Inlägg från: Anonym (Harfåttnog) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Harfåttnog)

Jag tar allt ansvar för att barnen får en jul

Hur sjutton jobbar man med det. Har två barn och är i ett förhållande där jag sen barnen är den som tagit mest ansvar för hemmet. Jag planerar, fixar och donar, gör allt för alla högtider eftersom mannen är totalt ointresserad. Jag fixar allt för barnens födelsedagar och alla högtider eftersom mannen inte skulle göra det helt enkelt. Kommer en julklapp eller födelsedagspresent inte fram i tid är det oviktigt i hans värld, det finns många dagar att ge den tycker han. 

Och jag är så trött. Gör jag inte saker blir de inte gjorda, och det var väl en sak när vi inte hade barn. Men skulle jag inte fixa med saker hade barnen varit de enda som varit outklädda på förskolans julmys, inte haft några tomtekläder, huset hade varit opyntat för jul och julklapparna hade varit obefintliga. Det här kommer sig har jag insett allt mer av hur vi är uppväxta, jag i en familj som alltid sett det som viktigt att fira saker, där jular var magiska med god mat och pynt och pyssel och en ivrig väntan på tomten. Mannen tvärtom i en familj där allt sånt här mest setts som besvärligt som liksom bryter av vardagen och stör.

Jag föredrar ju mitt vis just för att det faktiskt skänker glädje åt barnen som de annars inte fått. Visst behöver man inte pynta eller  uppmärksamma saker alls, men det är ju något särskilt när man är barn att gå det.

Jag har blivit rätt sliten att känna att hela ansvaret för allt sånt glitter i barnens liv faller på mig konstant, på en nivå att jag inte ser att jag kommer orka ha det såhär. Däremot känns det ju inte så kul om barnen skulle växa upp i varannan veckas hem med en förälder som bara totalt ignorerar allt sånt, och jag vill krasst sett inte att de ska smittas av pappans totala ointresse av allt sånt här och själva bli såna som ser det som tramsigt, banalt och onödigt.

Men vad gör man? Tar på sig ansvaret att vara den som ger barnen allt magiskt i sina uppväxter?  

Just nu känner jag i ärlighetens namn mest för att skicka iväg pappan över jul så att jag och barnen kan få pyssla ihop och skapa våra minnen utan Grinchen hemma.

• Svar på tråden Jag tar allt ansvar för att barnen får en jul
  • Anonym (Harfåttnog)
    Anonym (B) skrev 2024-12-12 20:53:37 följande:

Alltså har han ändrat sig sedan ni skaffade barn tillsammans eller har han alltid varit sån? Nör jag läser dessa sorts trådar brukar jag tänka att ni valde ju den mannen..

Ja, det har blivit mer utpräglat. När det bara var vi så satte vi ljusslingor ihop och han var allmänt mer pepp. Just med barnen kommer det ju mer saker med jular med, som kalendrar, pyssel och sånt som inte går att veta som barnlösa. Men han pysslade med sina syskonbarn vet jag, så det var något jag ändå såg som attraktivt. Men nu är det som att allt bara är onödigt besvär för honom.
  • Anonym (Harfåttnog)
    Anonym (Myra) skrev 2024-12-12 21:09:08 följande:

Man blir ju lite tröttare med barn. Förstår att ni vuxit upp olika men lite engagemang för barnen kan han ju faktiskt visa. Kan du kanske sänka nivån lite? Vet såklart inte vad din nivå är haha men förstår du hur jag menar? För en person som aldrig brytt sig om högtider på det sättet kanske det blir svårare om det är så maxat jämt (om det nu är det), men låter lite så när jag läser. Annars kan du prata med honom och förklara att för barnen kan det vara roligt att i alla fall märka av att det är deras födelsedag, jul eller vad det nu är.

