• Anonym (vidbränd)

ångest över socialarbetare

Jag har i samråd med min psykiatrikontakt skickat en stödbegäran till sociala myndigheter. Jag ska träffa min soc-tant (jag veta att det inte heter så, men min slutkörda hjärna orkar inte leta korrekta titlar) i slutet av veckan.
    Iallafall, när jag fick kallelsen insåg jag att jag känner henne. Isch. Inte direkt, men min bästis är väldigt nära kompis med hennes bästis och de umgås ofta pga gemensam hobby. Vi har träffats på gemensamma fester. Jag har sett henne i underkläder/bikini på en väldigt blöt fest i somras (jag var dock i stort sett nykter pga obekväm bland många okända) där i stort sätt alla tappade större delen av sina kläder för det var 30 grader varmt osv.
    Jag har nojja över att det känns för nära, samtidigt bor jag i ett mindre samhälle där det är större sannolikhet att du känner (till) din soc-tant än inte. Jag är dessutom säker på att hon inte kommer ihåg vem jag är, jag är inte på det sättet en minnesvärd person. Inte förens du lär känna mig och jag kan slappna av. Min bästis tyckte jag skulle gå på första mötet och se hur det känns, övertygad om att personen kommer vara professionell. Jag kände mig bättre efter att min psyk-kontakt var på samma linje.
    Men nu har jag fått henne som förslag på "personer du kanske vill interagera med/följa" varje gång jag är inne på sociala medier. Vi har så många gemendamma kontaktytor. Hon har dessutom en ganska speciell profilbild, ganska provocerande, som genast ger associationer till bikinifesten, så jag blir hela tiden påmind om det.
    Hur fånig är jag som funderar på att avboka och begära någon annan, när flera som känner oss båda tror vi skulle passa bra ihop? Och sen kommer tanken. Blir det för nära? Kommer det bli obekvämt för våra vänner ifall det blir något grus i soc-sammarbetet? Det handlar framförallt om avlastning och stöd i vardagen då vi saknar avlastning och min mentala börda är för stor just nu. Men kommer jag våga prata med mina vänner ifall jag känner mig gfelbehandlad?

• Svar på tråden ångest över socialarbetare
  • Anonym (Fördomar)

Inte fånig, men fördömande!! Tänk om folk skulle säga att du inte klarar av att sköta ditt jobb bara för att du var på en blöt fest i bikini....

• Anonym (Fördomar)

Och varför blockar du henne inte på sociala medier...? Då slipper du se henne.

• Anonym (Gå)

Men snälla, de har regler att följa. Gå på mötet. Men lägg ner tankarna på att ni skulle passa ihop. Och sluta titta på hennes bild på sociala medier. Det är bara att klicka bort förslag, så kommer hon inte upp igen.

• Anonym (vidbränd)
    Anonym (Fördomar) skrev 2024-12-04 22:20:09 följande:

Inte fånig, men fördömande!! Tänk om folk skulle säga att du inte klarar av att sköta ditt jobb bara för att du var på en blöt fest i bikini....

Jag har svårt att formulera mig, det är en del av min sjukdom just nu, men jag tvivlar inte på hennes kompetens. Jag oroar mig för mina egna reaktioner, påträngande tankar, ångest mm. Jag är inte professionell hjälptagare. jag har otroligt mycket ångest runt att inte vara starrk och klara mig själv.

Jag hamnar lätt i negativa spiraler och stressmoment gör mitt mående värre.
    Jag skulle vara otroligt obekväm om situationen var omvänd, vilket också är en del av min ångest. Hur obekväm jag skulle vara ifall rollerna var omvända. Jag som soc-tant hade tackat nej till denna person som klient pga för många kontaktytor.
  • Anonym (Fördomar)
    Anonym (vidbränd) skrev 2024-12-04 22:26:41 följande:
    Jag har svårt att formulera mig, det är en del av min sjukdom just nu, men jag tvivlar inte på hennes kompetens. Jag oroar mig för mina egna reaktioner, påträngande tankar, ångest mm. Jag är inte professionell hjälptagare. jag har otroligt mycket ångest runt att inte vara starrk och klara mig själv.

