Inlägg från: MammatillMatti |Visa alla inlägg
  • MammatillMatti

BF Augusti 2025

Ananans skrev 2024-12-17 20:44:57 följande:

Detta är min första graviditet och jag räknar verkligen inte med nåt. var beredd på att det skulle kunna ta 1-2 år att bli gravid (tog en månad). och samma gäller med graviditeten, vågar inte ta ut nåt i förskott så kommer därför inte vilja köpa saker för tidigt (och det är även därför jag inte vill berätta för familjen i jul). 

Kanske för att jag är 30+ eller så vill jag bara inte ta ut nåt i förskott haha

Det är helt förståeligt och troligen det smartaste att göra! 
  • MammatillMatti

Stämmer detta?? 

Gravid vecka 8: Vad händer med dig?

Nu är embryot i din mage lika stort som en böna. Och det lilla livet börjar ta ett fast grepp om livet. Vid den här tiden minskar risken för missfall avsevärt ? under de kommande 20 veckorna är den nere på cirka 3 %, och för mammor under 30 år är risken mindre än 2 %. För mammor över 40 år är risken för missfall 5-10 %.

• MammatillMatti
    Anonym (Saltakatten) skrev 2024-12-18 11:29:54 följande:
    Har läst liknande texter lite här och där. Att risken för missfall sjunker kraftigt från v 6-7 och ser man hjärtljud så är risken runt 1,5 %. Jag hoppas verkligen det stämmer 😅🙏🏻
    Hoppas hoppas!! Då kan jag nog känna mig lugn/lugnare nu 🙏🏼
  • MammatillMatti
    Anonym (Saltakatten) skrev 2024-12-18 13:47:16 följande:
    Jag har bestämt mig för att lita på statistiken och sen får man ju bara hoppas att man tillhör den stora skaran som det går bra för. Man måste nånstans också våga tro och inte tro det värsta hela tiden 🥰

Jag såg ju min lilla bönas hjärtslag idag, dom var på riktigt, jag bara måste ju tro på att den lilla är stark ❤️
    Ja, min förra graviditet gick ju bra. Har inte haft något missfall innan heller så hoppas på att allt går som det ska denna gång med. Är väl egentligen inget som talar för att det inte skulle gå bra 🥰 

Men vad härligt, måste varit sån lycka och lättnad! Då sjunker ju risken för missfall markant också!!
  • MammatillMatti
    Anonym (Osäker än) skrev 2024-12-21 21:04:02 följande:

Hej! 

Jag HOPPAS jag är gravid med barn nummer 3 just nu. Isf blir BF runt 26e Augusti.

Jag har i fleeeera månader trott jag ska vara gravid, tagit negativa test. har då haft super ömma bröst. Alltså dem gör ont! Men så har mensen kommit.

Förra månaden var min mens 19e November. Vi har haft samlag innan ÄL, på ÄL och efter ÄL denna gång. Och mina bröst gör inte ont denna månad? Och har inte fått min mens än!

Tror möjligtvis jag känner av symptom, men har också haft Mykoplasma i en månad så kroppen är lite ur fokus 😅 Men har tagit 1 testa tidigt clearblue på bim dagen. Men de blev negativt.

Så känner mig väldigt osäker om jag är gravid eller inte. Väntar just nu och hoppas verkligen för vi vill verkligen ha ett tredje och antagligen sista barn. Men vågar inte riktigt ta test igen. Någon som har erfarenhet runt clearblues testa tidigt? Har 1 kvar hemma. Är ju på bim+2 nu. Jag "känner" mig gravid. men vet inte 🥺

Tyvärr så tror jag det är negativt för din del. Av anledning att det blev negativt med testa tidigt test på bim. Förutsatt att du inte är en av de som testar positivt sent, men de flesta testar positivt på bim med vanligt graviditetstest (behövs ej testa tidigt). Låter som att mensen strular ❤️
  • MammatillMatti

Jag mår fortsatt bra! Lite växtvärk i mage & bröst, behöver kissa på natten och lite extra känslig någon dag här och där. Inget illamående

• MammatillMatti

Hur går det för er andra? Känns som att det är många missfall i tråden just nu och det skapar lite oro här hehe

• MammatillMatti
    Haringenfantasinuheller skrev 2024-12-31 14:02:39 följande:

Hej. Hoppas att det är okej att jag hoppar in här för att ställa lite frågor. Är det någon här som haft oregelbunden mens och som inte är så säker på datum?
    Jag tog ut min spiral i augusti, hade en liten blödning då och sen hade jag en jätteblödning från 24okt till 12nov! Tror att mensen kommer runt (löning) sen hade jag en blödning på 4 dagar den 2 december. Jag antar att jag räknar 2 december men vill mest höra om någon varit med om något liknande. Har känt av symtom länge och valde att göra ett test 23dec och hann knappt kissa på stickan innan det var positivt.

Jag skulle räkna på 2 december, kroppen kommer igång olika fort efter preventivmedel 😊
Svar på tråden BF Augusti 2025