• Anonym (Sladdis)

Gravid som äldre?

Hej, 

Upptäckte i helgen att jag har blivit gravid. De senaste 10 åren har jag fokuserat på utbildning och karriär. Vet inte om vi är för gamla? Jag är nyss fyllda 40 och maken 48, dessutom har vid en gemensam dotter på 14,5 år. Är delad och kluven i mina känslor, dels har jag aldrig trott att jag/vi skulle ha fler än ett gemensamt barn men också att vi känns för gamla för att finnas i 20 + år. Inte för att det finns någon garanti att vi kommer leva och bli gamla men orkar man med småbarnslivet igen?!! 

Någon som skaffat en sladdis på äldre dar? Hur stor var åldersskillnaden och hur gamla var ni när barnet föddes? 

• Svar på tråden Gravid som äldre?
  • Anonym (T)
    Anonym (Men snälla nån) skrev 2024-12-11 13:31:39 följande:
    En 30-40-åring är inget barn. Jag ställde också en fråga till dig varför just 40 är en brytpunkt, alltså hur du resonerar när du valt en så hög siffra.

Din sista mening framstår som väldigt cynisk och nästan aggressiv. Om det inte är det du menar så ber jag dig se över hur du skriver. Vi har också 90-100-åringar genomgående på bägge sidor av släkten, så jag har gott hopp. Jag har också gott hopp om att jag uppfostrar självständiga barn som klarar sig om det värsta skulle hända.
    Jag håller med dig! Jag är som sagt var själv 40 år nu. Självklart trist om jag skulle mista mina föräldrar nu, men ja, jag skulle klara av den förlusten. Eftersom jag är vuxen med råge. 
  • Anonym (Men snälla nån)
    Anonym (så) skrev 2024-12-11 13:44:31 följande:
    Ens barn är alltid ens barn. Det är rimligt att som förälder tänka lite längre än bara barnets uppväxt. De flesta vill kunna finnas i sitt barns liv även när de är vuxna, även i eventuella barnbarns liv. Att tänka att man bara är förälder till omyndiga barn är ju befängt. Det är också stor skillnad att förlora en förälder vid 20 års ålder eller 60 års ålder. Att vara självständig är inte detsamma som att inte behöva viktiga relationer mer anhöriga i sitt liv.

Hela ditt inlägg framstår som ganska cyniskt, kanske du själv ska fundera på hur du skriver?
    Du behöver inte gå i försvarsställning för att jag ifrågasätter hur du formulerade det.

Jag är 42 och om jag skulle förlora mina föräldrar nu vore det en sorg såklart men jag står gott och väl på egna ben sen 10-15 år tillbaka åtminstone. Jag har syskon som skulle stötta, jag har en egen familj.

Såklart det är skillnad vid 20. Men efter 30 anser jag att man bör vara en så pass fungerande vuxen att man inte är beroende av sina föräldrar. Sorgen att förlora dem tror jag dock är lika stor oavsett ålder.
    Anonym (T) skrev 2024-12-11 13:52:17 följande:
    Jag håller med dig! Jag är som sagt var själv 40 år nu. Självklart trist om jag skulle mista mina föräldrar nu, men ja, jag skulle klara av den förlusten. Eftersom jag är vuxen med råge. 
    Ja men precis. Vid 40 har de flesta sina egna familjer, som kan se ut på olika vis. Föräldrarna har en roll som vuxna närstående som man har ett förhoppningsvis gott och nära band till, men de är inte några man är beroende av som när man var ett barn eller tonåring. 

Det innebär inte att sorgen att förlora dem är begränsad eller liten - men det är en sorg av en närstående, inte en omvårdare.
  • Anonym (Nina)

Om du inte tycker se något positivt med en sladdis så tycker jag inte ni ska behålla.

• Anonym (Sanna)
    Anonym (så) skrev 2024-12-11 13:44:31 följande:
    Ens barn är alltid ens barn. Det är rimligt att som förälder tänka lite längre än bara barnets uppväxt. De flesta vill kunna finnas i sitt barns liv även när de är vuxna, även i eventuella barnbarns liv. Att tänka att man bara är förälder till omyndiga barn är ju befängt. Det är också stor skillnad att förlora en förälder vid 20 års ålder eller 60 års ålder. Att vara självständig är inte detsamma som att inte behöva viktiga relationer mer anhöriga i sitt liv.

Hela ditt inlägg framstår som ganska cyniskt, kanske du själv ska fundera på hur du skriver?
    Precis! Man får väl tänka steget längre. jag har en egen familj och syskon och skulle såklart klara mig när någon av föräldrarna mina går bort , men värdesätter mycket att både min mamma och pappa är med oss vid högtider ännu.
  • Anonym (så)
    Anonym (Men snälla nån) skrev 2024-12-11 14:42:35 följande:
    Du behöver inte gå i försvarsställning för att jag ifrågasätter hur du formulerade det.

Jag är 42 och om jag skulle förlora mina föräldrar nu vore det en sorg såklart men jag står gott och väl på egna ben sen 10-15 år tillbaka åtminstone. Jag har syskon som skulle stötta, jag har en egen familj.

Såklart det är skillnad vid 20. Men efter 30 anser jag att man bör vara en så pass fungerande vuxen att man inte är beroende av sina föräldrar. Sorgen att förlora dem tror jag dock är lika stor oavsett ålder.
    Så om man svarar som du gör då går man i försvarsställning? Jaha ja. 

