visst sätt för att dom mår dåligt och väljer partners därefter, är dom offer? 

Jag ser inte det rimliga i att enbart klaga på dessa män. Jag tycker det är högst relevant och fråga sig varför dom väljer att skaffa barn med några som inte har rätt kvaliteter. Har inte kvinnor ett ansvar i detta. 

• Svar på tråden Kvinnor som gnäller barnens fäder?
  • Anonym (Fast...)
    Anonym (TS) skrev 2024-12-26 13:19:24 följande:
    Jag pratar om specifikt kvinnor som gör såhär. Inte som att jag är den enda. 
    Får väldigt dålig känsla av hur du uttrycker dig, ärligt talat. Du blandar hej vilt din egen upplevelse med "kvinnor som gaslightar och förminskar". Att du sedan lägger hela skulden på din mamma och ingen på din pappa gör känslan ännu sämre.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Fast...) skrev 2024-12-26 13:22:31 följande:
    Får väldigt dålig känsla av hur du uttrycker dig, ärligt talat. Du blandar hej vilt din egen upplevelse med "kvinnor som gaslightar och förminskar". Att du sedan lägger hela skulden på din mamma och ingen på din pappa gör känslan ännu sämre.
    Men jag beskriver vilka kvinnor jag syftar på. Och när lägger jag ingen skuld på min pappa? Jag har bearbetat just det. Mamma fortsätter ju? 

Om du blivit slagen av någon.

Personen som slagit dig säger att den slagit dig, gått i behandling och personen har förändrats 15 år senare.

Den andra personen som står bredvid säger att du minsann inte alls blivit slagen och att du bara inbillar dig för att han är snäll. Vem har du anledning att irritera dig aktivt på 15 år senare? 
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (t) skrev 2024-12-26 13:14:19 följande:

Din mamma har inbillat sig sin version för att klara av det som skett. Lägg skulden där den hör hemma.

Fast mamman har tydligen gjort mer än så. Hon har försökt intala sina barn att det som hände aldrig har hänt, att det inte var så farligt, att de är överkänsliga och att de bör förlåta sin pappa.

Det är indirekt misshandel och en form av gaslighting. På den punkten har mamman gjort fruktansvärt fel och inte tagit sitt ansvar.
  • Anonym (t)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-12-26 13:35:32 följande:
    Fast mamman har tydligen gjort mer än så. Hon har försökt intala sina barn att det som hände aldrig har hänt, att det inte var så farligt, att de är överkänsliga och att de bör förlåta sin pappa.

Det är indirekt misshandel och en form av gaslighting. På den punkten har mamman gjort fruktansvärt fel och inte tagit sitt ansvar.
    "Hon är så borta att hon normaliserat allt" Hennes psyke har tydligt tagit skada och det är inte säkert att hon faktiskt medvetet gör detta. Det är tragiskt men TS har fortfarande fel i var hn lägger all skuld.
  • Tow2Mater
    Anonym (lukten av svek) skrev 2024-12-26 10:18:51 följande:

Det har nog skrivits tusen gånger på detta forum om att män ofta inte visar sina dåliga eller våldsamma sidor förrän det redan blivit barn, och vad ska kvinnan göra då tycker du?

En kvinna skrev inlägg på annan plats i veckan om hur hennes kille från början var mycket engagerad i sina syskonbarn. Han passade, pysslade och lekte med dem ofta på helgerna och talade om hur gärna han ville ha barn.

Så hur skulle hon utifrån det veta att han sen tänkte skita helt i sina egna ungar och inte delta alls i deras dagliga omsorg och allt praktiskt hemma?

Problemet är nog i högre grad mäns lögner och bristande ansvarstagande för barn de har gått med på att sätta till världen, än vad kvinnor gör för val.

Hennes problem är just 'ungar', inte 'unge'. Hon skulle stoppat efter en och inte låtit det blir fler.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (t) skrev 2024-12-26 13:39:20 följande:
    "Hon är så borta att hon normaliserat allt" Hennes psyke har tydligt tagit skada och det är inte säkert att hon faktiskt medvetet gör detta. Det är tragiskt men TS har fortfarande fel i var hn lägger all skuld.

