• Swn

BF Augusti 2025

Hej!
    Startar en tråd för oss som har BF i augusti 2025. Så spännande resa detta ska bli!

man får gärna berätta lite om sig själva och när man är beräknad. Här kan vi dela med oss av erfarenheter och dela resan som vi är på med varandra. 

Lycka till alla! 

• Svar på tråden BF Augusti 2025
  • Anonym (Blåklocka)
    Morsblommor skrev 2025-01-18 21:39:40 följande:

Känner mig lite nervös, jag ska börja nytt jobb på måndag och vågar inte rikt berätta för min chef om graviditeten haha. men hon har undrat över semestern de vill veta vilka när man ska ta semester så de kan börja planera in semester vikarater. Så känns nästan lite taskigt att inte berätta för henne nu så de kan planera in det också redan nu.. 

Det kommer säkert gå bra. Kanske kan du jobba nån vecka i sommar där många andra vill vara lediga eller erbjuda dig att jobba vårens klämdagar? 

Jag tänkte prata med min chef snart. Mest för att jag mår så illa och behöver sänka tempot något. Och för att det blir en del frånvaro pga mvc, vaccinering och ul kommande veckor.

Har någon av er provat Postafen? Jag har stått ut med illamåendet såhär långt (10+2) men senaste dagarna är det en extra nivå alltså. Puh! Åksjukebanden har gett noll effekt tyvärr?

• Sommartjejen

Hej! 

Jag har aldrig skrivit i sådana forum tidigare, men känner nu att jag vill dela med mig av vår resa. 

November 2023 fick vi vårt första barn. Vi kände ganska snabbt att vi ville försöka oss på ett andra barn så fort kroppen kände sig redo. När vår pojke blev 8 månader blev vi gravida igen. Den här graviditet kändes helt annorlunda jämfört med den första. Jag hade inga som helst graviditetssymtom, till skillnad från första graviditeten där jag hade allt man kunde tänka sig. min magkänsla sa att något inte stod rätt till, men alla sa att graviditet kan vara helt olika och att det inte behöver betyda något. I vecka 10+3 bekräftades min oro och vi fick missfall. 

Det tog flera månader för kroppen att göra sig av med alla rester, men två dagar innan julafton plussade jag igen, och fick då BF 30 augusti 2025. 

I vecka 6 kom illamåendet, men det var inte så farligt och avtog ganska snabbt. I vecka 7 kom det några småblödningar, precis som sist. Oron började växa. 

För ca 12 dagar sedan gjordes ett ultraljud som visade på en graviditet i vecka 5+2. Man kunde enbart se hinnsäck. Ingen gulesäck och inget foster. Enligt mina beräkningar skulle jag vara i vecka 6+3. 10 dagar senare, i fredags, gjordes ett nytt ultraljud. Nu kunde man se en gulesäck och en större hinnsäck, men fortfarande inget foster. Enligt läkarna motsvarade graviditeten vecka 5+4 trots att det hade gått 10 dagar sedan första ultraljudet. ett nytt ultraljud är nu inbokat till nästa fredag. Jag känner dock att jag måste vara realistisk, även om jag såklart vill tänka positivt, så jag har ställt in mig på att det blir att initiera missfallet på fredag. 

Tankarna går såklart, och man undrar varför det blev såhär. Risken för två missfall på rad är, vad jag kan läsa mig till, väldigt liten. Har någon varit med om något liknade? 

• Anonym (Mammatill2)

Hej! Är lite orolig för missfall.
    har ett tidigare missfall i oktober och blev gravid igen direkt.
    är i vecka 11+5 idag. Tidigt i graviditeten (kanske vecka 4-5) 
    hade jag lite rosa på Pappret efter toa besök.  sen i måndags får jag rosa på pappret igen blandat med lite strimlor blod (inte mycket men det är ändå där) sen dess har de kommit ungefär varannan dag😅 vad tror ni? Har ni några erfarenheter av blödning men ändå gått bra för er? 

jag har fått tid för ultraljud på tisdag men man går ju och funderar hela tiden!! 

jag har illamående från och till och uppblåst mage 😬 

• Swn
    Anonym (Mammatill2) skrev 2025-01-19 16:55:07 följande:

Hej! Är lite orolig för missfall.
    har ett tidigare missfall i oktober och blev gravid igen direkt.
    är i vecka 11+5 idag. Tidigt i graviditeten (kanske vecka 4-5) 
    hade jag lite rosa på Pappret efter toa besök.  sen i måndags får jag rosa på pappret igen blandat med lite strimlor blod (inte mycket men det är ändå där) sen dess har de kommit ungefär varannan dag😅 vad tror ni? Har ni några erfarenheter av blödning men ändå gått bra för er? 

jag har fått tid för ultraljud på tisdag men man går ju och funderar hela tiden!! 

jag har illamående från och till och uppblåst mage 😬 

Hej,
    förstår att du är orolig, det har jag med varit varje graviditet. Jag väntar barn nummer 4 och har blött varje gång fram till ca vecka 12. det är otroligt psykiskt påfrestande men har lugnat mig med extra ultraljud. 

så länge symtomen kvarstår så är det positivt 😊 

• Anonym (MissQuinn)
    Sommartjejen skrev 2025-01-19 12:14:58 följande:

Hej! 

