Bonusbarn får fler saker än gemensamt barn
Hej!
Jag bor i en bonusfamilj där jag tar hand om både bonusbarnet i skolålder och vårt gemensamma barn under ett år. Vi föräldrar gör alltså ingen större skillnad på dem. Vi har också ett bra samarbete med bonusbarnets andra förälder som ibland hjälper till med bonusbarnets syskon. Därför är jag så ledsen sen vårt gemensamma barn tillkom, för mina svärföräldrar köpte till exempel vid förlossningen nästan en halv garderob till bonusbarnet men bara några få saker till den nyfödda. Det har fortsatt sen dess. Till exempel fick bonusbarnet precis vinterskor och kläder av rätt dyra märken och bebisen fick ingenting. Det kan handla om både nya och begagnade saker. Handlar det om att en bebis inte behöver så mycket eller är det de facto orättvist? Då den yngsta saknar familj från mitt håll gör det mig ännu mer ledsen. Jag och min medförälder som dessutom alltid är väldigt noga med att vi köper till båda osv. Mina vänner köper också presenter till mitt bonusbarn för jag hade inte accepterat att hon inte får något, om den yngsta ändå får.