TS har fel om hon lägger all skuld på mamman ja. Men gör hon verkligen det? 

Mamman har ingen skuld för det pappan har gjort, men hon har fortfarande ansvar för sin egen inställning samt hur hon behandlar sina barn. TS försöker nog bara förklara vad som verkar pågå i mammans huvud, inte ursäkta. 

Pappans svek är större, men mammans svek känns kanske värre nu i efterhand? 

• Anonym (Bill)
    Dexter dot com skrev 2024-12-26 10:14:55 följande:

Självklart har dom ett ansvar och om dom väntar några år med att skaffa barn hade dom i många fall upptäckt vilka dåliga män dom träffat innan dom blev gravida. Tyvärr har folk så bråttom och flyttar ihop och skaffar barn innan dom känner varann.

Detta är själva essensen i problematiken. Man översköljs av bra känslor när man är nykär och tillräckligt naiv att tro att detta kommer vara för evigt. Man är även tillräckligt impulsiv att direkt bli med barn och välja att behålla det. Det är till stor del kvinnans ansvar och tillkortakommanden.

Mannens ansvar är att dom troligen också upplever förälskelsen intensivt och tänker samma sak som den impulsiva kvinnan.

Båda saknar viktiga egenskaper för att planera, hantera och strukturera sina liv på ett bra sätt och resultatet blir inte sällan en enda stor röra av känslomässiga motsättningar.
  • Anonym (Fast...)
    Anonym (TS) skrev 2024-12-26 13:34:56 följande:
    Men jag beskriver vilka kvinnor jag syftar på. Och när lägger jag ingen skuld på min pappa? Jag har bearbetat just det. Mamma fortsätter ju? 

Om du blivit slagen av någon.

Personen som slagit dig säger att den slagit dig, gått i behandling och personen har förändrats 15 år senare.

Den andra personen som står bredvid säger att du minsann inte alls blivit slagen och att du bara inbillar dig för att han är snäll. Vem har du anledning att irritera dig aktivt på 15 år senare? 
    Fast din mamma har ju inte slagit dig. Hon har valt fel man, som slog dig.

Du borde kanske själv söka hjälp så att du inte 15 år senare måste "irritera dig aktivt" och skriva om kvinnor som gaslightar och förminskar.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (TS) skrev 2024-12-26 12:51:31 följande:

Nja, det som jag och mina syskon tagit mest skada av i efterhand som vi lider av idag är mammas förskönande. Jag pratar om nutid och dåtid. När jag var barn såg jag mamma som ett helgon och offer och att pappa var den onda. Pappa har gått i behandling och tagit tag i saker. 

Min mamma är mentalt på samma plats. Och nej jag bortförklarar inte det som hänt. Det var fruktansvärt och något som skadade mig. Men det är inte jag tagit samma skada av. För det är så uppenbart fel. Det kvinnorna gör när dom förminskar, gaslightar m.m är för mig det som jag verkligen tagit skada av. Att jag har en felaktig världsuppfattning som hon fick det att framstå som. Du tror inte att sånt kan sätta sig djupt? 

Menar du typ såhär: att din pappa var en riktig jävel och din mammas förskönande, att hon ej skyddade er osv är det som känns fruktansvärt för dig? Jag förstår hur du menar. Jag tycker din pappa bär stor skuld, inte mindre skuld men din mamma också. Förstår ungefär vad du menar. Om det är så du menar.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Fast...) skrev 2024-12-26 16:12:55 följande:
    Fast din mamma har ju inte slagit dig. Hon har valt fel man, som slog dig.

Du borde kanske själv söka hjälp så att du inte 15 år senare måste "irritera dig aktivt" och skriva om kvinnor som gaslightar och förminskar.
    Har du läst mina svar? Jag går väl inte runt konstant och gör detta. Men det ena har jag lagt bakom mig, det är historia. Den andra håller fortsatt på? 
Svar på tråden Kvinnor som gnäller barnens fäder?