Inlägg från: Anonym (Tvillingmorsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Kvinnor som gnäller barnens fäder?

Anonym (TS) skrev 2024-12-26 10:22:28 följande:
    Så det har funnits noll tecken? Dom har inte uppvisat några svårigheter alls, inget kopplat till alkohol eller liknande. Jag har aldrig stött på detta i verkligheten någon gång. Däremot har jag träffat många kvinnor som förskönar och förminskar. 
    Hur många tecken ska man leta efter? Alla har fel och brister. Skulle kvinnor kräva perfekta män skulle inte många barn blir gjorda.

Men det klart att en man med missbruk eller aggressionsproblem inte är en lämplig förälder, eller någon som begår brott t ex. Kvinnor som medvetet väljer såna män har oftast problem själva. Det kanske var så för din mamma?

Men sen finns det män som verkar vara rena svärmorsdrömmar eller näst intill. Som först när barnen kommer visar en helt annan sida. De flesta män är förstås inte så, men det är inte så ovanligt som många verkar tro.

Alla barn är inte heller planerade. En släkting lämnade sitt ex under graviditeten. De var inte ihop så länge och han kom ofta hem påverkad. Barnet var inte planerat, men hon ville behålla. Han lovade att sluta med droger, ett löfte han inte höll. Hon gjorde slut och fick ensam vårdnad. Hon tog sitt ansvar. Hennes ex har bara träffat sin dotter sporadiskt. 
    Anonym (Lisa) skrev 2024-12-26 10:44:51 följande:

Man ifrågasätta men att klandra din mamma mer än din pappa som var den otrevliga?
    Det är ju ändå att lägg skulden på fel person.
    Fortfarande din pappa som har skuld till hans beteende och inte din mamma.
    Kan förstå om ni fått uppleva dåliga saker och anser att er mamma borde ha skyddat er ifrån det men det är din pappa som är skyldig.
    Troligtvis mådde din mamma dåligt under den här tiden, har ni ens pratat med henne om hur hon hade det då innan ni nu ger henne skulden?
    Hur är relation till er pappa resp mamma idag?

Håller med.

TS, du kan klandra din mamma för att hon stannade med en idiot och lät er växa upp så. Men din pappa bär största skulden. Det var han som betedde sig illa. 

Och som sagt, din mamma kanske hade egna problem? Har du kontakt med någon av dina föräldrar idag? 
    Anonym (TS) skrev 2024-12-26 10:50:08 följande:
    Jo och det är ju sjukligt. Lika mycket som det är en sjukdom att ha ett missbruk. Men kvinnorna ser inte att dom har något som helst ansvar i detta. Männen kan bli drogfria. Kvinnorna däremot går runt och ser det som att dom har otur och tänker inte efter och tar emot behandling för att inleda en ny relation. Skillnaden är sjukdomsinsikten. 

Det där stämmer inte. Kvinnor som är offer för våld i relationer, skuldbelägger ofta sig själva. Även för sådant som inte är deras fel, t ex hur mannen beter sig. De tänker om jag bara hade gjort si eller så. 

Många bär också på oerhörda skuldkänslor gällande barnen, om de inte lyckas lämna eller skydda barnen. Men även om de tar sig ur det, vilket många gör med rätt stöd, känner de ofta skuld över att de inte gick tidigare.

Om dessa kvinnor saknade ansvarskänsla skulle de inte gå runt och känna så. Inte klandra sig själva för vad andra (mannen) gör eller har gjort. 

Vad vet du om din egen mammas dåliga samvete? Eller sket hon i hur ni barn mådde? 

Anonym (TS) skrev 2024-12-26 11:00:23 följande:
    Har hon barn med 2-3 fäder med liknande historik? 

Mitt problem är att kvinnor som gör detta som ett mönster  uttrycker att dom haft otur. Det måste vara enormt bekvämt att se det på det sättet. Otur. Man behöver inte jobba med sig själv utan det var enbart fel på männen. 
    Nej, jag känner ingen som har barn med flera olika pappor där alla är våldsamma eller knepiga på andra sätt.

Är det vanligt? Känner du många i den situationen? Då finns det nog annan problematik med i bilden. Självklart har inte dessa kvinnor bara haft otur. 
    Anonym (TS) skrev 2024-12-26 10:56:12 följande:

Mamma säger fortfarande att det inte är så farligt och bortförklarar allt, skönmålar och förminskar. Säger att saker inte hänt. Min pappa har blivit nykter och har bett om ursäkt? och är inte aggressiv längre. Varken mot mig eller sina barnbarn. 

