Hur ser vi på medborgarlön?
Skulle väl vara bra för arbetslösa att kunna få dryga ut A-kassan med en medborgarlön, men att den minskas drastiskt vid anställning och att den inte skall vara skattebefriad lön.
Vars står ni?
Skulle väl vara bra för arbetslösa att kunna få dryga ut A-kassan med en medborgarlön, men att den minskas drastiskt vid anställning och att den inte skall vara skattebefriad lön.
Vars står ni?
Jag tror ju att människor behöver incitament och där är ju lönen en stor del. Nu kanske det finns andra sätt att skapa incitament till utveckling. Vad vet jag, medaljer till de som bidragit mest, hög status i samhället? Samhället kommer att se annorlunda ut i framtiden.
Drar man paralleller till ett kommunistiskt samhälle så är ju det ingenting som fungerar då det tar bort människors autonomi och incitament.
Jag är ok med medborgarlön givet
1. invandring måste ner till 0
2. Måste vara på absolut minimum för att överleva (alltså inte bo i Stockholm direkt..), och måste vara mindre än precis alla arbeten (som att jobba på foodora eller liknande gigjobb)
3. Alla i landet måste få samma summa oavsett om man arbetar eller inte och oavsett vad man tjänar. Och givet att detta inte finansieras med ökat skattetryck för dom som arbetar.
Jag ser inte hur detta då är möjligt men om någon kan komma på ett sätt så är det fritt fram.
Fast det är ju svårt att tycka till om något om man inte vet förutsättningarna...
Du skrev att din kompis hade haft nytta av medborgarlön som tillägg till akassan, om jag minns rätt. Ska man då kunna få båda?
Tyvärr kommer Europa bara att bli fattigare och fattigare. Allt handlar bara om olika regleringar och bidrag, samma i Sverige, det skapas inte några stora företag i Sverige längre. Snart flyttas all bilindustri till Kina. Vi skapar ingenting här längre och är bara en tidsfråga innan vi är den fattiga delen av världen. Har man någon vision om att landet ska ha välstånd så är målet givetvis att ha en befolkning som kan bidra men om målet istället är att alla ska kunna leva bekvämt utan att lyfta ett finger med garanterad lön för att man existerar i ett land som inte har några passive inkomster alls (likt oljeländer) så är man väldigt verklighetsfrånvänd.
Då har du inte förstått syftet med barnbidraget. Det är ett bidrag för minska gapet inkomstmässigt för dom som har barn mot dom som inte har barn för att fler ska skaffa barn.
Om du då istället bara ger det till fattiga så blir effekten att fattiga får fler barn än rika (ofta det som man inte vill ha i ett utvecklat land då dom fattiga har mycket mindre möjligheter att ge barnen en bra uppväxt).