Inlägg från: Anonym (Janie) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Janie)

Socanmäld pga frukost

Anonym (N) skrev 2024-11-26 13:43:51 följande:

Min son är 14, adhd och kan också lägga på sig några kilo. Vi kör minimalt socker och färdigmat, förutom socker så är det massa annat som inte är bra i munkar och annan färdigmat, vi har haft det kämpigt med frukosten och har fått testa oss fram. Vi har tillsammans gjort äggnuffins, näringsdrycker mm där han har fått välja innehåll och smaker, det går i perioder vad som funkar och efter några veckor får man tänka om igen då han har tröttnat, ett tag var han inne på smörgås med jordnötssmör och skivad banan, det har nog varit favoriten då den är återkommande, jordnötssmör kanske inte är det nyttigaste men grovt bröd och det är bra mycket bättre än munkar. Du skriver att hon är tonåring så du bör ju kunna ha en ordentlig dialog angående detta, när jag märker att frukosten börjar ta 2 timmar igen så börjar vi kolla efter nya idéer.

När han kommer hem från skolan brukar han göra någon sorts wrap där han brukar testa fram nya kombinationer på innehåll, det tycker han är kul och spännande och äter mer, men jag får ju se till att det finns saker att välja på som jag vet att han tycker om annars äts det inget, nu har han tex tröttnat på kalkonen som var en hit förra veckan så får ta och köpa hem lite skinka idag, har hans favorit ost och grönsaker han tycker om. 

Vi hade en läkare som förslog önskekost vid ett möte när jag sa att visst äter han men middagen kanske tar 3 timmar, jag sitter hellre 3 timmar än ger honom frysta köttbullar och pizza tex, så vi satt där, tillsammans vid köksbordet och pratade om vår dag, detta var ju middagen och självklart har man inte den tid på morgonen men det jag vill få fram är att man får jobba hårt på det, och läkare idag verkar vara snabba med "önskekost" som en enkel lösning men långsiktigt är det inte hållbart

Sen kan jag tycka att skolan borde kontaktat dig och frågat men de har säkert riktlinjer de måste följa

Vi har kämpat sen hon var liten med att få henne att äta frukost, det är inget nytt. Hon äter bra resten av dagen, så jag ser inga problem med att hon äter det här just nu. Hon mår bra och har inga näringsbrister.

Utdragna måltider ger bara frustration, hon kommer inte äta bättre för det. Då kopplas maten bara till något jobbigt.
  • Anonym (Janie)
    Anonym (J) skrev 2024-11-26 14:41:47 följande:

Sen kan jag tycka att om man är SÅ trött så man inte ens orkar gå ur sängen, ska man verkligen till skolan då? Om barnet väger så lite så kanske det drar ner orken? 

Det är ju bara ren oro här. Inget kritiserande 

Som sagt, det här har vi kämpat med sen hon var liten. Vi har redan provat ofantligt mycket.

Hon är skoltrött, inte trött-trött. Däremot så mår hon mycket bättre och blir mer positiv när blodsockret höjs. Hon orkar lämna sängen, annars hade ju inte kladdkakan fungerat heller. Det tar däremot bort tjatet att få upp henne när hon vet att något gott väntar. Hon är inte sjuk.
  • Anonym (Janie)
    Anonym (Tara) skrev 2024-11-26 16:44:12 följande:
    Men krävde du att få en viss mat till frukost, annars vägrade du komma upp ur sängen?

Det är ju det det handlar om. Att barn tillåts bli familjens överhuvud.
    Hon kräver det inte, det är något vi kommit överens om tillsammans. Hon vet att det inte är hon som bestämmer och att hon ska leva upp till sin del av dealen.
  • Anonym (Janie)
    Hjelm skrev 2024-11-26 17:07:34 följande:
    Det som många reagerar på i den här tråden är väl inte att de har en överenskommelse för att få bukt med ett problem, utan att TS har valt just godis till frukost som den dealen. "Mutar" gör nog de flesta föräldrar i någon mån, men det finns ju väldigt mycket bättre och sämre sätt att göra det på. Hade jag jobbat på soc, eller varit lärare i en klass, hade jag också reagerat på att ett barn gavs godis och fikabröd till frukost varje dag som villkor för att ens lämna sängen. Då har man kanske ett grundproblem som man behöver mer hjälp för att hantera.
    Du har missförstått. Hon kommer alltid upp, men ofta var det med mycket tjat och sen ett explosivt humör om hon inte ätit frukost, vilket sen ofta ledde till sammanbrott och att hon inte lyckas ta sig till skolan.
  • Anonym (Janie)
    Anonym (Tara) skrev 2024-11-26 17:12:17 följande:
    Du förstår verkligen inte själv att det har blivit ett krav? Hennes sätt att "leva upp" till dealen är ju något så grundläggande som att kliva upp. Det gör hon så länge hon får kladdkaka till frukost. Kommer du med smörgås en dag så ligger hon kvar, och då kan du inte säga annat om det än att hon håller sin del av dealen eftersom det ni är överens om är att hon bara går upp om hon får äta vad hon vill.
    Nej, det är inte alls så.
  • Anonym (Janie)
    Anonym (npfare) skrev 2024-11-26 17:30:58 följande:

Fast jag antar att detta är en "provocerande" tråd tyvärr.

