• Anonym (Ledsen bonusmamma)

Bonusbarn får fler saker än gemensamt barn

Hej!
    Jag bor i en bonusfamilj där jag tar hand om både bonusbarnet i skolålder och vårt gemensamma barn under ett år. Vi föräldrar gör alltså ingen större skillnad på dem. Vi har också ett bra samarbete med bonusbarnets andra förälder som ibland hjälper till med bonusbarnets syskon. Därför är jag så ledsen sen vårt gemensamma barn tillkom, för mina svärföräldrar köpte till exempel vid förlossningen nästan en halv garderob till bonusbarnet men bara några få saker till den nyfödda. Det har fortsatt sen dess. Till exempel fick bonusbarnet precis vinterskor och kläder av rätt dyra märken och bebisen fick ingenting. Det kan handla om både nya och begagnade saker. Handlar det om att en bebis inte behöver så mycket eller är det de facto orättvist? Då den yngsta saknar familj från mitt håll gör det mig ännu mer ledsen. Jag och min medförälder som dessutom alltid är väldigt noga med att vi köper till båda osv. Mina vänner köper också presenter till mitt bonusbarn för jag hade inte accepterat att hon inte får något, om den yngsta ändå får.

• Svar på tråden Bonusbarn får fler saker än gemensamt barn
  • Anonym (Nä)

Man måste inte ge saker till båda barnen hela tiden, släpp den där tanken med millimeterrättvisa, annars kommer du behöva må dåligt många gånger. En bebis behöver inte särskilt mycket nytt heller. De såg väl att det fanns ett behov och var snälla nog att betala, var tacksam!

• Anonym (Mia)
    Anonym (Ledsen bonusmamma) skrev 2024-11-26 09:53:35 följande:

Hej!
    Jag bor i en bonusfamilj där jag tar hand om både bonusbarnet i skolålder och vårt gemensamma barn under ett år. Vi föräldrar gör alltså ingen större skillnad på dem. Vi har också ett bra samarbete med bonusbarnets andra förälder som ibland hjälper till med bonusbarnets syskon. Därför är jag så ledsen sen vårt gemensamma barn tillkom, för mina svärföräldrar köpte till exempel vid förlossningen nästan en halv garderob till bonusbarnet men bara några få saker till den nyfödda. Det har fortsatt sen dess. Till exempel fick bonusbarnet precis vinterskor och kläder av rätt dyra märken och bebisen fick ingenting. Det kan handla om både nya och begagnade saker. Handlar det om att en bebis inte behöver så mycket eller är det de facto orättvist? Då den yngsta saknar familj från mitt håll gör det mig ännu mer ledsen. Jag och min medförälder som dessutom alltid är väldigt noga med att vi köper till båda osv. Mina vänner köper också presenter till mitt bonusbarn för jag hade inte accepterat att hon inte får något, om den yngsta ändå får.

De vill väl vara snälla och hjälpa till. Det lilla barnet vet inget, förstår inte. 
    Och ett sådant litet barn behöver inte så mkt som ett större barn. Tycker det är alldeles för tidigt för att börja dra slutsatsen att barnen behandlas olika.
  • Anonym (r)

Den större har haft en stor omställning. Din bebis behöver som sagt inget annat än grundläggande saker vilket jag antar att ni har.

• Anonym (anna)

En sak som jag ofta har sett är att det äldsta barnbarnet har en speciell position i far- och morföräldrarnas liv. Kanske för att hon kom först, kanske för att hon har spenderat mer tid med farföräldrarna, kanske för att det är lättare att ta hand om ett större barn när man är gammal.

Men det är vad jag har sett.

Som tur är finns ju du och din man och ni gör ingen skillnad på barnen, vilket är jättebra. 

• Anonym (Amanda)

Det är inte viktigt med millimeterrättvisa och barn behöver lära sig att livet inte är rättvist. Ibland får ett barn mer och ibland ett annat mer beroende på vad barnet behöver för tillfället 

• Anonym (Patricia)

Om du tänker millimeterrättvisa mellan barnen så gör du en tankevurpa och kommer få det rätt jobbigt med bortskämda barn längre fram i tiden. 
    Inte ens helsyskon har millimeterrättvisa mellan sig av just samma skäl... 

Bonusbarnet har fått syskon och fått vara med om en stor omställning och jag ser inget fel i att det just nu kompenseras lite för det och inte blir undanskymd i glädjen av ett syskon.  Kanske också svärföräldrarna denna gång tog ett större ekonomiskt inhopp för att dom vet att ni kanske betalat mycket för barnvagn,  säng eller annat kring bebisen.  Det är inte orättvist,  tvärtom. 

