• Anonym (TS)

Varför framstår mina problem som banala?

Jag fick i ett större sammanhang på en workshop va med om något väldigt absurt och intressant på samma gång. Vi var 50 chefer som genomgår en chefsutbildning och skulle bli bättre och mer medvetna chefer. 

Vi skulle alla skriva ner exempel hur vi blivit påverkade av våra kön. 

Killarna började att berätta om vad dom varit med om och många män kunde relatera. 

Det kunde vara saker som att dom oftast fick frågan om att bära saker för att dom ska vara starka karlar eller att dom ska fixa med tekniska saker för att dom anses kunna detta för att dom är män.

Vi kvinnor kunde berätta om hur vi blivit sexuellt ofredade av chefer, fått oönskade kommentarer från chefen som att man är söt när man är arg och borde inte en tjej som denna göra något han önskar eftersom hon har så härliga kuksugarläppar. Kvinnor som blivit uppsagda pga graviditet eller föräldraledighet. 

Jag förstår att det måste vara jobbigt att vara man. Men utsattheten är desto större hos kvinnor, ändå när ledaren för workshopen frågade vem som skulle tänka sig att berätta så var det 5 män som började prata innan det kom in en tjej. 

Killarna innan hade ojat sig till varandra innan om hur jobbigt dom kände att sin situation varit. När kvinnorna berättar va männen tysta. Varför då? 

• Svar på tråden Varför framstår mina problem som banala?
  • Tow2Mater

Kvinnor fokuserar ofta på just det negativa, och män på det positiva.

Det ser man ju inte minst i hur olika de soker tjänster. Kvinnorna nedvärderar ofta sina erfarenheter och kan inte söka om de inte har allt som efterfråga på sin CV, medan män ofta anser de har erfarenhet om de någon gång i livet en dag gjorde något liknande det som efterfrågas och söker om de har iallafall något av allt det som efterfrågas.

• Anonym (TS)
    Tow2Mater skrev 2024-12-18 16:51:58 följande:

Kvinnor fokuserar ofta på just det negativa, och män på det positiva.

Det ser man ju inte minst i hur olika de soker tjänster. Kvinnorna nedvärderar ofta sina erfarenheter och kan inte söka om de inte har allt som efterfråga på sin CV, medan män ofta anser de har erfarenhet om de någon gång i livet en dag gjorde något liknande det som efterfrågas och söker om de har iallafall något av allt det som efterfrågas.

Hur ser du detta som svar på min fråga? 

Vi skulle prata om utsatthet över vårt kön. Och diskussionen blev denna på vår workshop?. 

• Anonym (TS)
    Dexter dot com skrev 2024-12-18 16:48:22 följande:

Dom blev förmodligen svarslösa när dom hörde vad som hänt er kvinnor.

Ja men det blir ju sånna kontraster. Och tillslut kommer kvinnor inte ta mäns utsatthet på allvar eftersom dom slår på stora trumman över idiotiska saker. Typ ja, det är jättejobbigt att en kvinnlig kollega sätter en borr i din hand och utgår från att du kan skruva upp saker på en vägg. Men det blir ju konstigt när man ställer denna upplevelse mot att chefen tar än mellan benen eller liknande. 
  • Tow2Mater
    Anonym (TS) skrev 2024-12-18 16:53:59 följande:

Hur ser du detta som svar på min fråga? 

Vi skulle prata om utsatthet över vårt kön. Och diskussionen blev denna på vår workshop?. 

Du sa 'exempel hur vi blivit påverkade av våra kön'. Varför ska det tolkas bara negativt och som 'utsatthet'?
  • Anonym (Mörkerstigen)
    Anonym (TS) skrev 2024-12-18 16:44:44 följande:
    Varför framstår mina problem som banala?

Jag fick i ett större sammanhang på en workshop va med om något väldigt absurt och intressant på samma gång. Vi var 50 chefer som genomgår en chefsutbildning och skulle bli bättre och mer medvetna chefer. 

Vi skulle alla skriva ner exempel hur vi blivit påverkade av våra kön. 

Killarna började att berätta om vad dom varit med om och många män kunde relatera. 

Det kunde vara saker som att dom oftast fick frågan om att bära saker för att dom ska vara starka karlar eller att dom ska fixa med tekniska saker för att dom anses kunna detta för att dom är män.

Vi kvinnor kunde berätta om hur vi blivit sexuellt ofredade av chefer, fått oönskade kommentarer från chefen som att man är söt när man är arg och borde inte en tjej som denna göra något han önskar eftersom hon har så härliga kuksugarläppar. Kvinnor som blivit uppsagda pga graviditet eller föräldraledighet. 

Jag förstår att det måste vara jobbigt att vara man. Men utsattheten är desto större hos kvinnor, ändå när ledaren för workshopen frågade vem som skulle tänka sig att berätta så var det 5 män som började prata innan det kom in en tjej. 

Killarna innan hade ojat sig till varandra innan om hur jobbigt dom kände att sin situation varit. När kvinnorna berättar va männen tysta. Varför då? 

Varför tror du att dina problem framstår eller uppfattas som banala från män, de kanske var tysta för att de blev chockade? Tror att alla fattar att kommentarerna som kuksugarläppar och uppsägningar är ganska hemska. 
  • Anonym (Johanna)

Det var nog jobbigt för dem att ta in och förstå. Många män blir stumma när de på ett så tydligt och konkret sätt får höra hur jävligt det kan vara. Hade ni fortsatt träffas allihop hade kanske reaktionerna kommit senare, när de smält det. Många män fattar inte hur vanligt det är att kvinnor utsätts för sånt. Men det var nog en nyttig aha-upplevelse. Flera kan säkert ha skämts för saker de själva sagt, eller tillfällen när de deltagit i diskriminering genom att till exempel skratta åt en man som sagt liknande saker. 

Jag tror att en del män också blir osäkra på vad som är ok att de, som killar, säger. Man kan vara rädd att uttrycka sig fel, både inför er som utsatta kvinnor, men också inför de övriga männen. Tänk om några av de vid något tillfälle suttit och skrockat tillsammans över något skämt av den sorten. Vad säger man till varandra i det läget? 

• Anonym (S)
    Tow2Mater skrev 2024-12-18 16:56:51 följande:
    Du sa 'exempel hur vi blivit påverkade av våra kön'. Varför ska det tolkas bara negativt och som 'utsatthet'?
    Tycker du att männen tolkade frågan annorlunda menar du, att deras exempel var positiva?
  • Tow2Mater
    Anonym (S) skrev 2024-12-18 18:00:49 följande:
    Tycker du att männen tolkade frågan annorlunda menar du, att deras exempel var positiva?
    Tycker de gav exempel som löste kvinnors problem.
  • Anonym (TS)
    Tow2Mater skrev 2024-12-18 18:05:59 följande:
    Tycker de gav exempel som löste kvinnors problem.
    Eh?? 
Svar på tråden Varför framstår mina problem som banala?