Inlägg från: Anonym (Ledsen bonusmamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ledsen bonusmamma)

Bonusbarn får fler saker än gemensamt barn

Hej!
    Jag bor i en bonusfamilj där jag tar hand om både bonusbarnet i skolålder och vårt gemensamma barn under ett år. Vi föräldrar gör alltså ingen större skillnad på dem. Vi har också ett bra samarbete med bonusbarnets andra förälder som ibland hjälper till med bonusbarnets syskon. Därför är jag så ledsen sen vårt gemensamma barn tillkom, för mina svärföräldrar köpte till exempel vid förlossningen nästan en halv garderob till bonusbarnet men bara några få saker till den nyfödda. Det har fortsatt sen dess. Till exempel fick bonusbarnet precis vinterskor och kläder av rätt dyra märken och bebisen fick ingenting. Det kan handla om både nya och begagnade saker. Handlar det om att en bebis inte behöver så mycket eller är det de facto orättvist? Då den yngsta saknar familj från mitt håll gör det mig ännu mer ledsen. Jag och min medförälder som dessutom alltid är väldigt noga med att vi köper till båda osv. Mina vänner köper också presenter till mitt bonusbarn för jag hade inte accepterat att hon inte får något, om den yngsta ändå får.

• Svar på tråden Bonusbarn får fler saker än gemensamt barn

Skönt att höra vad ni säger för jag har funderat om det beror på att bebisen inte funnits så länge eller om det handlar om mig/bebisen. Att vi inte är omtyckta. Jag är ingen som brukar be om saker, men när den äldsta får 8 saker och bebisen 1, blir man ju konfronterad av det. Tex om den äldsta får vinterskor, hade ju bebisen behövt en åkpåse. Det gör mig som nybliven bebismamma väldigt ledsen. Jag ser inte heller det som att millimeterrättvisa behövs, alla har olika behov osv, tex har såklart den äldsta eget sovrum och bebisen är utan, men det är tufft att se att ens ena barn får mycket i bägge hem och den andra ibland inget. 

Anonym (nädå) skrev 2024-11-26 11:41:59 följande:
    Rättvisa är att få utifrån behov. Så ja, det kan vara rimligt att barnet som är äldre får mer, får dyrare, får annat just nu. Bebisen är ju liten, behöver inte så mycket och vet inte själv om den får presenter eller inte. Så småningom är bebisen större och mer medveten, och kan då få mer, dyrare osv. Din bebis behöver ju kanske inte vinterskor nu? Och bryr sig inte om märkeskläder. 

Detta handlar om dina känslor, att du är rädd att ditt barn är åsidosatt, kanske lägger du lite av ditt eget värde i potten av känslor också. Men så behöver det inte alls vara, utan det barnets tid kommer.
    Du förstod mig nog bäst.

Den äldsta är förresten inte det första barnbarnet.

Tack för att ni delar med er. Mina svärföräldrar hade ingen nära eller bra relation med exet, vi har en jättebra relation, därav ännu större frågetecken. Vi är noga med egentid med den äldsta också, jag tycker vi gör alla rätt där. Det är som nån säger känsligt för mig som hade en traumatisk graviditet, tid på neo och ingen egen familj. Jag känner mig mindre värd liksom och blir jätterädd att det yngsta alltid ska ha det såhär. Jag själv är ju skitnoga med den äldsta pga älskar bägge min barn men svärföräldrarna visar ju att det är skillnad på dem. Och den skillnaden känner inte den äldsta som älskar sitt småsyskon. Men tror som nån var inne på att svärföräldrarna inte vet hur jag vill ha det heller.

Anonym (Patricia) skrev 2024-11-26 15:49:15 följande:
    Men har  du förklarat för dina svärföräldrar just detta? Har du bjudit in dom till dina känslor och förklarat hur du upplevde tiden som gravid och nyförlöst? Har du vågat visa dig sårbar och att du faktiskt behöver deras omsorg och famn att gråta i? 
    Du måste ju kunna kommunicera om dina förväntningar och hur du vill att dom ser dig och bekräftar dig. 
    Hur ska dom annars kunna göra rätt? 