Sen som med allt annat så handlar det om kommunikation.  Vill du att bebisen ska uppvaktas och få presenter så var tydlig med det att det är bebisen som är i fokus istället för för att bli ledsen i efterhand att det ?ara var bonusen som fick. Och varför ska dina vänner handla present till bonus och inte bebisen? Vad har dom att göra med bonusen? 

Ska ni ha barndop sen tex kan ni inte förvänta er att alla gäster ska ha dubbla presenter med sig , det är inte okej. 

Det vanligaste när syskonet är fortfarande liten så får bebis den stora presenten och syskonet kanske en tidning eller lite godis om man kommer på besök och ska gratulera. Det försvinner sen med tiden när barnen lär sig vem som är i fokus och varför. 

Bonusen kan inte alltid förvänta sig presenter och saker , det är bortskämt och oförskämt. 

• Anonym (nädå)
    Anonym (Ledsen bonusmamma) skrev 2024-11-26 09:53:35 följande:

Hej!

Rättvisa är att få utifrån behov. Så ja, det kan vara rimligt att barnet som är äldre får mer, får dyrare, får annat just nu. Bebisen är ju liten, behöver inte så mycket och vet inte själv om den får presenter eller inte. Så småningom är bebisen större och mer medveten, och kan då få mer, dyrare osv. Din bebis behöver ju kanske inte vinterskor nu? Och bryr sig inte om märkeskläder. 

Detta handlar om dina känslor, att du är rädd att ditt barn är åsidosatt, kanske lägger du lite av ditt eget värde i potten av känslor också. Men så behöver det inte alls vara, utan det barnets tid kommer.

Skönt att höra vad ni säger för jag har funderat om det beror på att bebisen inte funnits så länge eller om det handlar om mig/bebisen. Att vi inte är omtyckta. Jag är ingen som brukar be om saker, men när den äldsta får 8 saker och bebisen 1, blir man ju konfronterad av det. Tex om den äldsta får vinterskor, hade ju bebisen behövt en åkpåse. Det gör mig som nybliven bebismamma väldigt ledsen. Jag ser inte heller det som att millimeterrättvisa behövs, alla har olika behov osv, tex har såklart den äldsta eget sovrum och bebisen är utan, men det är tufft att se att ens ena barn får mycket i bägge hem och den andra ibland inget. 

Anonym (nädå) skrev 2024-11-26 11:41:59 följande:
    Rättvisa är att få utifrån behov. Så ja, det kan vara rimligt att barnet som är äldre får mer, får dyrare, får annat just nu. Bebisen är ju liten, behöver inte så mycket och vet inte själv om den får presenter eller inte. Så småningom är bebisen större och mer medveten, och kan då få mer, dyrare osv. Din bebis behöver ju kanske inte vinterskor nu? Och bryr sig inte om märkeskläder. 

Detta handlar om dina känslor, att du är rädd att ditt barn är åsidosatt, kanske lägger du lite av ditt eget värde i potten av känslor också. Men så behöver det inte alls vara, utan det barnets tid kommer.
    Du förstod mig nog bäst.

Den äldsta är förresten inte det första barnbarnet.
  • Körsbärsdalen

Vi är en kärnfamilj med fem barn - det här med millimeterrättvisa är inte rimligt. Det som är rättvist är att barnen får utifrån sina behov och även utefter deras ålder. Finns det t.ex. redan vettiga vinterkläder att ärva från ett syskon, då finns ingen anledning att köpa nytt. Är det då orättvist att behöva köpa nya vinterkläder till äldsta barnet som har vuxit ur sina? Nej, det är såklart inte orättvist. Att ett äldre barn får t.ex. dyrare presenter är också naturligt. Exempelvis vill vår äldsta ha airpods, yngsta vill ha ett gosedjur... Ska vi köpa tio gosedjur till yngsta då bara för att det ska bli precis, exakt samma summa?

Bebisar behöver ju egentligen inte mycket mer än närhet, mat och en ren blöja. Ett äldre barn har ju helt andra behov och önskemål. Dessutom finns det ju i många fall kvar lite från det äldre barnet som det yngre sedan tar över, lego, tågbanegrejer, kläder och en annat. OM du märker om några år att det äldre barnet får betydligt mer och får mer uppmärksamhet alltid o.s.v. - då kan det vara läge att reagera. Just nu är det väl snarare bra att det äldre barnet kanske får lite mer uppmärksamhet än vanligt, när det har kommit ett yngre syskon, så inte storasyskonet blir avundsjuk/lika avundsjuk.

Svar på tråden Bonusbarn får fler saker än gemensamt barn