Inlägg från: Anonym (Janie) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Janie)

Socanmäld pga frukost

Anonym (J) skrev 2024-11-26 12:18:20 följande:

Men jag ställde en fråga om hon kunde ge henne frukost i sängen , en riktig sådan, för att kanske komma förbi sötsakerna. Då säger ts att hon inte vill göra det för frukost på sängen får man bara vid vissa speciella tillfällen. 

Är inte det konstigt? 

Hon har som sagt inte uttryckt någon önskan att äta i sängen och jag misstänker starkt att det inte skulle hjälpa ändå.
  • Anonym (Janie)
    Anonym (.) skrev 2024-11-26 12:18:14 följande:

Något gott som är mer hälsosamt? Som sagt, finns mycket gott som inte är rena sockerbomberna. T.ex. sockerfria produkter som ändå smakar väldigt gott.
    Hon har väl inte provat ALLA tänkbara frukostar och ratat alla, eller vad?

Gillar hon banan t.ex.? Det måste ju vara bättre/mer näringsriktigt än kladdkaka och munkar liksom.....?

Vi har provat massor av olika saker och vi har mycket som är sockerfritt. En banan får inte upp henne ur sängen nej.

Hon behöver alla extra kalorier hon kan få.
  • Anonym (Janie)

Hon har inga ätstörningar och äter bra mat resten av dagen.

• Anonym (Janie)
    Anonym (.) skrev 2024-11-26 12:28:49 följande:
    Sluta ljug. Du skriver ju saker som tyder på annat i tråden.
    Som vad?
  • Anonym (Janie)
    Anonym (J) skrev 2024-11-26 12:31:10 följande:
    Det kan du inte veta och kolla på hur lite barnet äter. 
    Jag vet ju hur hon äter hemma. Hon äter inte lite när det är saker hon gillar och hon är bra på att få i sig sånt hon inte är överförtjust i också. Det är bara frukosten som är svår.
  • Anonym (Janie)
    Anonym (J) skrev 2024-11-26 12:32:09 följande:

Låter mer som att du förnekar att hon har problem.

Vi har haft läkar- och dietistkontakt hela hennes liv, hon är frisk. De kan inte svara på varför hon är så smal, säger bara att hon antagligen har väldigt hög ämnesomsättning.
  • Anonym (Janie)
    Anonym (Hm) skrev 2024-11-26 13:10:20 följande:

Du kanske kan prova kladdkaka på dadlar istället för rent socker? Goda muslibars doppade i lite mörk choklad (70%) eller matiga muffins med morot eller skinka och ost? Måste allt vara kaloribomber?? Kolla efter såna recept som Är sockerfria och du ska se att det finns mängder. Bara att ställa sig i köket. 

Har provat sånt, hon äter det inte. Och ja, hon behöver kaloribomber.
  • Anonym (Janie)

Ärligt talat så lyssnar jag mer på dietisten som hon gått hos sen tvåårsåldern än massa okunniga tyckare på fl. Tråden handlade om vad jag kan vänta mig iom anmälan, inte vad ni tycker om hennes kost.

• Anonym (Janie)
    Anonym (Socker) skrev 2024-11-26 13:02:21 följande:
    Om du kan smyga in linser och bönor då kan du se till att hon äter hälsosam frukost. 
    Eller så väljer man sina strider och fokuserar på att hon äter bra resten av måltiderna och faktiskt kommer iväg till skolan nu.
  • Anonym (Janie)
    Anonym (Hm) skrev 2024-11-26 13:40:04 följande:

Äter hon inte för att du säger vad det är i? I sådana fall äter inget barn. Du ska veta hur mycket grönsaker jag mixar ner i köttfärssås tex och om barnen viste hade de fått panik och vägrat äta den igen. 

att bli socanmäld tycker jag är lite väl hårt i frågan, samtidigt kan det berott på hur din dotter uttryckte sig där i skolan. Jag har inte läst alla svar men är det så att hon vägrar komma upp utan sötsaker eller att hon inte vill äta alls på just morgonen? Om sistnämnda, låt henne skippa frukost! Hon behöver inte trycka i sig en macka 6-7 på morgonen utan kanske får mer aptit senare under dagen? 

Gillar hon glass? Frys vanlig vaniljyoughurt och skopa upp. Toppa med färska jordgubbar eller annat hon gillar. Då får hon i sig yoghurt iaf. 

Hon mår inte bra utan frukost och då blir hela dagen fel. Som sagt, det är en tonåring det gäller och hon har inga som helst problem med att äta nyttigt resten av dagen. Minstingen skulle däremot sätta sig på tvären om hon visste allt jag smyger ner i maten.
Svar på tråden Socanmäld pga frukost