Jag hamnar lätt i negativa spiraler och stressmoment gör mitt mående värre.
    Jag skulle vara otroligt obekväm om situationen var omvänd, vilket också är en del av min ångest. Hur obekväm jag skulle vara ifall rollerna var omvända. Jag som soc-tant hade tackat nej till denna person som klient pga för många kontaktytor.
    Med andra ord - du behöver hennes hjälp.

Mm, men nu är det så att du inte är soc-tant och du har ingen aning om hennes tankar så släpp det där "om jag vore henne", det leder ingenvart.

Gå på mötet. Gå på minst tre. Bestäm dig efter det.
  • Anonym (vidbränd)
    Anonym (Fördomar) skrev 2024-12-04 22:22:28 följande:

Och varför blockar du henne inte på sociala medier...? Då slipper du se henne.

Det har jag inte tänkt på, brukar bara blocka scammers och mitt ex fake-konton som han stalkar mig med.
    Anonym (Gå) skrev 2024-12-04 22:24:46 följande:

Men snälla, de har regler att följa. Gå på mötet. Men lägg ner tankarna på att ni skulle passa ihop. Och sluta titta på hennes bild på sociala medier. Det är bara att klicka bort förslag, så kommer hon inte upp igen.

Passa ihop som att jag behöver rätt person för att kunna öppna upp och ta emot hjälp. Det har varit en 4 års process att hitta rätt psyk-kontakt efter att "min" slutade. Min psyk-kontakt har pratat med soc-tanten (jag klarade inte av att ta första kontakten själv) och trodde också att hennes sätt att kommunicera skulle passa mig. Jag behöver raka tydliga svar för att inte hamna i ångestspiraler, och det är alla som känner henne överens om att hon ger.
  • Anonym (vidbränd)
    Anonym (Fördomar) skrev 2024-12-04 22:29:40 följande:
    Med andra ord - du behöver hennes hjälp.

Mm, men nu är det så att du inte är soc-tant och du har ingen aning om hennes tankar så släpp det där "om jag vore henne", det leder ingenvart.

Gå på mötet. Gå på minst tre. Bestäm dig efter det.
    Tre möten. Det känns väldigt oöverkomligt. 
    Jag har tidigare haft kontakt med soc gällande ett av mina barn (med NPF diagnoser) och det ledde bara till månader av stress och merarbete till ingen nytta. De kunde bekosta avlastning om vi hittade personerna själva. Vi sökte hjälp för att vi saknade avlastning = det fanns inga personer... Det har gjort att min soc-tröskel är väldigt hög.
  • Anonym (S)

Du kan säkert till soc och uppge att du är bekant med handläggaren och därför gärna vill träffa någon annan. Inget konstigt alls!

• Anonym (Gå)
    Anonym (vidbränd) skrev 2024-12-04 22:33:18 följande:
    Det har jag inte tänkt på, brukar bara blocka scammers och mitt ex fake-konton som han stalkar mig med.
    Anonym (Gå) skrev 2024-12-04 22:24:46 följande:

Passa ihop som att jag behöver rätt person för att kunna öppna upp och ta emot hjälp. Det har varit en 4 års process att hitta rätt psyk-kontakt efter att "min" slutade. Min psyk-kontakt har pratat med soc-tanten (jag klarade inte av att ta första kontakten själv) och trodde också att hennes sätt att kommunicera skulle passa mig. Jag behöver raka tydliga svar för att inte hamna i ångestspiraler, och det är alla som känner henne överens om att hon ger.
    Spelar ingen roll, gå på mötet bara. Du behöver uppenbarligen hjälpen. Hon resonerar garanterat inte som du. Jag lovar.
  • Anonym (vidbränd)
    Anonym (S) skrev 2024-12-04 22:40:18 följande:

Du kan säkert till soc och uppge att du är bekant med handläggaren och därför gärna vill träffa någon annan. Inget konstigt alls!

Jag har träff med min psyk-kontakt nästa vecka och de kommer ta kontakten för byte om jag känner att det inte funkar.
Svar på tråden ångest över socialarbetare