• Anonym (Harfåttnog)

Jag tar allt ansvar för att barnen får en jul

Hur sjutton jobbar man med det. Har två barn och är i ett förhållande där jag sen barnen är den som tagit mest ansvar för hemmet. Jag planerar, fixar och donar, gör allt för alla högtider eftersom mannen är totalt ointresserad. Jag fixar allt för barnens födelsedagar och alla högtider eftersom mannen inte skulle göra det helt enkelt. Kommer en julklapp eller födelsedagspresent inte fram i tid är det oviktigt i hans värld, det finns många dagar att ge den tycker han. 

Och jag är så trött. Gör jag inte saker blir de inte gjorda, och det var väl en sak när vi inte hade barn. Men skulle jag inte fixa med saker hade barnen varit de enda som varit outklädda på förskolans julmys, inte haft några tomtekläder, huset hade varit opyntat för jul och julklapparna hade varit obefintliga. Det här kommer sig har jag insett allt mer av hur vi är uppväxta, jag i en familj som alltid sett det som viktigt att fira saker, där jular var magiska med god mat och pynt och pyssel och en ivrig väntan på tomten. Mannen tvärtom i en familj där allt sånt här mest setts som besvärligt som liksom bryter av vardagen och stör.

Jag föredrar ju mitt vis just för att det faktiskt skänker glädje åt barnen som de annars inte fått. Visst behöver man inte pynta eller  uppmärksamma saker alls, men det är ju något särskilt när man är barn att gå det.

Jag har blivit rätt sliten att känna att hela ansvaret för allt sånt glitter i barnens liv faller på mig konstant, på en nivå att jag inte ser att jag kommer orka ha det såhär. Däremot känns det ju inte så kul om barnen skulle växa upp i varannan veckas hem med en förälder som bara totalt ignorerar allt sånt, och jag vill krasst sett inte att de ska smittas av pappans totala ointresse av allt sånt här och själva bli såna som ser det som tramsigt, banalt och onödigt.

Men vad gör man? Tar på sig ansvaret att vara den som ger barnen allt magiskt i sina uppväxter?  

Just nu känner jag i ärlighetens namn mest för att skicka iväg pappan över jul så att jag och barnen kan få pyssla ihop och skapa våra minnen utan Grinchen hemma.

• Svar på tråden Jag tar allt ansvar för att barnen får en jul
  • Meddelande borttaget
  • olof 45

Skriv ett brev. Någonstans mot slutet av brevet skriver du "krullebulle-säg detta ord till mig när du läst klart, så jag vet att du tagit mig och det här brevet på allvar!".

I brevet så säger du att du är orolig för honom, eftersom familjelivet går lite på sparlåga. Säg att du gärna hör från honom vad han förväntar sig och tycker är värt att lägga tid och energi på, och du presenterar dina tankar i detta brev.

Säg att du sett fram emot att bilda familj med honom. Säg att du läst skäckexempel om män som bara låter sina fruar fixa allt i hemmet (typ mansbebisar på Instagram), men tänkt att du ju hittat en BRA man, en som lagar den mesta av maten och som myser med sina syskonbarn. Du hade en bild av hur han skulle vara som pappa. En engagerad pappa, som vill ge sina barn en underbar barndom.

Du vill att era barn ska vara lyckliga med många bra minnen. För att få det till stånd krävs det tid och energi och engagemang från er båda.

- Du vill se att han tar mer ansvar för t.ex. mat - men förstår vad barnen behöver OCH vad som gör dem glada. Han måste förstå att gammal gröt faktiskt är ett lågvattenmärke, vilket inte imposnerar på dig. Ni kan hitta på ett kod-ord som ni kan använda när ni tycker att den andra kunde ha lagt manken till lite mera, för att ge barnen en fin barndom.

- Minimi-krav två, är att han - om han nu inte vill steppa upp och BIDRA till att tex ge barnen en magisk jul - är att han åtminstone STÖTTAR DIG i det du försöker få till. Säger uppmuntrande saker, påpekar för barnen vilken bra mamma de har, låtsas vara glad över det som faktiskt gör barnen glada! Detta är ett minimikrav! Hur tror han att du påverkas mentalt av att få nertryckande kommentarer? Har han ens tänkt på det? Vad försöker han åstadkomma genom att vara en negativ röst i ert hem? 

Säg att du vill att han tar denna feedback på allvar. Det kommer från ditt hjärta - och kärlek är vääl att bry sig om det som personen man älskar bryr sig om? 

Säg att det tagit mycket tid av ångest och självrannsakan för att skriva detta brev, men du känner starkt att saker och ting måste vändas - för du vill iten ge dina barn en uppväxt med en sur pappa som är grinig och som itne stöttar sin fru. Er relation sätter en bild i barnens huvud om hur relationer ska se ut. 

Du vill att han ska vara din största fan och stötta dig, i alla tokigheter du kan komma på, och du gör då likadant för honom! Kan ni komma överens omd etta, krullebulle?

