• Anonym (Harfåttnog)

Jag tar allt ansvar för att barnen får en jul

Hur sjutton jobbar man med det. Har två barn och är i ett förhållande där jag sen barnen är den som tagit mest ansvar för hemmet. Jag planerar, fixar och donar, gör allt för alla högtider eftersom mannen är totalt ointresserad. Jag fixar allt för barnens födelsedagar och alla högtider eftersom mannen inte skulle göra det helt enkelt. Kommer en julklapp eller födelsedagspresent inte fram i tid är det oviktigt i hans värld, det finns många dagar att ge den tycker han. 

Och jag är så trött. Gör jag inte saker blir de inte gjorda, och det var väl en sak när vi inte hade barn. Men skulle jag inte fixa med saker hade barnen varit de enda som varit outklädda på förskolans julmys, inte haft några tomtekläder, huset hade varit opyntat för jul och julklapparna hade varit obefintliga. Det här kommer sig har jag insett allt mer av hur vi är uppväxta, jag i en familj som alltid sett det som viktigt att fira saker, där jular var magiska med god mat och pynt och pyssel och en ivrig väntan på tomten. Mannen tvärtom i en familj där allt sånt här mest setts som besvärligt som liksom bryter av vardagen och stör.

Jag föredrar ju mitt vis just för att det faktiskt skänker glädje åt barnen som de annars inte fått. Visst behöver man inte pynta eller  uppmärksamma saker alls, men det är ju något särskilt när man är barn att gå det.

Jag har blivit rätt sliten att känna att hela ansvaret för allt sånt glitter i barnens liv faller på mig konstant, på en nivå att jag inte ser att jag kommer orka ha det såhär. Däremot känns det ju inte så kul om barnen skulle växa upp i varannan veckas hem med en förälder som bara totalt ignorerar allt sånt, och jag vill krasst sett inte att de ska smittas av pappans totala ointresse av allt sånt här och själva bli såna som ser det som tramsigt, banalt och onödigt.

Men vad gör man? Tar på sig ansvaret att vara den som ger barnen allt magiskt i sina uppväxter?  

Just nu känner jag i ärlighetens namn mest för att skicka iväg pappan över jul så att jag och barnen kan få pyssla ihop och skapa våra minnen utan Grinchen hemma.

• Svar på tråden Jag tar allt ansvar för att barnen får en jul
  • Johan70
    Mia448 skrev 2024-12-12 21:02:11 följande:
    Det är lite så många män fungerar. De ser att kvinnan fixar och donar och därför tänker de att de kan släppa allt och inte behöver. 
    Jaså? Glad Hemma hos mig pyntar jag mer än vad hon gör, jag köper de flesta julklapparna och jag ordnar med all julmat. Det har inte med kön att göra, det har att göra med personlighet och attityd.
  • Aliona

Gör han något annat med barnen? Jag tänker att det finns massor av sätt att vara en bra och närvarande förälder, som inte tog är att fixa presenter och tårta. Han kanske leker med dem? Kollar på film med dem? Pratar med dem? Läser? Spelar fotboll? Det är lätt att se vad man själv gör men ibland svårt att se vad den andra gör. 

• Anonym (Gabbi)
    Anonym (Stina) skrev 2024-12-12 21:50:58 följande:

Ett vanligt problem tyvärr. Min man är liknande. Han säger inte att det är onödigt, tvärtom, varje jul säger han att han får dåligt samvete för att han inte fixat mer och tycker det är fint att jag gjort det mysigt. Men varje jul så är det samma visa. Han åker iväg och handlar julmat om jag ber honom och följer med och köper en gran när jag säger till. Han tar inte intiativ till något själv. Han vill att jag ska peka ut en julklapp till mig själv så han kan köpa exakt den men där drar jag gränsen. Jag köper redan alla julklappar till hans föräldrar och syskon och våra barn. Det är jag som planerat barnkalas och ser till att barnen har allt de behöver till skolan, skridskor och matsäck och tomtedräkter osv. 

Vad händer om du bara släpper ansvaret, och säger att han får fixa barnkalaset i år? Skulle han bara strunta i det då?
  • Anonym (H)

Han verkar ha blivit en gubbe. Kan du inte fråga honom om han vill resa bort någonstans över jul? Som en julklapp liksom. Så kan du och barnen njuta ifred. =) 

• Anonym (Eva)

Välkommen till de ensamståendes värld. Om inte mamma fixar något, händer det inte. Du borde ju kunna ha lite högre förväntningar eftersom du inte är ensamstående, men för barnens skull går det faktiskt att bara en av föräldrarna står för roligt julfix osv. Som andra skrivit, sätt din man på andra hushållssysslor så ni kan fördela det lite. Som ensamstående med oförstående pappa får jag själv fixa alla vanliga hushållssysslor plus allt som har med skola, jul etc att göra. För barnens skull är det bara att gilla läget. 