Och du behöver inte berätta hur andra ska känna för sina närstående, hur relationen med vuxna barn eller åldrande föräldrar ska se ut. Det kan var och en få avgöra själv. Och även då avgöra hur pass sent man är villig att få barn utifrån hur länge man hoppas finnas i deras liv. Vad du anser om det är helt irrelevant för alla utom dig själv. 
  • Anonym (T)

Det låter ju verkligen inte sol om du ser något positivt med att få en sladdis. Så varför gå vidare med graviditeten? Känner du dig så trött och gammal, ja, men då har du ju svaret där.

• Anonym

18 år mellan barnen, vi var 36 respektive 46.

Anonym (så) skrev 2024-12-11 15:48:20 följande:
    Så om man svarar som du gör då går man i försvarsställning? Jaha ja. 

Och du behöver inte berätta hur andra ska känna för sina närstående, hur relationen med vuxna barn eller åldrande föräldrar ska se ut. Det kan var och en få avgöra själv. Och även då avgöra hur pass sent man är villig att få barn utifrån hur länge man hoppas finnas i deras liv. Vad du anser om det är helt irrelevant för alla utom dig själv. 
    Ja, du gick uppenbart i försvarsställning.

Och jag berättar inte mer än du gör om det. Det är ju ett forum vi är på. Där man diskuterar saker. Jag bad dig motivera din åsikt mer. Jag höll inte med dig.
    Anonym (Sanna) skrev 2024-12-11 15:19:24 följande:
    Precis! Man får väl tänka steget längre. jag har en egen familj och syskon och skulle såklart klara mig när någon av föräldrarna mina går bort , men värdesätter mycket att både min mamma och pappa är med oss vid högtider ännu.
    Jag har tänkt steget längre, tack så mycket. Jag håller inte med er bara. Att värdesätta något är inte samma som att anse att något är en rimlig tid man som förälder ska kunna finnas. Jag skulle värdesätta mina föräldrar oavsett hur gamla de blev, innebär det att det är rimligt att man ska skaffa barn vid  18 och finnas hela barnens liv?

Såklart det inte gör. Att värdesätta att någon finns är inte det vi pratar om.
  • Anonym (så)
    Anonym (Men snälla nån) skrev 2024-12-11 17:09:32 följande:
    Ja, du gick uppenbart i försvarsställning.

Och jag berättar inte mer än du gör om det. Det är ju ett forum vi är på. Där man diskuterar saker. Jag bad dig motivera din åsikt mer. Jag höll inte med dig.
    Nej det gjorde jag inte, men du verkar känna dig attackerad.

Precis som du så deltar jag i en diskussion på ett allmänt forum. 
  • Karriäristen

Jag är 47 och min sambo 45. Vi har två barn som är 6 och 2. Barnen har också ett halvsyskon som är 22. Vi gjorde IVF med båda de yngre barnen. Våra värden var väldigt bra så allt gick smidigt. Ingen av oss har några diagnoser, ärftliga sjukdomar eller något annat problematiskt i bilden. Både jag och min sambo har äldre föräldrar i livet och de är förhållandevis friska. Jag har valt barnlivet och är helt nöjd med att ha det som vi har det.

Sanningen ligger i betraktarens öga
    Anonym (så) skrev 2024-12-12 09:53:49 följande:
    Nej det gjorde jag inte, men du verkar känna dig attackerad.

Precis som du så deltar jag i en diskussion på ett allmänt forum. 
    Jag känner mig inte attackerad. Däremot reagerade jag på en formulering du skrev som faktiskt var passivt aggressiv och drypande syrlig i hur den skrevs. 

Men jag tror inte att vi kommer vinna mer på att prata med varann här.
  • Anonym (d)
    Anonym (Men snälla nån) skrev 2024-12-11 17:11:56 följande:
    Jag har tänkt steget längre, tack så mycket. Jag håller inte med er bara. Att värdesätta något är inte samma som att anse att något är en rimlig tid man som förälder ska kunna finnas. Jag skulle värdesätta mina föräldrar oavsett hur gamla de blev, innebär det att det är rimligt att man ska skaffa barn vid  18 och finnas hela barnens liv?

Såklart det inte gör. Att värdesätta att någon finns är inte det vi pratar om.
    Min äldsta son är 42, jag är 60. Är det problematiskt för dig? 
  • Anonym (så)
    Anonym (Men snälla nån) skrev 2024-12-12 12:39:36 följande:
    Jag känner mig inte attackerad. Däremot reagerade jag på en formulering du skrev som faktiskt var passivt aggressiv och drypande syrlig i hur den skrevs. 

Men jag tror inte att vi kommer vinna mer på att prata med varann här.
    Allt du skriver är just såsom du anklagar mig; passivt aggressivt och drypande syrligt. Nä, nån vinst av att diskutera med dig kan jag inte se. 
  • Anonym (Pia)

Jag tycker  inte det handlar om åldern i första hand utan om ifall ni vill ha ett barn eller inte. Det är många som får barn i den åldern. Jag var själv 41 när jag fick barn och det har funkat alldeles utmärkt för mig. Skillnaden mot dig var väl att det var min högsta önskan i livet och det tog år innan det blev några barn. Därför klarade jag av sömnlösa nätter och tuffa småbarnsår med glädje eftersom det ju var vad jag verkligen ville ha. Man orkar om man vill helt enkelt. Om man inte riktigt villl blir det tuffare.

Anonym (d) skrev 2024-12-12 14:16:27 följande:
    Min äldsta son är 42, jag är 60. Är det problematiskt för dig? 
    Varför skulle det? Min yngste är 1 och jag är också 42, är det problematiskt för dig?
Svar på tråden Gravid som äldre?