Inlägg från: MammatillMatti |Visa alla inlägg
  • MammatillMatti

BF Augusti 2025

Någon mer som är konstant hungrig? Vecka 8+6 idag, kom väl för någon vecka sen. En extra frukt räcker verkligen inte haha! 

• MammatillMatti
    ellifant14 skrev 2025-01-02 16:06:48 följande:

Hej Hej!
    Jag är i v 6 (5+4), första gången jag är gravid så har verkligen noll koll 😅. Jag är inte illamående över huvud taget, är dock pisstrött hela tiden och har jätteont i brösten. Men borde jag inte vara mer illamående? Hur vet man ens om den lilla kotten är kvar och mår bra? 

Hej! Min förra graviditet så mådde jag inte illa alls! Denna graviditeten har jag ytterst lite, lite diffust som kan komma max 3 gånger om dagen vid hunger och varar nån minut. Oftast kommer det en gång om dagen eller varannan dag typ❤️
  • MammatillMatti
    Anonym (Mammatill2) skrev 2025-01-08 12:21:21 följande:

Hej! Hoppas de går bra för allihop.
    jag har vart på andra besöket hos mvc v11 (10+0)
    och bwhlver redan ta 100/mg järn tillskott per dag.
    någon mer som behöver detta? 

kanske Förklarar varför jag är så himla trött hela tiden😅

Ja, jag har tagit järn sedan vecka 6 🤣
  • MammatillMatti
    Mammatill2,  4/8 3e barnet
    Swn, 4/8 4e barnet 
    Saltakatten, 7/8, 3:e barnet
    smålandsmamman 10/8, 3e barnet 
    Lina98, 12/8, första barnet 
    Arconia 13/8, första barnet
    Blåklocka, 14/8, första barnet 
    hannabanana, 14/8 4:e barnet
    uddan99, 22/8, första barnet
    rosen91(Gravidmednummer3), 28/8, 3:e barnet
    Ananans, 11-14/8, första barnet
    morsblommor, 2/8 första barnet
    Mlitran, 30/8 andra barnet 
    MammatillMatti, 7/8 andra barnet
  • MammatillMatti
    Anonym (Nummer1påväg) skrev 2025-01-17 10:31:55 följande:

Hej 

Var på VUL förra veckan 10+4 (men enligt måtten på fostret så motsvarade det 11+2). Idag är jag 11+5 eller 12+3 beroende på vad jag ska utgå ifrån. 

Vet ni om man ska räkna om BF nu eller utgå från sitt ursprungliga datum? 

Tänkte berätta nyheten för lite vänner i helgen men blev lite tveksam och funderar på att vänta till KUB som sker i vecka 14. Vad hade ni gjort? 

Mår i övrigt bra, förutom att jag är väääldigt trött efter jobbet och på kvällarna.

Jag hade berättat i båda veckorna 🥰
  • MammatillMatti

Har ni gått upp i vikt än? Själv har jag gått upp 1,5 kg hittills, vilket känns lite då jag gick upp dubbla förra graviditeten i samma vecka. 
    Någon som vet om det är vanligt att det skiljer sig från graviditet till graviditet? 🥰
    Är i vecka 12 (11+1). 

• MammatillMatti
    Anonym (Saltakatten) skrev 2025-01-17 19:03:04 följande:

Jag gick upp 9 kg med första barnet och 25 med andra 😅 Jag har gått upp 3 kg v 12 (11+0) idag, men jag skyller en del av viktuppgången på alldeles för mkt snask under december månad och inte så mkt motion som jag vanligtvis gör 🙈 

Då låter det som normalt att det kan skilja sig åt! Det kan såklart komma att ändras, men sist gick jag upp mycket just i början. 
    Behöver inte vara (men kan också vara)! Min förra så åt jag hälsosamt i början men ändå bara ökade och ökade vikten 😆
  • MammatillMatti
    Anonym (Nummer1påväg) skrev 2025-01-20 13:02:31 följande:

Ni som känner av "växtvärk" i livmodern hur pass ont har ni?

Fram till vecka 11 har jag endast känt av den här "molvärken" som alla pratar om. Men efter vecka 11 har jag nu haft 2 tillfällen med någon veckas mellanrum där värken varit en aning kraftigare ca 15-20 minuter för att sedan återgå till molvärk igen.

Läste att man kunde känna av ligamentsmärtor mer i senare delen av den första trimestern. 

Första gången jag är gravid så har inte mycket att jämföra med. 

Någon som kan relatera? 

Är inne i vecka 13 nu. 

Jag är i vecka 12 (11+4) och har sedan vecka 11 fått mer betydlig växtvärk, det spänner och ibland kan det nästan göra lite ont? Mycket mer intensivt nu, jämfört mot innan. Det kommer och går för mig med! 

Ligamentsmärtor strålar i sidorna utav magen, växtvärk är mer i mitten/nertill utav magen 😊

• MammatillMatti
    Morsblommor skrev 2025-01-20 19:33:14 följande:
    Jag kände av lite växtvärk i början men har inte känt av de på länge,, bör jag vara orolig?? Förvånad
    Du behöver inte vara orolig! Det brukar komma och gå! Mitt kom tillbaka denna veckan, var utan i ca 3 veckor innan 😁
  • MammatillMatti

Idag var det kub och allt såg bra ut! Blev framflyttad 1 dag, är i vecka 13+0 idag. Misstänker att det är en pojke enligt nub, vi hade hoppats på en flicka så tyvärr en gnutta besviken men det behöver nog få lägga sig bara. Vi har en pojke på 9 månader så vi önskade på en av varje ❤️

• MammatillMatti
    Ananans skrev 2025-01-30 14:11:27 följande:

Läste på lite om nub nu och enligt den teorin kanske detta är en flicka?  La in linjer på vinklarna :D

När är bilden tagen? Är ingen expert men tror mer på pojke. Det finns nub grupper på facebook där du kan lägga upp bilder och få svar! 🥰
  • MammatillMatti
    Ananans skrev 2025-02-20 10:30:05 följande:

Skönt att höra fler positiva KUB resultat i tråden! Glad

Jag är i vecka 16 nu och ska ta vaccin mot Kikhosta snart, men på Folkhälsomyndigheten står det olika. På ena stället står det Från v.16 och på ett annat ställe står det Efter v.16.. haha så ska man vänta till man går in i vecka 17 då? Det är nog inte så stor skillnad men det stör mig att det inte är tydligt? hehe

Det är från vecka 16 men man rekommenderar att ta det senare i graviditeten så de håller så länge som möjligt för bebisen sen utanför magen 🥰
Svar på tråden BF Augusti 2025