• Anonym (bosse)

Varför går vissa kvinnor upp så mycket i vikt i yngre år?

Börjar med att poängtera att jag INTE menar att kritisera kvinnors kroppar, vet att vissa tar åt sig lite för lätt. Arbetar och umgås med män och kvinnor av alla storlekar och skiter fullständigt i storleken på hullet....

Reflekterat över att en del på mitt jobb gjort s.k. gastric by-pass operationer. Många som varit relativt smala till att på några få år blivit väldigt runda, till att efter operationen blivit smala igen.

En tjej i 25-års åldern på en utbildning jag gick på var väldigt rund, kollade av nyfikenhet på hennes FB och bara några år innan var hon smalare än mig.

En tjej på mitt förra jobb gick också upp väldigt mycket i vikt på bara några år.

Jag som äter som en häst själv går knappt upp ett kilo ens. Om det inte vore för min grå kalufs hade folk trott jag vore tonåring....

Nu har jag iofs ingen aning om vad de äter, hur mycket de rör sig (mitt förra jobb innebar ändå att man inte direkt satt still, och hon på skolan var väldigt aktiv med skidåkning och rubbet på fritiden)

Som sagt åter igen, ingen kritik mot någon, är bara en undran varför det blir så stora uppgångar.

En annan tjej jämngammal med mig är smal som en sticka fastän hon äter lika mycket som mig och inte rör sig eller motionerar så ofta...

• Svar på tråden Varför går vissa kvinnor upp så mycket i vikt i yngre år?
  • Anonym (Rob)

Appropå covid så var det även flest överviktiga som dock också ... Vilken shock!?  NOT :D

• Anonym (Rob)
    Anonym (Rob) skrev 2024-11-21 17:40:09 följande:

Appropå covid så var det även flest överviktiga som dog också ... Vilken shock!?  NOT :D

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Rob) skrev 2024-11-21 17:40:09 följande:

Appropå covid så var det även flest överviktiga som dock också ... Vilken shock!?  NOT :D

Nej du har fel. De som dog av fetma och covid var inte överviktiga , de led oftast av grav fetma, dvs BMI högre än 35. Den nivån av fetma är inte hälsosam
  • Anonym (Rob)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-21 17:50:52 följande:
    Nej du har fel. De som dog av fetma och covid var inte överviktiga , de led oftast av grav fetma, dvs BMI högre än 35. Den nivån av fetma är inte hälsosam
    Mer tydligt kan det inte bli!

"Grav fetma räknas som riskfaktor vid covid-19
    Risken ökar redan vid bmi över 25 och stiger sedan successivt ju högre bmi en person har. Nyligen visade en studie från den amerikanska smittskyddsmyndigheten CDC att av dem som vårdats på sjukhus för covid-19 hade 51 procent fetma och 28 procent övervikt."

Risken för svår covid ökar med stigande bmi - Vårdfokus
  • Anonym (Rob)
    Anonym (Rob) skrev 2024-11-21 17:53:25 följande:
    Mer tydligt kan det inte bli!

"Grav fetma räknas som riskfaktor vid covid-19
    Risken ökar redan vid bmi över 25 och stiger sedan successivt ju högre bmi en person har. Nyligen visade en studie från den amerikanska smittskyddsmyndigheten CDC att av dem som vårdats på sjukhus för covid-19 hade 51 procent fetma och 28 procent övervikt."

Risken för svår covid ökar med stigande bmi - Vårdfokus
  • Anonym (Bevara kvinnan)
    Aniiee skrev 2024-11-21 16:47:41 följande:
    Jo, självklarlt är det en evolutionär fördel för kvinnor att kunna samla på sig mer vikt/fett och att vara "tjock", då både barnalstrande, graviditet, födande och amning är extremt energikrävande, plus svältperioder som under människans historia varit ständigt återkommande, och kommer at vara det även i framtiden. Det är INTE de smala som mest käkar kaninmat som kommer överleva apokalypsen, det lovar jag. 

Du behöver plugga lite evolution, lika väl som du behöver plugga en inihelvete massa andra saker.

Ska vi dra det där om fettprocent och övervikt IGEN igen eller undviker du helst det?

Nej, du har fel. Idag är farligt att vara överviktig. På stenåldern var det absolut en fördel att vara överviktig.

Kvinnor är värdefulla och man behöver reglera kvinnors vikt genom strikta kontroller.

• Aniiee
    Anonym (Rob) skrev 2024-11-21 17:38:42 följande:
    Det är intressant hur alla tjockisar försvarar sin övervikt trots all forskning visar på hur farligt det är...
    Fler dör av komplikationer kring övervikt varje år ändå et gjorde av covid när det kom. Ändå var det panik över covid... Men alla tar alldeles för lätt på övervikt.
    Det var ju inte ett svar på mitt inlägg, men eftersom du annars alltid bara undviker att svara på mina inlägg till dig är det väl en förbättring, I guess. 

Men försök gärna igen om du faktiskt vill diskutera inläggets innehåll. 
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (Varför?)
    Anonym (Bevara kvinnan) skrev 2024-11-21 18:37:47 följande:

Nej, du har fel. Idag är farligt att vara överviktig. På stenåldern var det absolut en fördel att vara överviktig.

Kvinnor är värdefulla och man behöver reglera kvinnors vikt genom strikta kontroller.

Ska vi ha tvångsäktenskap och tvångsgraviditeter också? Att kvinnor är lite som boskap och bara ska se vackra och smala ut och se till att arten lever vidare genom att föda så många barn som möjligt? Typ som Handmaid's Tale.

Om vi nu ska ha strikta viktkontroller menar jag. Hur långt tycker du att man ska gå för att kontrollera kvinnor? 
  • Anonym (Rob)
    Anonym (Varför?) skrev 2024-11-21 20:57:06 följande:
    Ska vi ha tvångsäktenskap och tvångsgraviditeter också? Att kvinnor är lite som boskap och bara ska se vackra och smala ut och se till att arten lever vidare genom att föda så många barn som möjligt? Typ som Handmaid's Tale.

Om vi nu ska ha strikta viktkontroller menar jag. Hur långt tycker du att man ska gå för att kontrollera kvinnor? 
    Nu har jag inte sett handmaids tale. Men har de viktkontroller på kvinnor där ?
  • Anonym (pga gratismat)

I mitt fall var det mycket alkohol och gratismat som gjorde att jag ökade rejält i vikt mellan 20-30..

Kan ju inte skylla ifrån mig men det var ofta män som gav mig gratismat. Vill du följa med på lunchbuffén? Jag betalar! av kollegor. Eller dejt med restaurangmiddag och sedan att mannen ville imponera med frukost med frallor osv. Tror jag gick upp 1kg om året mellan 20-30 pga detta från 50-60. Ok blev inte tjock sådär men betydligt rundare.

Svar på tråden Varför går vissa kvinnor upp så mycket i vikt i yngre år?