Jag har sänkt nivån enormt. Bakar inget mer än att jag och barnen bakar pepparkakor för äldsta älskar det, och köper all julmat färdig bara till julafton. Pysslet hemma är att vi typ leker i snön och att jag gjort en paketkalender eftersom barnen älskar att öppna paket och blir glada av det. Vi ska också ha en julgran, men pyntet är typ att jag satt upp några ljusstakar för att det också är något yngsta barnet blev så glad av och sprang runt och pekade på den första jag tog fram.

Min nivå annars har varit otroligt mkt mer så jag har dragit ned det en hel del...
  • Anonym (Harfåttnog)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-12-12 21:12:43 följande:
    Enkelt. Han tar mer ansvar för städ, tvätt och matlagning medan du fixar julklappar och lussekläder, medan du och barnen pyntar och bakar. Osv.

Så har vi löst det.

Min man är inte "totalt ointresserad" av julfix, men ganska ointresserad. Skulle han vara ensamstående skulle bara det viktigaste bli gjort. Jag lägger inte jättemycket tid på det heller, men gör mer, för både min och barnens skull.

Jag antar att din man inte är "totalt ointresserad" av mat på bordet? Av ett någorlunda rent och städat hem? Av att ta hand om sina barn?

Om han inte vill pyssla, pynta eller köpa julklappar alls, får han göra mer av vardagsbestyr. Han måste förstå att ett visst mått av julfix är viktigt för barnens skull. Även om han tycker det är onödigt.

Han har valt att bli förälder. Där ingår att sätta sig själv åt sidan ibland och se vad barnen faktiskt behöver och mår bra av. Detsamma gäller födelsedagar och andra högtider.
    Ja jag önskar det funkade. Men detta med mat... Innan barnen kom var han den som lagade massor hemma och hade ett stort intresse i det. Nu? Eh nej, lagar jag inte mat duger tydligen gröt eller det som blev rester från frukost i princip. 

Jag tycker ju det just ÄR viktigt för barnens skull med såna här saker och jag märker ju på barnen att de älskar det, äldsta framför allt som börjat mer få kompisar och ser hur de gör. Jag vill ju inte att mitt barn ska bli han som går och himlar med ögonen och säger att tomten inte finns liksom och dra ned stämningen och glädjen för sig själv och de andra. 

Och ja, jag har blivit förbluffad flera gånger sen vi skaffade barn. Med sina syskonbarn har han varit så himla omtänksam och pysslig och han har berättat så mycket om hur de gjort. Men i vår familj är det som allt bara är en börda för honom och jag får läsa det för att barnen ska få julmagin och födelsedagarna jag tycker de förtjänar.
  • Anonym (Harfåttnog)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-12-12 21:17:09 följande:
    Tillägg:

Lägg pysslandet och fixandet på en rimlig nivå. Vill du göra ännu mer, får du själv stå för det.

Men den grundläggande nivån bör din man kompensera dig för, genom att delta eller med andra sysslor.

Att ha barn handlar som sagt inte bara om att ge dem mat, kläder och tak över huvudet.
    Ja alltså det är inte som vi har en carl larsson-jul direkt. 
    Men hade jag inte gjort något hade barnen inte haft tomtekläder, inte någon julkalender, inget julpynt inne alls och inga julljus ute. Inga önskelistor och jag tror knappt det funnits en gran inne heller. Paketen hade varit saker han tyckte de behövde, inte nödvändigtvis något de fått önska sig.

Och jag trodde verkligen inte det var så här han skulle bli, sett till hur han pratat om hur han firat med sina syskonbarn. Men ja,
  • Anonym (Harfåttnog)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-12-12 21:20:50 följande:
    Det låter som du har sänkt dig till en mini-nivå. Din man får helt enkelt sköta annat i stället, samt förstå att vissa saker gör man för sina barns skull, även om man inte måste göra allt.
    Ja, det är inte direkt som jag står och stöper ljus, rullar köttbullar, har Nisse hemma eller pysslar fönsterdekorationer. 

