Inlägg från: Anonym (Janie) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Janie)

Socanmäld pga frukost

Jag har tre barn med npf, varav framför allt ena är fullkomligt omöjlig att få iväg till skolan för det mesta. Får inte upp henne ur sängen hur man än försöker.. men så kom vi överens om att om hon får "önskefrukost" så blir det lättare att ta sig upp. Senaste tiden har det inneburit en hel del donuts och kladdkaka, men det har fungerat, så såg det som en win. Hon är dessutom väldigt underviktig, så det är bara bra om hon går upp lite och ser inte hur det är värre än söta flingor, oboy etc.

Hon berättade det för kompisar i skolan och lärare hörde och igår fick jag veta att de anmält detta till soc. Så upprörd att jag inte vet om jag ska skratta eller gråta.

Någon med erfarenhet? Vad kommer hända nu?

• Svar på tråden Socanmäld pga frukost
  • Anonym (Janie)
    Anonym (E) skrev 2024-11-26 09:58:49 följande:

Vad ska man säga. Det är en olämplig frukost för barn även om du inte fattar skillnaden mot annat med socker i. Man kan lika gärna säga att apelsinjuice har socker också, men de flesta fattar att det är ett bättre alternativ.

Det som kommer att hända är att soc kontaktar dig och vill höra din sida av saken. Det kan mycket väl bli så att de vill prata med ditt barn också.

Och alternativet är att hon inte äter alls. Det är liksom inte det enda som äts under en dag och hon behöver gå upp i vikt. Hon sköter skolan bättre sen vi började med det. Blodsockret får en skjuts och gör hennes humör
    stadigare. Sen tar hon en frukt eller dyl framåt efter middagen och klarar sig utmärkt fram till lunch.
  • Anonym (Janie)

Förmiddagen skulle det såklart stå.

• Anonym (Janie)
    Anonym (E) skrev 2024-11-26 10:09:19 följande:
    Jag är inte dum i huvudet, jag fattar väl att barnet äter annat också. Du verkar dock helt oförstående inför att ni blev anmälda, och bara det i sig är tillräckligt illa.
    Ja, jag förstår ärligt talat inte vad skolan har med hennes frukost att göra. Hon är frisk och välmående och det hjälper henne att komma igång på morgonen, vad är problemet? Tom hennes dietist har sagt att hon ska få
    välja mer fritt så hon äter mer, men hon har sett det som mellanmål. Enda skillnaden är att hon får det till frukost istället.
  • Anonym (Janie)
    Anonym (.) skrev 2024-11-26 10:29:32 följande:

Man får väl vänja av barnen med socker, det ligger på föräldrarna att göra det, men också på skolan.
    Minns att vi fick mycket sött som barn även i förskola/i skolan, och det gör att barnen får sug efter det söta.

Sjukt samhälle. (Bokstavligen).

Vad har det med saken att göra? Hon är inte sockerberoende heller för den delen.
  • Anonym (Janie)
    Anonym (.) skrev 2024-11-26 10:41:58 följande:
    Vad det har med saken att göra? Hon vill ju ha socker på morgonen för att ens ta sig upp ur sängen, det säger du ju själv.
    Hon utvecklar ett sug, som kan leda till längre beroende. 
    Du har inte makten över vad andra ger henne i skolan (tyvärr), men du har valet att ge henne nyttig mat hemma så risken minskar för följdsjukdomar.
    Och ibland vill hon ha pasta med tomatsås till frukost. Det är inte sockret som är drivkraften, utan att det är något hon är sugen på.
  • Anonym (Janie)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-11-26 10:56:52 följande:

Får alla 3 barnen samma frukost?

Nej, jag tror du kan vara helt lugn. Jag hade garanterat gjort som du och jag tycker det vara bra att du såg en lösning på problemet. 

Problemlösare är alltid en bra egenskap Glad

Nej, alla äter helt olika.
  • Anonym (Janie)
    Anonym (.) skrev 2024-11-26 10:58:28 följande:
    Jo... men det kanske beror på mängden mat till stor del också.
    Säg att det är det enda söta målet de äter på en dag? En liten pain au chocolate? Resten av intaget under dagen kanske inte innehåller tillsatt socker alls? Vad vet jag.

NU har jag inte kollat upp statistik gällande alla länder i Europa, men det råder en trend med fler och fler överviktiga i typ alla länder. Även Frankrike och Sverige.
    Och mitt barn är väldigt underviktig och har alltid varit. Hon kan gå upp många kilo innan hon kommer ens i närheten av övervikt. Hennes dietist uppmuntrar mer sån här kost, fri tillgång på chips etc, men det sistnämda är svårt iom att hon har syskon.
    Det enda du vet är hennes frukost, du vet inget om vad hon äter resten av dagen. Vi är hälsosamma för det mesta. Någon dag här och där som vi tar tex hämtmat, men annars är det nog mer näring i min matlagning än den hennes kompisar äter. Smyger alltid i tex bönor och linser där det går. Spenat, broccoli etc äter de utan problem.
  • Anonym (Janie)

Hon gillar inte gröt och skulle jag komma med frukost i olika former skulle hon tro att jag tappat det helt. Det är en tonåring. Frukost på sängen får man vid födelsedag eller om man är sjuk. Antagligen skulle hon bara somna om efteråt ändå, poängen är att få upp henne. Hon väger inte ens 30 kg, så hon har råd att lägga på sig och det skulle bara vara positivt.

• Anonym (Janie)
    Anonym (Konsulten) skrev 2024-11-26 11:28:37 följande:

Jag hoppas det är ett skämt. Ge inte efter för denna typ av krav från ditt barn även om det här NPF.

Det är till och med att stor eftergivenhet hos föräldrar kan leda till att barn utvecklar NPF-liknande symtom och får en felaktig diagnos.

Barnet behöver struktur och gränser. Man ska trevligt säga nej till nästan allt barnet önskar och börja med det redan från tidig ålder. Man ska träna barnets tålamod och känsloreglering.

Hon har "struktur och gränser".
Svar på tråden Socanmäld pga frukost