Nej?
  • Anonym (Janie)
    Anonym (Va?) skrev 2024-11-27 08:37:54 följande:

Om du har en tonåring som inte ens väger 30 kilo så tror jag att en dietist skulle be henne att dricka mer eller mindre flytande grädde.

Så varför skulle nu inte redan idag vara inskrivna inom ätstörningsvården? Skolläkaren borde väl larmat för länge sen. 

Det är bland de första sakerna man får prova, att tillsätta grädde och extra fett i allt tänkbart. Det hjälpte inte. Inget har fungerat nämnvärt. Hon har inga ätstörningar och är frisk och välmående.
  • Anonym (Janie)

Alla mina barn sköter skolan, läxor görs och det pluggas inför prov. Ibland med påminnelser, men väldigt sällan protester. De kan tvätta själva och fyller och tömmer diskmaskinen på eget intiativ. Äldsta (också tonåring, barnet i ts är mellanbarnet) har trots sina äckelkänslor lärt sig tömma kattlådan. De viker och plockar undan sin tvätt. Är trevliga och skötsamma. Det vat betydligt mer kaotiskt när jag levde med deras pappa, men sen skilsmässan har mycket fallit på plats. Vi kör vårt eget race och för det mesta flyter allt på.

Jag är inte alls orolig för hur de ska klara sig som vuxna. Kan hända att de behöver stöd, framför allt i början, men jag är som sagt inte orolig. Jag har också npf och det var en utmaning för mig också att bli ensamstående efter nästan 20 år, men det har fungerat bra trots allt.

• Anonym (Janie)
    Anonym (Va?) skrev 2024-11-27 10:55:20 följande:
    Så afrid är inte enligt dig en ätstörning? 

Nu vet jag inte om hon är otroligt kort men 30 kilo är väldigt lite? 
    Jo det är det, men hon har inte det. Vår minsting har det däremot, så jag är väl insatt i den problematiken också.
  • Anonym (Janie)
    Anonym (Va?) skrev 2024-11-27 11:14:43 följande:
    Om hon väger 30 kg på 150 har man ett BMI på ca 13? det är svår undervikt. Jag skulle nog gå till en läkare och utreda det i sådana fall. Och om en lärare orosanmäler ett barn som äter typ kladdkaka till frukost med svår undervikt så är ju det helt orimligt. Är ju mer rimligt att barnet inte får sjukvård för undervikten. Vilken läkare som helst skulle reagera. Det här kan slå ut dom inte organen och är något att faktiskt oroa sig över. 
    Som sagt, vi har både läkar- och dietistkontakt och har haft hela hennes liv. Hon mår bra, är frisk och stark.
  • Anonym (Janie)
    Anonym (Va?) skrev 2024-11-27 12:15:12 följande:
    Och hur kan man se en så kraftig undervikt som frisk och stark? Detta går inte ihop. Det är ju inte så att det kan vara medicinskt ofarligt bara för att hon inte medvetet väger såhär lite. Sedan är det helt osannolikt att en lärare skulle ha synpunkter på hur man försöker få sitt barn att öka i vikt för någon som är kraftigt underviktig. Och hur kan du vara orolig för socialtjänstens inblandning i detta? Tror du på fullaste allvar att soc bryr sig om du ger ditt barn 100 chokladpraliner till frukost för att få en person med allvarlig undervikt att äta? 
    Hon idrottar på ganska hög nivå och har alltid varit väldigt stark. Läkarna säger att hon väl helt enkelt har den kroppstypen, för det finns inget fysiskt fel de kan hitta.

Du överdriver, hon väger några kilo under gränsen för att klassas som normalviktig, även om det är nedre gränsen då. Hon är smal, men ser inte mager ut. Man ser inga revben eller dyl.
  • Anonym (Janie)
    Anonym (Va?) skrev 2024-11-27 12:47:10 följande:
    I sådan fall väger hon ju inte knappt 30 kilo. Knappt 30 kilo är ju att hon väger under 30 och är 150. Så om du vill ha råd så kanske det är bra att vara sanningsenlig
    Jag säger sanningen, hon väger 28 kg, gränsen för normalvikt för henne går vid 34,4 kg. Vad har det med saken att göra? Hon ÄR frisk och stark, även om det inte går ihop för dig.
  • Anonym (Janie)
    Anonym (Va?) skrev 2024-11-27 13:19:52 följande:
    Och då har man ett BMI på 13. Börjar ifrågasätta sanningshalten här nu. Läser man på nätet om sådär kraftig undervikt så är det inläggning som gäller och fara för liv och hälsa. Men hon kanske inte är 150? 
    Beror väl på orsaken till undervikten. Hon äter bra och har inga näringsbrister, så varför skulle hon inte ha energi?
  • Anonym (Janie)
    Anonym (Va?) skrev 2024-11-27 13:36:30 följande:
    Organen tar stryk oavsett. 
    Uppenbarligen inte på henne. Vården har slutat oroa sig för länge sen, så länge hon följer sina kurvor och mår bra är det inget att oroa sig över.
  • Anonym (Janie)
    Anonym (Va?) skrev 2024-11-27 13:36:07 följande:
    Det är en tonåring. Så inget barn. När vi pratar om ätstörningsvården är detta väldigt lågt. 
    Går ändå under barn.
Svar på tråden Socanmäld pga frukost