Men just att jag får dra hela lasset har gjort mig lite stressad med, att kunna skapa en jul för barnen som de kan minnas med glädje (jag har skapat traditioner kring födelsedagar som jag fixat och som äldste barnet snappat upp och tycker är kul och säger att han ser fram emot, så BARNEN uppskattar ju det...). Det är ändå lite kämpigt när man får hela ansvaret för någons jular.

Mannens reaktion är att jag är så sur och lättretlig hela tiden nu att jag inte är rolig att umgås med, så han drar sig oftast undan nu på kvällar som är den enda tid vi har ihop, och på morgnar tar han på trådlösa hörlurar och läser tidningen när vi äter frukost, för att få lite egentid...
  • Anonym (Harfåttnog)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-12-12 21:33:23 följande:
    Det låter ju som din man har förfallit sedan ni fick barn? I stället för att steppa upp, eller vara lika pysslig som med syskonbarnen. Eller i alla fall anstränga sig för att hålla en slags grundläggande nivå.

Har föräldraskapet blivit för mycket för honom? Det låter nästan som att det är där skon klämmer, när du skriver att han beter sig som att allt (utom det nödvändigaste) är en börda.

Syskonbarnen hade han ju inte ansvar för på samma sätt. De var inte hans barn. Han kunde lägga tid när han ville och hade ork.

Nu är han pappa, med allt vad det innebär. Men han ville väl bli pappa? Har han drabbats av någon slags livskris?

Det låter som att ni har större problem än att han inte pyntar eller köper julklappar.
    Ja, jag har funderat på det ibland faktiskt. Han ville bli pappa, vi pratade igenom det ordentligt innan. Men nu känns det som det mer är en börda ja. 

Jag tror det också är att han har svårt att leva sig in i ett barns önskan. Han blev jätteförvånad att barnet ville önska tårta till födelsedagen och tyckte det var onödigt. Barnet blev dock TOTALT överlyckligt när det visade sig att jag fixat den önskade tårtan. Mannens kommentar var lite att "jaha nu har du skaffat dig jobb alla kommande år då att uppfylla önskningar".

Och som du säger, syskonbarn är inte egna barn. Det är en skillnad såklart. Men om någon är bra med syskonbarn och säger att de verkligen vill ha egna och att det är vad de vill i livet, så hade jag ändå trott att det skulle visa sig lite mer.

Jag vill ge mina barn minnen. Men som sagt, just nu hade det i princip varit enklare om han varit bortrest, för då hsde jag iaf inte haft någon som sänkte humöret eller drog ned stämningen. För så kul är det inte när man förberett något inne, barnen blir glada, men mannen suckar över att det är saker man måste plocka undan sen, eller att det blev disk efter pepparkaksbaket (som jag tar hand om), eller att han helt går förbi det jag gjort och börjar typ sopsortera kuvert från dagens post.
  • Anonym (Harfåttnog)
    Anonym (Acceptans) skrev 2024-12-12 21:42:46 följande:

Jag tror också du lagt väldigt mycket för stor vikt vid hur han är med syskonbarnen. De träffar han ju inte alls lika ofta! Då kan det vara kul att leka en liten stund. Men inte om man har omkring sig hela tiden.

Gör saker för att DU tycker att det är kul för barnen, inte för att du förväntar dig att han ska hjälpa till.

Jo, jag ska göra det. Men eftersom han just nu snarare faktiskt drar ned stämningen hemma genom att förta magin och liksom förminska värdet av det som görs (eller ja, ignorera det rätt mkt) så är det ju ett sänke med. Om jag skapar en paketkalender för barnet tex som årets enda kalender, hade det enda han behövt göra vara att ta fram ett paket när han kom hem och låtsas vara glad när han ger det åt barnet som dagens lucka liksom.

