• Anonym (CashisKing)

Hur ser vi på medborgarlön?

Skulle väl vara bra för arbetslösa att kunna få dryga ut A-kassan med en medborgarlön, men att den minskas drastiskt vid anställning och att den inte skall vara skattebefriad lön.

Vars står ni?

• Svar på tråden Hur ser vi på medborgarlön?
  • PH76
    Anonym (CashisKing) skrev 2024-11-22 10:51:58 följande:
    Hur ser vi på medborgarlön?

Skulle väl vara bra för arbetslösa att kunna få dryga ut A-kassan med en medborgarlön, men att den minskas drastiskt vid anställning och att den inte skall vara skattebefriad lön.

Vars står ni?

Då är det inte medborgarlön. Medborgarlön innebär by default att alla får preis lika mycket oavsett om man jobbar eller inte.

Jag tror inte på det.
  • Anonym (Aardvark)
    PH76 skrev 2024-11-22 13:57:24 följande:
    Då är det inte medborgarlön. Medborgarlön innebär by default att alla får preis lika mycket oavsett om man jobbar eller inte.

Jag tror inte på det.
    Man kan ju jämföra medborgarlön som ett utjämningssystem typ barnbidrag. De som har mer pengar får därför en minskning av sin rikedom. Lite åt kommunisthållet.

men vad ska man göra den dagen då det bara finns jobb för 20% av befolkningen pga ai? (jag drar till med något) Man behöver ju ha en ekonomi i rotation, ska man sänka arbetstiden, införa bidrag eller uppfinna jobb, uppfinna behov? Tror man behöver kunna diskutera såna scenarion.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Aardvark) skrev 2024-11-22 14:07:50 följande:
    Man kan ju jämföra medborgarlön som ett utjämningssystem typ barnbidrag. De som har mer pengar får därför en minskning av sin rikedom. Lite åt kommunisthållet.

men vad ska man göra den dagen då det bara finns jobb för 20% av befolkningen pga ai? (jag drar till med något) Man behöver ju ha en ekonomi i rotation, ska man sänka arbetstiden, införa bidrag eller uppfinna jobb, uppfinna behov? Tror man behöver kunna diskutera såna scenarion.
    Det är ju knappast aktuellt med brist på jobb de närmaste 20 åren. 
    Det finns massor av jobb som behövs göras inom vård och omsorg och barnomsorg och skola, som knappast kommer att kunna automatiseras inom en överskådlig framtid. 
  • Anonym (CashisKing)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-22 14:59:59 följande:
    Det finns massor av jobb som behövs göras inom vård och omsorg och barnomsorg och skola, som knappast kommer att kunna automatiseras inom en överskådlig framtid. 
    Må vara, men alla passar ju inte till jobb inom vården..
  • Anonym (Aardvark)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-22 14:59:59 följande:
    Man kan ju hoppas, men det är många yrken som försvinner, redan idag så sker leveranser med robotar och självkörande lastbilar på vägarna, säkerhetsrobotar finns på köpcentrum, grafiska designer och programmerare får sparken då deras jobb kan skötas med minimalt med personal, man kan föreställa sig musik och författare, översättare, filmskapande också. I ett senare skede så byts servicepersonal ut, tesla har börjat med autonoma robotar som kan ersätta städning, övervakning , servering, matlagning, inom vården så kan en person finnas där som personal men ta hand om hundratals genom robothjälp. En projektledare kan ta hand om hundra uppdrag via robotar osv. En lärare kanske lär mer effektivt om den i stället är en ai, barnen kan få individuella program.

Så hur är frågan ska man hantera det? Samhället bygger på att saker är i rörelse, har man inte pengar så blir saken aldrig såld, aldrig tillverkad osv.
  • Anonym (Jenny)

Hur tänker du dig det i praktiken?
    Ska man bara få det om man inte har någon annan inkomst?
    Ska försörjningsstöd, sjukpenning, bostadsbidrag och a-kassa försvinna?
    Ska alla som får det få lika mycket? (dvs ingen hänsyn till antal personer i hushållet, hushållets sammanlagda inkomst, bostadskostnad)
    Ungefär vilken summa tänker du dig?

• Anonym (Aardvark)

Såg förresten något om en person som hade skrivit ett avancerat program för sin doktorsavhandling. Han frågade ai:n om den kunde replikera det, ai:n gjorde det på några sekunder.

• Anonym (Aardvark)
    Anonym (Jenny) skrev 2024-11-22 16:39:52 följande:

Ska alla som får det få lika mycket? (dvs ingen hänsyn till antal personer i hushållet, hushållets sammanlagda inkomst, bostadskostnad)

Tror det är tanken med medborgarlön, att den ska ersätta sånt, saken har ju stötta och blötts under många år som ett diskussionsunderlag, tror det härstammar från Finland. Antar att det har väckts till liv iom ai:ns ingång.
  • Anonym (CashisKing)
    Anonym (Jenny) skrev 2024-11-22 16:39:52 följande:

Såå långt och avancerat har jag inte haft någon djupare tanke på..
  • Anonym (?)
    Freddie K skrev 2024-11-22 10:54:07 följande:

Vi har pratat om det på min dagliga verksamhet och jag tycker att medborgarlön låter bra. Jag vet att i Finland har de det, men den är inte så hög, men det låter som en bra idé i mina öron och så får man en lön när man jobbar med. Om vi skulle införa medborgarlön så skulle ju folk slippa gå på soc och så. 

Finland har det inte. Man gjorde ett försök med 2000 arbetslösa. Alltså ingen medborgarlön utan arbetslösersättning utan krav.

Gav inte önskat resulat så las ned.
Svar på tråden Hur ser vi på medborgarlön?