• PH76

Ärligt talet - tjänar ni så mycket pengar?

Anonym (Nny) skrev 2024-12-21 11:46:57 följande:
    Ärligt talet - tjänar ni så mycket pengar?

Det finns så många trådar där vi pratar om våra inkomster och folk skriver att

- De tjänar 80 - 100 tkr per månad, efter skatt
    - Har x antal miljoner i aktier.
    - Eget sommar/vinterställe.
    - Låga lån på villor för 10 miljoner.

Är det verkligen så?

Vi är en familj på 2 vuxna och 2 barn
    - Bor i ett enkelt hus, värt 6 milj och lån på 3 milj
    - Inkomst på ca: 80 tkr innan skatt
    - Äldre bil
    - Inget sommar/vinterställe
    - 1 resa vartannat år
    - Sparar några tusen varje månad

Det är ett stort gap till andra familjer.

Jag förstår inte, är det så?

Givetvis så är det inte det normala i Sverige, men det är inte helt onormalt heller. I det område vi bor i så skulle jag säga att det är rätt normalt. Jag får ut ca 85000 netto, frun ca 30000, huset är värt ca 10 miljoner men med 6 miljoner i lån (rätt högt). Vi har ett sommarhus i Italien utan lån och ca 4 miljoner sparat, en stor del av detta kommer från ett arv.
  • PH76
    Anonym (Måste fråga) skrev 2024-12-22 17:52:20 följande:

Om man har ut 85 000 så måste man ju ha en månadslön på 150 000 - vad jobbar man då som ?

Man har eget företag.
  • PH76
    Anonym (Omg) skrev 2024-12-22 21:06:26 följande:

Korkat svar. 

Säger inget om vad man jobbar med. Man kan tjäna bra eller dåligt både som egen och som anställd. 

Ok, jag arbetar som managementkonsult genom egen firma. Dock så tjänade jag runt 100000 brutto innan som anställd så det är inte så stor skillnad.
  • PH76
    Anonym (abc123) skrev 2024-12-22 22:22:42 följande:

Jag tycker inte att hushåll med 120 brutto eller netto skall sitta på sajten familjeliv och kommentera någon slags normalitet. Och hur deras ekonomiska situation tyckas vara!

Punkt.

Ok, så FL är bara för folk med en ?normal? lön? Intressant tankesätt.
  • PH76
    Anonym (abc123) skrev 2024-12-22 23:32:32 följande:
    Jag tänker bara att du bör tänka till 1 - 2 - 3 gånger till då du basunerar ut att er månadsinkomst på över 100k netto inte ´är "särdeles" onormalt.

Själv har jag inte er än 1/10 del av din inkomst. Det är nog mer normalt. Men självklart får du ju uttrycka vad du vill...
    Så jag ska ljuga menar du? Det är många i mitt umgänge som tjänar de lönerna. En av mina närmaste vänner tjänar runt 2 miljoner i månaden.

Det ser olika ut för alla, lär dig leva med det.
Svar på tråden Ärligt talet - tjänar ni så mycket pengar?