Jag har aldrig skrivit i sådana forum tidigare, men känner nu att jag vill dela med mig av vår resa. 

November 2023 fick vi vårt första barn. Vi kände ganska snabbt att vi ville försöka oss på ett andra barn så fort kroppen kände sig redo. När vår pojke blev 8 månader blev vi gravida igen. Den här graviditet kändes helt annorlunda jämfört med den första. Jag hade inga som helst graviditetssymtom, till skillnad från första graviditeten där jag hade allt man kunde tänka sig. min magkänsla sa att något inte stod rätt till, men alla sa att graviditet kan vara helt olika och att det inte behöver betyda något. I vecka 10+3 bekräftades min oro och vi fick missfall. 

Det tog flera månader för kroppen att göra sig av med alla rester, men två dagar innan julafton plussade jag igen, och fick då BF 30 augusti 2025. 

I vecka 6 kom illamåendet, men det var inte så farligt och avtog ganska snabbt. I vecka 7 kom det några småblödningar, precis som sist. Oron började växa. 

För ca 12 dagar sedan gjordes ett ultraljud som visade på en graviditet i vecka 5+2. Man kunde enbart se hinnsäck. Ingen gulesäck och inget foster. Enligt mina beräkningar skulle jag vara i vecka 6+3. 10 dagar senare, i fredags, gjordes ett nytt ultraljud. Nu kunde man se en gulesäck och en större hinnsäck, men fortfarande inget foster. Enligt läkarna motsvarade graviditeten vecka 5+4 trots att det hade gått 10 dagar sedan första ultraljudet. ett nytt ultraljud är nu inbokat till nästa fredag. Jag känner dock att jag måste vara realistisk, även om jag såklart vill tänka positivt, så jag har ställt in mig på att det blir att initiera missfallet på fredag. 

Tankarna går såklart, och man undrar varför det blev såhär. Risken för två missfall på rad är, vad jag kan läsa mig till, väldigt liten. Har någon varit med om något liknade? 

Har inte varit med nåt liknande så har tyvärr inga tröstande ord, men skickar styrkekramar till dig. Jag fick missfall i somras och oroar mig jättemycket för att det ska hända igen. Statistiken är väl tyvärr bara just det, statistik, sen skiljer det sig på individuell nivå. Behöver ju inte för det innebära att något är fel, man kanske bara har otur om man drabbas 2 ggr i rad.

Håller tummarna för att det går bra på fredag! 

• Anonym (Nummer1påväg)

Ni som känner av "växtvärk" i livmodern hur pass ont har ni?

Fram till vecka 11 har jag endast känt av den här "molvärken" som alla pratar om. Men efter vecka 11 har jag nu haft 2 tillfällen med någon veckas mellanrum där värken varit en aning kraftigare ca 15-20 minuter för att sedan återgå till molvärk igen.

Läste att man kunde känna av ligamentsmärtor mer i senare delen av den första trimestern. 

Första gången jag är gravid så har inte mycket att jämföra med. 

Någon som kan relatera? 

Är inne i vecka 13 nu. 

• Ananans

Hej igen allihopa. Kul att det är så många här inne nu!

Jag måste bara skriva av mig om min trötthet som ökat något enormt senaste veckan! (Går in i vecka 12 imorgon).

Går och lägger mig vid 19-20 men klarar knappt av eftermiddagarna på jobbet ändå. Jobbar hemma på eftermiddagarna oftast men nu börjar det gå riktigt trögt, har dåligt samvete över det pga har sjukt mycket att göra egentligen. Men måste ju också ha förståelse för kroppen och lyssna och vila.. 

Hur har ni andra det med trötthet? Hur går det på era jobb?

• MammatillMatti
    Anonym (Nummer1påväg) skrev 2025-01-20 13:02:31 följande:

Fram till vecka 11 har jag endast känt av den här "molvärken" som alla pratar om. Men efter vecka 11 har jag nu haft 2 tillfällen med någon veckas mellanrum där värken varit en aning kraftigare ca 15-20 minuter för att sedan återgå till molvärk igen.

Läste att man kunde känna av ligamentsmärtor mer i senare delen av den första trimestern. 

Någon som kan relatera? 

Är inne i vecka 13 nu. 

Jag är i vecka 12 (11+4) och har sedan vecka 11 fått mer betydlig växtvärk, det spänner och ibland kan det nästan göra lite ont? Mycket mer intensivt nu, jämfört mot innan. Det kommer och går för mig med! 

Ligamentsmärtor strålar i sidorna utav magen, växtvärk är mer i mitten/nertill utav magen 😊

• Morsblommor
    Anonym (Nummer1påväg) skrev 2025-01-20 13:02:31 följande:

Någon som kan relatera? 

Är inne i vecka 13 nu. 

Jag kände av lite växtvärk i början men har inte känt av de på länge,, bör jag vara orolig?? Förvånad
Svar på tråden BF Augusti 2025