Inlägg från: Körsbärsdalen |Visa alla inlägg
  • Körsbärsdalen

Bonusbarn får fler saker än gemensamt barn

Vi är en kärnfamilj med fem barn - det här med millimeterrättvisa är inte rimligt. Det som är rättvist är att barnen får utifrån sina behov och även utefter deras ålder. Finns det t.ex. redan vettiga vinterkläder att ärva från ett syskon, då finns ingen anledning att köpa nytt. Är det då orättvist att behöva köpa nya vinterkläder till äldsta barnet som har vuxit ur sina? Nej, det är såklart inte orättvist. Att ett äldre barn får t.ex. dyrare presenter är också naturligt. Exempelvis vill vår äldsta ha airpods, yngsta vill ha ett gosedjur... Ska vi köpa tio gosedjur till yngsta då bara för att det ska bli precis, exakt samma summa?

Bebisar behöver ju egentligen inte mycket mer än närhet, mat och en ren blöja. Ett äldre barn har ju helt andra behov och önskemål. Dessutom finns det ju i många fall kvar lite från det äldre barnet som det yngre sedan tar över, lego, tågbanegrejer, kläder och en annat. OM du märker om några år att det äldre barnet får betydligt mer och får mer uppmärksamhet alltid o.s.v. - då kan det vara läge att reagera. Just nu är det väl snarare bra att det äldre barnet kanske får lite mer uppmärksamhet än vanligt, när det har kommit ett yngre syskon, så inte storasyskonet blir avundsjuk/lika avundsjuk.

• Körsbärsdalen
    Anonym (Ledsen bonusmamma) skrev 2024-11-26 12:06:25 följande:

Skönt att höra vad ni säger för jag har funderat om det beror på att bebisen inte funnits så länge eller om det handlar om mig/bebisen. Att vi inte är omtyckta. Jag är ingen som brukar be om saker, men när den äldsta får 8 saker och bebisen 1, blir man ju konfronterad av det. Tex om den äldsta får vinterskor, hade ju bebisen behövt en åkpåse. Det gör mig som nybliven bebismamma väldigt ledsen. Jag ser inte heller det som att millimeterrättvisa behövs, alla har olika behov osv, tex har såklart den äldsta eget sovrum och bebisen är utan, men det är tufft att se att ens ena barn får mycket i bägge hem och den andra ibland inget. 

Det är väl fullt möjligt att dina partners föräldrar inte tycker om dig eller tycker om dig lika mycket som de tyckte om din partners ex. Men det går inte att svara på utifrån något du skrivit här.
Svar på tråden Bonusbarn får fler saker än gemensamt barn