I somras gjorde jag en nedräkningskalender till sommarledigheten eftersom äldsta barnet såg fram emot sommarlovet och en del saker vi skulle göra. Han fnyste och skrattade åt den som tramsig. Som tur var iaf inte så barnet hörde det.
  • Anonym (Harfåttnog)
    Aliona skrev 2024-12-12 21:58:18 följande:

Gör han något annat med barnen? Jag tänker att det finns massor av sätt att vara en bra och närvarande förälder, som inte tog är att fixa presenter och tårta. Han kanske leker med dem? Kollar på film med dem? Pratar med dem? Läser? Spelar fotboll? Det är lätt att se vad man själv gör men ibland svårt att se vad den andra gör. 

Där delar vi på det, vi leker och läser och roar barnen. Detta kring jul och sånt är ju mer det utpräglande, att allt som går utöver en vardag är något han helt enkelt inte gör, ser som viktigt eller något man ska alls nu verkar det som. Men ja, han leker ju med dem och gör såna saker. Ofta med musik i öronen, men det är ju vad det är.

Sen att jag gör allt annat med barnen, mat, kläder, tvätt och så är så det blivit. Jag tog allt det när jag var föräldraledig. När han blev det så får han inte ihop det, och då har jag fortsatt med att göra mer. Annars blir det ingen mat, eller så får barnen typ morgonens sparade gröt till fika för att det duger för honom. (De vägrar ju, blir sura och det blir bråk).

Framför allt skulle jag väl mest önska att han inte iaf sänkte det jag gör genom att förringa det, spela med det eller ignorera det. Då skulle det kännas roligare.
  • Anonym (Harfåttnog)
    Anonym (H) skrev 2024-12-12 22:01:07 följande:

Han verkar ha blivit en gubbe. Kan du inte fråga honom om han vill resa bort någonstans över jul? Som en julklapp liksom. Så kan du och barnen njuta ifred. =) 

Ja, alltså, tanken har faktiskt slagit mig. 
  • Anonym (Harfåttnog)
    Anonym (Eva) skrev 2024-12-12 22:04:04 följande:

Välkommen till de ensamståendes värld. Om inte mamma fixar något, händer det inte. Du borde ju kunna ha lite högre förväntningar eftersom du inte är ensamstående, men för barnens skull går det faktiskt att bara en av föräldrarna står för roligt julfix osv. Som andra skrivit, sätt din man på andra hushållssysslor så ni kan fördela det lite. Som ensamstående med oförstående pappa får jag själv fixa alla vanliga hushållssysslor plus allt som har med skola, jul etc att göra. För barnens skull är det bara att gilla läget. 

Ja, jag gör ju allt för att barnen blir så himla glada. Äldste bodde i sina halloweenkläder och julkläder och älskade dem extremt mycket. Och nu för jul är det lika kul för mig varje dag att se hur barnen liksom blir glada när julalingorna ute tänds, och hur de trycker mot fönstret för att kunna se bättre. Och hur de vill sjunga med till julsångerna vi dansat till. 

Jag gör det ju för dem mycket - för att det är något speciellt tycker jag att se just barns mer oförstörda glädje i en önskelista, att få önska mat och tårta till sin födelsedag och såna saker. 
  • Anonym (Harfåttnog)
    Anonym (Acceptans) skrev 2024-12-12 22:09:01 följande:
    Det är en sak om han inte vill delta, men han ska åtminstone inte förstöra upplevelsen för barnen! Där behöver du riva i ordentligt åt honom!
    Ja, jag kämpar med det, att han iaf kan spela med i det som görs. Även om han inte tycker det är nödvändigt själv. Jag står också för kostnaden för julpyntet själv med, så att iaf skådespela lite tycker jag inte är för mkt begärt. 

Men ja, nästa år kanske han får en resa av något slag i julklapp och så firar jag och barnen lite extra några dagar själva. 
  • Anonym (Harfåttnog)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-12-12 22:24:03 följande:
    Det låter faktiskt som att han inte klarar föräldraskapet riktigt. Eller, han klarar det han måste, men inget utöver det.

