• Anonym (Nny)

Ärligt talet - tjänar ni så mycket pengar?

Det finns så många trådar där vi pratar om våra inkomster och folk skriver att

- De tjänar 80 - 100 tkr per månad, efter skatt
    - Har x antal miljoner i aktier.
    - Eget sommar/vinterställe.
    - Låga lån på villor för 10 miljoner.

Är det verkligen så?

Vi är en familj på 2 vuxna och 2 barn
    - Bor i ett enkelt hus, värt 6 milj och lån på 3 milj
    - Inkomst på ca: 80 tkr innan skatt
    - Äldre bil
    - Inget sommar/vinterställe
    - 1 resa vartannat år
    - Sparar några tusen varje månad

Det är ett stort gap till andra familjer.

Jag förstår inte, är det så?

• Svar på tråden Ärligt talet - tjänar ni så mycket pengar?
  • Anonym (Låginkomst)
    Anonym (Nny) skrev 2024-12-22 12:57:27 följande:
    Tack för att du delar med dig.

Vill du berätta om hur gammal du är och hur mycket pengar du har sparat i eventuella värdepapper eller på bank?
    34 år och jag har CA 150 000 på ett sparkonto 
  • Anonym (Nny)
    Anonym (Låginkomst) skrev 2024-12-22 16:00:03 följande:
    34 år och jag har CA 150 000 på ett sparkonto 
    Bra gjort.

Jag hade nog inte så mycket när jag var i den åldern.
  • Anonym (Mollan)

"Tjänar alla så mycket? Vårt hus är bara värt sex miljoner och vi är två arbetande vuxna i hushållet..."

Jag är ensamstående till tonårsbarn med dyra aktiviteter. Bor i en trea köpt för 1,8 efter att ha sparat till den i ganska många år, bodde tidigare i hyresrätt. Boende och barnaktiviteter äter upp det mesta av lönen, sparar 2-3-tusen per månad, plus att jag amorterar ungefär lika mycket.

Har en lön på 45 000, sex års högskoleutbildning och anser mig själv ha en bra lön och en god ekonomi. Men det är klart att jag kan hitta folk att jämföra mig med där jag skulle ses som fattig. Eller så låter jag bli och mår bättre.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (J)
    Anonym (Andra sidan) skrev 2024-12-22 15:48:05 följande:

Sen finns de personer som tjänar långt under existensminimum men ändå har råd med allt möjligt och deras familj på 4 personer äter för 1000 kronor i MÅNADEN och då äter de gott och lyxar till det. Deras fyra i centrala Stockholm kostar minsann 2000 kronor i månaden och det var inga problem alls att få den hyresrätten en sån kan alla få. 

Fast hur menar du att fyra pers ska kunna äta lyxigt för 1000 kr i lön? Lägg till en nolla. inte ens så en person kan det. 
  • Raggartjejen
    SugminPungFjAAAnt skrev 2024-12-22 16:29:08 följande:
    Skitsnack. Kanske en månad då både du och din mytoman-make jobbar 150-200 %. 80 netto är ca 115 BRUTTO.

Som sagt, många skitsnackare i såna här trådar.
    Hur mår du?
  • Anonym (J)

Då måste de äta nudlar och havregryn med vatten.

• Anonym (J)
    Anonym (Mollan) skrev 2024-12-22 16:27:54 följande:

"Tjänar alla så mycket? Vårt hus är bara värt sex miljoner och vi är två arbetande vuxna i hushållet..."

Jag är ensamstående till tonårsbarn med dyra aktiviteter. Bor i en trea köpt för 1,8 efter att ha sparat till den i ganska många år, bodde tidigare i hyresrätt. Boende och barnaktiviteter äter upp det mesta av lönen, sparar 2-3-tusen per månad, plus att jag amorterar ungefär lika mycket.

Har en lön på 45 000, sex års högskoleutbildning och anser mig själv ha en bra lön och en god ekonomi. Men det är klart att jag kan hitta folk att jämföra mig med där jag skulle ses som fattig. Eller så låter jag bli och mår bättre.

Du borde väl kunna sparas betydligt mer än 2k på den lönen. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (bara lilla jag)
    Raggartjejen skrev 2024-12-22 14:27:01 följande:

Både jag och maken jobbar 100%, han svetsare och jag undersköterska på sjukhus. 
    Efter skatt ca  75000 - 80000 kr tillsammans,  gemensam ekonomi. 
    Vi bor i villa,  värd 9 mille och inga lån (arv).
    Sommarstuga med strandtomt, värd ca 9 - 10 mille, inga lån (arv).
    2 vuxna barn som har flyttat hemifrån. 

Jäkla bra jobbat att både du och din make tjänar typ 50% över inte bara genomsnittet för yrkena, utan för en sjukhus-uskas del typ 60% över topp 10% mest välbetalda sjukhususkorna.
Svar på tråden Ärligt talet - tjänar ni så mycket pengar?