Socanmäld pga frukost
Min son är 14, adhd och kan också lägga på sig några kilo. Vi kör minimalt socker och färdigmat, förutom socker så är det massa annat som inte är bra i munkar och annan färdigmat, vi har haft det kämpigt med frukosten och har fått testa oss fram. Vi har tillsammans gjort äggnuffins, näringsdrycker mm där han har fått välja innehåll och smaker, det går i perioder vad som funkar och efter några veckor får man tänka om igen då han har tröttnat, ett tag var han inne på smörgås med jordnötssmör och skivad banan, det har nog varit favoriten då den är återkommande, jordnötssmör kanske inte är det nyttigaste men grovt bröd och det är bra mycket bättre än munkar. Du skriver att hon är tonåring så du bör ju kunna ha en ordentlig dialog angående detta, när jag märker att frukosten börjar ta 2 timmar igen så börjar vi kolla efter nya idéer.
När han kommer hem från skolan brukar han göra någon sorts wrap där han brukar testa fram nya kombinationer på innehåll, det tycker han är kul och spännande och äter mer, men jag får ju se till att det finns saker att välja på som jag vet att han tycker om annars äts det inget, nu har han tex tröttnat på kalkonen som var en hit förra veckan så får ta och köpa hem lite skinka idag, har hans favorit ost och grönsaker han tycker om.
Vi hade en läkare som förslog önskekost vid ett möte när jag sa att visst äter han men middagen kanske tar 3 timmar, jag sitter hellre 3 timmar än ger honom frysta köttbullar och pizza tex, så vi satt där, tillsammans vid köksbordet och pratade om vår dag, detta var ju middagen och självklart har man inte den tid på morgonen men det jag vill få fram är att man får jobba hårt på det, och läkare idag verkar vara snabba med "önskekost" som en enkel lösning men långsiktigt är det inte hållbart
Sen kan jag tycka att skolan borde kontaktat dig och frågat men de har säkert riktlinjer de måste följa
Utdragna måltider ger bara frustration, hon kommer inte äta bättre för det. Då kopplas maten bara till något jobbigt.