Typ.

• Familjesus

Jag funderar på vad som är problemet här TS. Är det bara firanden? Eller er relation i stort? I senare inlägg beskriver du ju honom i ganska osmickrande ordalag, en person som alltid tycker sig ha rätt etc. Är det en person du vill leva ditt liv med? 

Gällande julen känns det nämligen mer som att du saknar någon att dela allt med, kanske mer mentalt än rent praktiskt. Du skriver ju själv att du dragit ner det till ett minimum och det du beskriver bör ju inte tarva så mycket i ren tid. Men jag förstår att det känns ensamt och att han avger negativ sinnesstämning som tär på dig.

Visst finns det lösningar som andra kommit med att han får steppa upp mer inom andra områden, exvis laga all mat (gör då matlista som han måste följa, handla och laga till). Men inget kommer ju att funka framåt bara genom en massa regler. Är han inte intresserad av att du ska må bra så kommer det ju inte funka ändå.

Om man är i en relation måste man kunna kommunicera om problem, beskriva hur man känner, lyssna in den andra och hitta kompromisser och lösningar. Kanske får du vara ok med mackor en dag i veckan. Och har han omsorg om att du ska må bra kanske han måste bidra med något till jul även om han inte själv tycker att det är viktigt.

Gör man inte detta i en relation finns ingen kärlek och omsorg längre och då skulle jag tycka att det är bättre att leva själv.

• Anonym (Ui)

Jag hoppas du skriver på barnens julklappar att de bara är från mamma. 

Gå med i Mansbebisar på Instagram och få stöd där. 

• Anonym (Ui)
    Anonym (Harfåttnog) skrev 2024-12-12 21:46:44 följande:
    I somras gjorde jag en nedräkningskalender till sommarledigheten eftersom äldsta barnet såg fram emot sommarlovet och en del saker vi skulle göra. Han fnyste och skrattade åt den som tramsig.
    Vilken skit han är!
  • Anonym (M)

Jag tycker du beskriver en kärlekslös man.

Du blir nog lyckligare och framförallt, mer kraftfull och kan vara en bra mamma, utan honom.

• Aliona
    Anonym (Harfåttnog) skrev 2024-12-13 08:59:51 följande:
    Ja, det märker jag ju att de gör, saker som i början var något som var "extra hjälp" är nu något som helt är en förväntan. 

Och han förstår inte alls att det här, plus att jag tagit vaknätter med en bebis parallellt, har gjort mig otroligt trött. Eller, han säger mest att "ja jag har ju haft det lättare men så är det ju, jag kan ju inte amma". Och sen blir han ändå upprörd om jag blir kort i tonen för att jag är så trött, för han anser att man ändå inte får låta det påverka en.
    Men vad är det for man du lever med?!? Att han inte kan amma innebär ju bara att han får ta mer ansvar på andra områden, tex att byta blöjor, gå ut med barnet på barnvagnspromenader, ta morgnarna efter amning osv. så att du får vila. Han kan göra frukost medan du sover en extra halvtimme-timme eller sova middag medan de är ute. Ts, familjelivet ska inte vara så här, och han ska inte kunna komma undan med att du får ta största ansvaret. Det finns massor av bra män och pappor som tycker att det är alldeles självklart. 
  • beli

Jag säger som nån annan här: Börja följa Mansbebisar på Instagram.

Din man är en mansbebis.

Så här kan du inte ha det i många år till. Tvinga honom till parterapi. Sexvägra tills han sagt ja till terapi.

• Anonym (Harfåttnog)
    Aliona skrev 2024-12-13 13:37:53 följande:
    Men vad är det for man du lever med?!? Att han inte kan amma innebär ju bara att han får ta mer ansvar på andra områden, tex att byta blöjor, gå ut med barnet på barnvagnspromenader, ta morgnarna efter amning osv. så att du får vila. Han kan göra frukost medan du sover en extra halvtimme-timme eller sova middag medan de är ute. Ts, familjelivet ska inte vara så här, och han ska inte kunna komma undan med att du får ta största ansvaret. Det finns massor av bra män och pappor som tycker att det är alldeles självklart. 
    Tack. Ja, jag har bett om att iaf få frukost fixad nån gång, men han säger bara att han inte ved vad jag vill ha. Även fast jag ätit samma frukost i flera år och han vet exakt vad det är. DET stör mig.
  • dacosta

vem är du att säga att barnen inte skulle uppskatta att uppleva en mer sober approach till, säg julafton

som centreras runt materialism o en timme disneytrailers m ett måltidssortiment som är förutbestämt utan att nån vet varför, men det hela hänvisas till jesus kristus som ett sportloska i ansiktet på allt som är rätt o riktigt 

god fucking jul, du kämpar för ett skämt - men din man har säkert goda jävla argument för att låta bli..

Svar på tråden Jag tar allt ansvar för att barnen får en jul