• Anonym (Harfåttnog)
    Aliona skrev 2024-12-12 21:58:18 följande:

Gör han något annat med barnen? Jag tänker att det finns massor av sätt att vara en bra och närvarande förälder, som inte tog är att fixa presenter och tårta. Han kanske leker med dem? Kollar på film med dem? Pratar med dem? Läser? Spelar fotboll? Det är lätt att se vad man själv gör men ibland svårt att se vad den andra gör. 

Där delar vi på det, vi leker och läser och roar barnen. Detta kring jul och sånt är ju mer det utpräglande, att allt som går utöver en vardag är något han helt enkelt inte gör, ser som viktigt eller något man ska alls nu verkar det som. Men ja, han leker ju med dem och gör såna saker. Ofta med musik i öronen, men det är ju vad det är.

Sen att jag gör allt annat med barnen, mat, kläder, tvätt och så är så det blivit. Jag tog allt det när jag var föräldraledig. När han blev det så får han inte ihop det, och då har jag fortsatt med att göra mer. Annars blir det ingen mat, eller så får barnen typ morgonens sparade gröt till fika för att det duger för honom. (De vägrar ju, blir sura och det blir bråk).

Framför allt skulle jag väl mest önska att han inte iaf sänkte det jag gör genom att förringa det, spela med det eller ignorera det. Då skulle det kännas roligare.
  • Anonym (Eva)
    Johan70 skrev 2024-12-12 21:56:11 följande:
    Jaså? Glad Hemma hos mig pyntar jag mer än vad hon gör, jag köper de flesta julklapparna och jag ordnar med all julmat. Det har inte med kön att göra, det har att göra med personlighet och attityd.
    Absolut! Känner flera män som är väldigt pyssliga och fixar inför högtider och annat. Tyvärr gör mitt barns pappa noll. 
  • Anonym (Harfåttnog)
    Anonym (H) skrev 2024-12-12 22:01:07 följande:

Han verkar ha blivit en gubbe. Kan du inte fråga honom om han vill resa bort någonstans över jul? Som en julklapp liksom. Så kan du och barnen njuta ifred. =) 

Ja, alltså, tanken har faktiskt slagit mig. 
  • Anonym (Acceptans)
    Anonym (Harfåttnog) skrev 2024-12-12 21:46:44 följande:
    Jo, jag ska göra det. Men eftersom han just nu snarare faktiskt drar ned stämningen hemma genom att förta magin och liksom förminska värdet av det som görs (eller ja, ignorera det rätt mkt) så är det ju ett sänke med. Om jag skapar en paketkalender för barnet tex som årets enda kalender, hade det enda han behövt göra vara att ta fram ett paket när han kom hem och låtsas vara glad när han ger det åt barnet som dagens lucka liksom.

I somras gjorde jag en nedräkningskalender till sommarledigheten eftersom äldsta barnet såg fram emot sommarlovet och en del saker vi skulle göra. Han fnyste och skrattade åt den som tramsig. Som tur var iaf inte så barnet hörde det.
    Det är en sak om han inte vill delta, men han ska åtminstone inte förstöra upplevelsen för barnen! Där behöver du riva i ordentligt åt honom!
  • Anonym (Harfåttnog)
    Anonym (Eva) skrev 2024-12-12 22:04:04 följande:

Välkommen till de ensamståendes värld. Om inte mamma fixar något, händer det inte. Du borde ju kunna ha lite högre förväntningar eftersom du inte är ensamstående, men för barnens skull går det faktiskt att bara en av föräldrarna står för roligt julfix osv. Som andra skrivit, sätt din man på andra hushållssysslor så ni kan fördela det lite. Som ensamstående med oförstående pappa får jag själv fixa alla vanliga hushållssysslor plus allt som har med skola, jul etc att göra. För barnens skull är det bara att gilla läget. 

Ja, jag gör ju allt för att barnen blir så himla glada. Äldste bodde i sina halloweenkläder och julkläder och älskade dem extremt mycket. Och nu för jul är det lika kul för mig varje dag att se hur barnen liksom blir glada när julalingorna ute tänds, och hur de trycker mot fönstret för att kunna se bättre. Och hur de vill sjunga med till julsångerna vi dansat till. 

Jag gör det ju för dem mycket - för att det är något speciellt tycker jag att se just barns mer oförstörda glädje i en önskelista, att få önska mat och tårta till sin födelsedag och såna saker. 
Svar på tråden Jag tar allt ansvar för att barnen får en jul