Jag tror säkert att han älskar sina barn, men det räcker inte att vara lekfarsa eller läsa sagor. Vardagsbestyren måste funka också. Allt kan inte hänga på dig.

Att han är nedlåtande mot det du fixar, är ännu värre. Det är faktiskt inte ok.

Självklart kunde du inte förutsäga att det skulle bli så här. Inte när han var så gullig med sina syskonbarn samt uttryckte att han gärna ville ha egna barn. Då har han ju faktiskt kört med falsk marknadsföring, även om det säkert inte var meningen. Han förstod väl inte hur föräldraskapet skulle bli?

För att orka, skalar han bort allt "onödigt" och låter dig ta resten. Men det är ju varken rättvist eller hållbart i längden.
    Nej, jag tror inte han förstod helt just hur mkt man kan behöva offra när barnen är små. Ärligt. Och jag har väl kanske inte satt ned foten med stränga hot heller utan försökt underlätta för honom så det inte ska bli mer kaos för barnen. Lagat mat, fixat mycket av planering och hjälpt till på morgnar lite extra och jobbat ikapp jobb på kvällar istället. Just för att bidra till familjen och avlasta, trots att jag också varit trött. 

Men just när jag nu känner att det nästan blir suckar över det jag gör när barnen börjar bli så gamla att de jämför med vänner och börjar uppskatta saker som tomte, det är tärande.

Men ja,jag tror han har svårare än jag att just göra saker för att någon annan ska bli glad, även om man själv inte helt ser det stora i det. Men trodde att han iaf kunde spela med om jag fixar allt. Det är väl ändå en nivå man kan önska?
  • Anonym (Harfåttnog)
    Aliona skrev 2024-12-12 22:34:25 följande:

Ja att inte sänka är verkligen det minsta man kan begära. Och faktiskt att han gör hälften av mat, tvätt, städ och sånt också. Har det blivit skevt efter föräldraledigheten så är det dags att rätta till det nu. Sätt dig ner med honom, lägg fram alla sysslor, och fråga hur han vill dela upp det. Det finns en mängd sätt att dela - att göra allt gemensamt, att var och en har sina uppgifter eller att man gör vissa saker varannan dag eller vecka. 

Däremot är det lite svårare med högtider. Du har en idé om hur det ska vara, och han har en annan. Det är svårt att kräva att någon ska göra på en annans sätt. Ni får försöka prata där också och hitta en kompromiss där det inte är helt utan firande men heller inte så berungande mycket. Du blir ju också trött, och det tyder på att det kanske är lite väl. Jag förstår att barnen tycker att det är jätteroligt att få presentkalender och önsketårta, men jag tänker också att de flesta barn är lika glada för godiskalender från affären och glass med chokladsås på födelsedagen. Vill du verkligen göra det så är det en annan sak, men då får det vara för att du vill och om du orkar. Jag är själv sån - jag älskar att baka tårtor och fixa barnkalas och koka kola till jul, men det gör inte min partner/barnets andra mamma. Så då fixar jag och jag kräver inte att hon ska vara med. För det mesta är hon väl det ändå, i att tex kolla vilka ingredienser jag behöver när hon ska till affären eller städa innan gästerna kommer. Alltså saker hon skulle ha gjort ändå, men nu gör hon det så att det mesta möjligt hjälper mig. 

Jo,men då gör hon ju det. Inte avstår att köpa ingredienser du satt på inköpslistan för att vi väl har nåt annat som duger hemma. Eller säger åt dig att du gör onödiga saker flera gånger och att barnet ändå inte kommer uppskatta det.
  • Anonym (Harfåttnog)
    Aliona skrev 2024-12-12 22:45:38 följande:
    Det säger hon förvisso, men nej, hon struntar inte i saker på inköpslistan. Det vore bara barnsligt. Går han inte att resonera med? Förstår han inte när du pratar med honom? 
    Han tror han vet bäst. Saken är att han är nog van att ha haft mer koll på just maten eftersom han var den som lagade mest av oss innan barn. Men nu lagar jag 95% av maten och har därför mer koll på hur mkt extra som krävs. Men han litar inte på det av något skäl. Det är nästan som om det blivit prestige i det. 

