• Anonym (Nny)

Ärligt talet - tjänar ni så mycket pengar?

Det finns så många trådar där vi pratar om våra inkomster och folk skriver att

- De tjänar 80 - 100 tkr per månad, efter skatt
    - Har x antal miljoner i aktier.
    - Eget sommar/vinterställe.
    - Låga lån på villor för 10 miljoner.

Är det verkligen så?

Vi är en familj på 2 vuxna och 2 barn
    - Bor i ett enkelt hus, värt 6 milj och lån på 3 milj
    - Inkomst på ca: 80 tkr innan skatt
    - Äldre bil
    - Inget sommar/vinterställe
    - 1 resa vartannat år
    - Sparar några tusen varje månad

Det är ett stort gap till andra familjer.

Jag förstår inte, är det så?

• Svar på tråden Ärligt talet - tjänar ni så mycket pengar?
  • Anonym (Borderlina)
    Anonym (Daddy) skrev 2024-12-22 19:32:20 följande:
    Du knullar med en man som påminner om dig pappa. I say no more. Sjukt är det i alla fall.
    Så bara för att pappa var lugn, diplomatisk, klok, generös, omhändertagande, ansvarsfull, tolerant,  osjälvisk, brusar inte upp så borde jag istället valt en man som saknar de egenskaperna?

Du låter som min mamma. 
  • Anonym (SCB)

Enligt SCB har ungefär 30 000 svenskar inkomst över 150 000kr/mån I åldern 20-65. Så även om det är ovanligt är det inget unikt med den typen av inkomster. 

Sedan har du även gruppen med kapitalinkomster, tex företagare som tar ut lägre lön, och mer i kapitalinkomster, så kanske 50 000-75 000 svenskar med den typen av månadsintäkter.

• Anonym (Omg)
    PH76 skrev 2024-12-22 18:03:08 följande:
    Man har eget företag.

Korkat svar. 

Säger inget om vad man jobbar med. Man kan tjäna bra eller dåligt både som egen och som anställd. 

• PH76
    Anonym (Omg) skrev 2024-12-22 21:06:26 följande:

Korkat svar. 

Säger inget om vad man jobbar med. Man kan tjäna bra eller dåligt både som egen och som anställd. 

Ok, jag arbetar som managementkonsult genom egen firma. Dock så tjänade jag runt 100000 brutto innan som anställd så det är inte så stor skillnad.
  • Anonym (PG)

Så här i storstan som jag bor och i min ålder (45-50) är det inte alls ovanligt med de löner och husägande du beskriver TS. Vi bor i ett typiskt medelklassområde, våra grannar kör vanliga bilar precis som vi. Här finns dock inga hyresrätter eller knappt ens bostadsrätter, uteslutande villor och radhus, vilket gör området väldigt medelklass, likaså skolan. Inga barn kommer utifrån knappt.

Vi tjänar lite mer än 120 000 tillsamman, innan skatt, Har båda ca 5 års högskolestudier bakom oss. 3 barn. 

Ingen av oss har ärvt, men vi köpte huset i rätt tid som idag är värt runt 8 miljoner, med ca 2,5 i lån. Vi har utöver det 7 fordon (bil, båt, mc)  som är värda när jag räknar snabbt runt 1,5 milj, alltså inga vrålåk, men vi har heller inga lån. Inga andra lån heller för den delen, förutom huslånet.

Sparande ca 150 tusen just nu. Vi brukar ligga däromkring, ibland uppemot 200, sen kommer vi på nåt vi ska köpa etc eller renovera så gör vi det. Vi har ganska dyra intressen och en hel del pengar går till det.

Ja vi lever gott, men har kämpat och slitit för att komma hit. Vi har alltid renoverat allt själva genom åren, meckat med alla fordon själva osv. Den dag makens föräldrar inte finns kvar ärver han, men jag tror inte det kommer göra oss lyckligare..

• Anonym (abc123)

Jag tycker inte att hushåll med 120 brutto eller netto skall sitta på sajten familjeliv och kommentera någon slags normalitet. Och hur deras ekonomiska situation tyckas vara!

Punkt.

• PH76
    Anonym (abc123) skrev 2024-12-22 22:22:42 följande:

Jag tycker inte att hushåll med 120 brutto eller netto skall sitta på sajten familjeliv och kommentera någon slags normalitet. Och hur deras ekonomiska situation tyckas vara!

Punkt.

Ok, så FL är bara för folk med en ?normal? lön? Intressant tankesätt.
  • Anonym (abc123)
    PH76 skrev 2024-12-22 23:10:45 följande:
    Ok, så FL är bara för folk med en ?normal? lön? Intressant tankesätt.
    Jag tänker bara att du bör tänka till 1 - 2 - 3 gånger till då du basunerar ut att er månadsinkomst på över 100k netto inte ´är "särdeles" onormalt.

Själv har jag inte er än 1/10 del av din inkomst. Det är nog mer normalt. Men självklart får du ju uttrycka vad du vill...

• PH76
    Anonym (abc123) skrev 2024-12-22 23:32:32 följande:
    Jag tänker bara att du bör tänka till 1 - 2 - 3 gånger till då du basunerar ut att er månadsinkomst på över 100k netto inte ´är "särdeles" onormalt.

Själv har jag inte er än 1/10 del av din inkomst. Det är nog mer normalt. Men självklart får du ju uttrycka vad du vill...
    Så jag ska ljuga menar du? Det är många i mitt umgänge som tjänar de lönerna. En av mina närmaste vänner tjänar runt 2 miljoner i månaden.

Det ser olika ut för alla, lär dig leva med det.
  • Anonym (Twiddles)

Jag och min man tjänar ca 130 000 per månad tillsammans. Jag har 50' och han resten. Det är en ganska normal inkomst i området vi bor men såklart är det över landets snitt och jag hyser inga illusioner om att alla har det så bra som vi. Vi har också turen att vi köpte vårt hus precis innan priserna sköt iväg i området plus att vi gjort sk bostadskarriär. Så vi är de där som har låga lån på en 10- miljonersvilla. Tur helt enkelt. 
    Men vi har vänner och bekanta som tjänar betydligt mer och mindre än oss så jag är fullt medveten om att alla har det olika. Jag växte upp i relativ fattigdom så jag tackar min lyckliga stjärna för de möjligheter jag fått och att jag har kunnat ta till vara på dem. 

Svar på tråden Ärligt talet - tjänar ni så mycket pengar?