Anonym (Kvinna) skrev 2024-12-26 16:35:05 följande:
Menar du typ såhär: att din pappa var en riktig jävel och din mammas förskönande, att hon ej skyddade er osv är det som känns fruktansvärt för dig? Jag förstår hur du menar. Jag tycker din pappa bär stor skuld, inte mindre skuld men din mamma också. Förstår ungefär vad du menar. Om det är så du menar.
Ja när jag ville slå larm om vad som hände så idiotförklara min mamma mig och berätta för socialtjänsten att jag hade en skev världsuppfattning, livlig fantasi och inget har hänt.
Så hon fick med sig dom på tåget (socialtjänsten) under många år.
Jag fick höra gång på gång då av alla att inget av det jag sa va sant och att jag bara va känslig. Att pappa hade tappat något i golvet, när han kastat sönder möbler och liknande. Socialtjänsten höll med min mamma.
Idag 15 år senare så har min pappa erkänt allt han gjort. Han har blivit nykter och ber om ursäkt. Mamma hävdar fortfarande att ingenting har hänt och att pappa inte någonsin haft problem med alkoholen.
När jag var liten sökte jag min trygghet hos mamma och såg pappa som den onda. Men det som verkligen under många år satte spår va att jag trodde länge att saker som hände inte va på riktigt. Om jag gick in i en relation med en våldsam man så tänkte jag verkligen att jag var känslig, att jag hade en konstig världsbild och att det var därför jag upplevde mannen som våldsam, eftersom jag hade min mammas röst i huvudet och det socialtjänsten sa utifrån vad min mamma övertygat dom om.
Så jag har fått jobba med just detta i terapi. Det som varit mest jobbigt. Att få ett slag kunde jag leva med, men att förvirras av att det inte hade hänt så jag inte kunde lita på mina känslor. Det va värre. Jag har varit i gruppterapi med andra personer som mig?. Deras mammor gjorde samma. En tjejs mamma kastade ut sin dotter för att pappan förgripit sig på henne?. Mamman var arg för att hon bjudit ut sig till hennes man och att hon va en liten slampa som gått lättklädd hemma och att pappan inte gjort något. Det här är inte okej och det är den gruppen kvinnor jag syftar på. Som bara ser sig som offer för massa omständigheter.