Och jag försöker resonera tro mig. Tänkte ju också i år att om jag tar alla extra inköp på min egen peng (vi har delad ekonomi) och förbereder allt så kanske det skulle flyta på. Men istället ifrågasatte han att jag köpte ny ljusslinga ut och ville att jag skulle visa att den gamla var trasig innan jag skulle sätta upp ny för att liksom rättfärdiga det hela. (Och ja, den gamla VAR ju trasig och han fick ge sig där när jag satte i den i kontakten och påminde honom om att vi sagt flera året att den skulle kasserats..). 

Så jag vet inte alltså vad som hänt om jag ska vara ärlig. Innan barnen var det så annorlunda men nu är det som allt bara är extrajobb för honom som kräver energi, även fast jag verkligen försökt göra allt för att avlasta och göra saker så han inte ska behöva ordna och så ens. Och när det gör mig lite trött, så är det jag som "bara är sur hemma". 

Får ta en semesterdag nästa år och bara fixa ihop allt på ett bräde så det är klart, han inte måste  se något eller kan reagera, och så får han bara leva med ett julpyntat hus helt enkelt...
  • Anonym (Harfåttnog)
    Anonym (Stina) skrev 2024-12-13 07:26:26 följande:

Jag tror du får försöka acceptera att det blir lite gnissel hemma ibland. Jag har varit där du är nu och ju mer man anstränger sig för att hålla stämningen god desto mer flyttas gränserna och tillslut blir det ohållbart och man går in i väggen. 

Ja, det märker jag ju att de gör, saker som i början var något som var "extra hjälp" är nu något som helt är en förväntan. 

Och han förstår inte alls att det här, plus att jag tagit vaknätter med en bebis parallellt, har gjort mig otroligt trött. Eller, han säger mest att "ja jag har ju haft det lättare men så är det ju, jag kan ju inte amma". Och sen blir han ändå upprörd om jag blir kort i tonen för att jag är så trött, för han anser att man ändå inte får låta det påverka en.
  • Anonym (Harfåttnog)
    Aliona skrev 2024-12-13 13:37:53 följande:
    Men vad är det for man du lever med?!? Att han inte kan amma innebär ju bara att han får ta mer ansvar på andra områden, tex att byta blöjor, gå ut med barnet på barnvagnspromenader, ta morgnarna efter amning osv. så att du får vila. Han kan göra frukost medan du sover en extra halvtimme-timme eller sova middag medan de är ute. Ts, familjelivet ska inte vara så här, och han ska inte kunna komma undan med att du får ta största ansvaret. Det finns massor av bra män och pappor som tycker att det är alldeles självklart. 
    Tack. Ja, jag har bett om att iaf få frukost fixad nån gång, men han säger bara att han inte ved vad jag vill ha. Även fast jag ätit samma frukost i flera år och han vet exakt vad det är. DET stör mig.
  • Anonym (Harfåttnog)
    dacosta skrev 2024-12-13 16:42:30 följande:

vem är du att säga att barnen inte skulle uppskatta att uppleva en mer sober approach till, säg julafton

som centreras runt materialism o en timme disneytrailers m ett måltidssortiment som är förutbestämt utan att nån vet varför, men det hela hänvisas till jesus kristus som ett sportloska i ansiktet på allt som är rätt o riktigt 

god fucking jul, du kämpar för ett skämt - men din man har säkert goda jävla argument för att låta bli..

Du kan ta din svans och retirera till trollberget varifrån du kom.

Glad Lucia.
Svar på tråden Jag tar allt ansvar för att barnen får en jul