Och JA det ÄR skillnad på barn just pga att dom har två olika familjer. Även om dom delar samma ena föräldern är det ändå två olika familjer och därför kommer barnen ha olika utgångspunkter och preferenser och därmed behandlas olika. Även åldern kommer att skilja dom åt i hur dom blir behandlad och inkluderad. Tex kommer det många år innan dina svärföräldrar kommer kunna ta med ditt barn på gemensamma utflykter med syskonet och det kan nog kännas orättvist för dig ibland men så kommer det se ut tills ditt barn är gammalt nog att kunna ha utbyte av såna saker. 

Men du måste fortfarande kommunicera och vara tydlig. Allra helst nu när julen står för dörren och jag gissar att bonus kommer få en hel del julklappar och din bebis kanske bara nån liten grej och här gäller det att du tänker rätt och har klara önskemål om eventuella julklappar.  
    Har pratat med mina svärisar och de har sett på nära håll och vi har önskat julklappar när de frågat. Vill dock inte gråta ut hos dem. Du har missat poängen.
    Anonym (Patricia) skrev 2024-11-26 16:49:01 följande:
    Nej det är du som missar poängen med att kommunicera om dina förväntningar. Hur ska dom kunna göra rätt om dom inte vet hur du vill ha det? 
    Jag säger ju att jag har kommunicerat med dem.
    Anonym (anna) skrev 2024-11-26 16:44:59 följande:
    Du behöver väl inte gråta även om dina svärföräldrar skulle vara medvetet orättvisa? Du och din man ger ju barnen vad de behöver och kanske några kul saker som de vill ha i julklapp. 

Ge inte svärföräldrarna mer makt än de bör ha. Det är du och din man och barnen som är familjen. 
    Svarade an på Patricias kommentar om att jag skulle vilja gråta ut i deras famn. Det vill jag inte. Jag har nog bara försökt få fram att jag under en period varit i en sårbar position.

Men jag håller med dig, det är en klok synpunkt, i huvudet väljer jag ju hur mycket plats de får ta. Vi bestämmer i vår familj. Jag gillar min svärfamilj också, det är nog det som är förvirrande.
    Anonym (123) skrev 2024-11-26 17:15:30 följande:

Tänkte först att detta var en snyftartråd om att du minsann ska ha mer och gärna mest och vet bäst osv, i vanlig familjelivstil... 

Men sedan läste jag dina kommentarer och jag gillar dig Hjärta du verkar ömsint och verkligen tycka om bonusen...

Säger som de andra  i tråden,millimeter - rättvisa kommer stressa ihjäl dig. Även mellan riktiga syskon blir det orättvist ibland, lär barnen det från början, så är det i verkliga livet...

Men min tanke förutom det du själv varit inne på att du inte har någon släkt som bidrar, kan det vara så att du har massa hormoner som far runt fortfarande... Det gör en otroligt känslig... sömnbrist och massa tid att sitta med sina egna tankar kan stressa vem som helst...

Tack, vad gullig du är! Mitt bonusbarn var ju på plats först så att säga och det har alltid varit en lyx för mig att vi kommit bra överens. Jag har ju fått turen att få både min sambo och bonusbarnets andra förälder tillit gällande bonusbarnet. Och att se hur bra ens sambo är i föräldraskapet och att ens barn kommer få det barnet som storsyskon har varit ett stort plus.

Ja, jag tror ni har rätt. Det är så skönt att få höra från andra vad man kan förvänta sig, eller hur man kan tänka. Håller med om att alla barn är olika och behöver olika. Så får tänka så, och se hur det utvecklar sig med tiden såklart, för självklart sitter jag inte tyst om det yngsta fortfarande inte får något i framtiden när den äldre får flera, nya och dyra saker.

Men ja, tack för att du plockar upp det. Jag har nog lite psykisk ohälsa kopplat till graviditeten och det som hände efteråt (inlagd som gravid och födde prematurt utan egen familj).

Själv köper jag begagnat till bägge barnen förresten och vi har varit jättenoga under graviditet och sen bebisen kommit att den äldsta ska få egentid, vara inkluderad, få present och uppvaktning för att den blir storasyskon osv. Så jag själv reflekterar mycket över hur det kan bli bra.

Svar på tråden Bonusbarn får fler saker än gemensamt barn