Det som har skadat oss är hennes skönmålning och bilden av att jag och mina syskon skulle varit känsliga. Att det inte var något vi utsatts för. Hon är så borta att hon normaliserat allt och det blir ju direkt psykisk misshandel. I många år trodde jag att jag bara var känslig. Att pappa inte gjort fel, han hade inte problem utan problemet va hur jag såg på världen och mer va enormt känslig. 

I vuxen ålder efter några tusen timmar i terapi och med möte med andra människor så visar det sig att jag upplever saker likadant som majoriteten. Typ att många uttrycker att Gösta blev för full på julfesten. Innan trodde jag det var jag som bara blev rädd för saker som inte va obehagliga. 

Fast nu kommer du med ny information om din mammas ansvarslösa inställning. Det är något annat.

Din mamma har ingen skuld i det din pappa gjorde, men hon har skuld i hur hon förhåller sig till det. Indirekt deltar hon ju i misshandeln genom att förneka eller förminska det han gjorde, samt kalla er överkänsliga. Säkert är hon medberoende, men det är ingen ursäkt. 

Anonym (TS) skrev 2024-12-26 11:08:33 följande:

Hennes dåliga samvete hjälper väl inte mig om hon säger till mig att han inte gjort något och är oskyldig?

Och ja. Det kan vara svårt att lämna. På samma sätt som att det är svårt att sluta med droger. Varför anses mamman vara den oskyldiga i detta. Sedan i trådstarten tog jag upp att man skulle ha barn med 2-3 män med samma resultat och att man kallar det för otur. 

Jag ser ett mönster i dessa kvinnor. Totalt avsaknad av självinsikt och en oförmåga att inte kunna läsa av andra människor. 

Fast nu svarade du på den fråga jag ställde tidigare. Din mamma skiter uppenbarligen i hur ni barn mår eller har haft det, eller så kan hon inte hantera det. Troligen det sistnämnda.

Hon lever i förnekelse och skadar er. DET kan du klandra henne för. Tyvärr verkar du ha växt upp med två olämpliga föräldrar, inte bara en. Jag kan bara beklaga.

Ja, dessa mammor finns. Men alla som råkar välja fel man är inte så, långt därifrån. 
    Anonym (Kvinna) skrev 2024-12-26 12:04:30 följande:
    Håller med dig här. Det jag också menade när jag skrev att visst kan man ha otur och bli rejält lurad och hamna i greppet på en jävel. Men att gång på gång på gång hamna med galna missbrukare, misshandlare osv det är något annat. Där tror i alla fall jag att det finns något destruktivt beteende, trauma eller liknande hos kvinnan.

Man har alltid ett eget ansvar, men man kan också ha otur.

Min släkting hade på sätt och vis tur. Hennes äldsta barns pappa har alltid haft problem samt  inte varit en särskilt närvarande far. Men han var åtminstone inte våldsam, han förföljde inte familjen och trakasserade dem. Han gav inte sitt ex och sin dotter ett helvete. 

Det var inte smärtfritt, men det kunde ha varit mycket värre. 

Dottern har inte behövt växa upp i våld, skräck eller på skyddat boende. Hon har i praktiken växt upp i en kärnfamilj, eftersom hon har bott på heltid hos sin mamma, som inte träffade en ny likadan. Utan en vettig man som är en toppenpappa åt deras gemensamma barn och även har varit en bra styvpappa åt äldsta dottern. 

Anonym (t) skrev 2024-12-26 13:14:19 följande:

Din mamma har inbillat sig sin version för att klara av det som skett. Lägg skulden där den hör hemma.

Fast mamman har tydligen gjort mer än så. Hon har försökt intala sina barn att det som hände aldrig har hänt, att det inte var så farligt, att de är överkänsliga och att de bör förlåta sin pappa.

Det är indirekt misshandel och en form av gaslighting. På den punkten har mamman gjort fruktansvärt fel och inte tagit sitt ansvar.
    Anonym (t) skrev 2024-12-26 13:39:20 följande:
    "Hon är så borta att hon normaliserat allt" Hennes psyke har tydligt tagit skada och det är inte säkert att hon faktiskt medvetet gör detta. Det är tragiskt men TS har fortfarande fel i var hn lägger all skuld.

TS har fel om hon lägger all skuld på mamman ja. Men gör hon verkligen det? 

Mamman har ingen skuld för det pappan har gjort, men hon har fortfarande ansvar för sin egen inställning samt hur hon behandlar sina barn. TS försöker nog bara förklara vad som verkar pågå i mammans huvud, inte ursäkta. 

Pappans svek är större, men mammans svek känns kanske värre nu i efterhand? 

Svar på tråden Kvinnor som gnäller barnens fäder?