• Anonym (bosse)

Varför går vissa kvinnor upp så mycket i vikt i yngre år?

Börjar med att poängtera att jag INTE menar att kritisera kvinnors kroppar, vet att vissa tar åt sig lite för lätt. Arbetar och umgås med män och kvinnor av alla storlekar och skiter fullständigt i storleken på hullet....

Reflekterat över att en del på mitt jobb gjort s.k. gastric by-pass operationer. Många som varit relativt smala till att på några få år blivit väldigt runda, till att efter operationen blivit smala igen.

En tjej i 25-års åldern på en utbildning jag gick på var väldigt rund, kollade av nyfikenhet på hennes FB och bara några år innan var hon smalare än mig.

En tjej på mitt förra jobb gick också upp väldigt mycket i vikt på bara några år.

Jag som äter som en häst själv går knappt upp ett kilo ens. Om det inte vore för min grå kalufs hade folk trott jag vore tonåring....

Nu har jag iofs ingen aning om vad de äter, hur mycket de rör sig (mitt förra jobb innebar ändå att man inte direkt satt still, och hon på skolan var väldigt aktiv med skidåkning och rubbet på fritiden)

Som sagt åter igen, ingen kritik mot någon, är bara en undran varför det blir så stora uppgångar.

En annan tjej jämngammal med mig är smal som en sticka fastän hon äter lika mycket som mig och inte rör sig eller motionerar så ofta...

• Svar på tråden Varför går vissa kvinnor upp så mycket i vikt i yngre år?
  • Anonym (Suck..)
    Anonym (Varför?) skrev 2024-11-21 12:25:10 följande:

"Börjar med att poängtera att jag INTE menar att kritisera kvinnors kroppar,"

För att sen ägna hela inlägget åt att kritisera kvinnors kroppar..... 

Ja det är så genomskinligt. 
  • Anonym (Varför?)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-21 12:49:17 följande:
    Det är väl inte så konstigt om en kille tittar mer på tjejer som han kanskr är intresserad av? Killar tittar inte på andra killar . Tjejer däremot tittar lika mycket på tjejer som på killar . Därför säljer en kvinna på ett tidningsomslag alltid bäst.
    När man säger att man är intresserad av "människors hälsa" och endast fokuserar på kvinnors utseende och vikt har det noll, nada och ingenting med "människors hälsa" att göra och inte heller någonting med om man kollar in tjejer eller killar att göra. 
  • Anonym (suzy)

De människor jag känner som är riktigt tjocka och lider av fetma utan att vara äldre har i princip alla någon form av ätstörning. De hackar i sig maten eller hetsäter, är fixerade vid mat, har mat som främsta hobby och så vidare. 

Jag tror inte det är så enkelt som att man har ätit lite för mycket och rört på sig för lite när man väger 120 kg. Det ligger mer bakom och det handlar om psyket. 

Ofta är det nedärvt från någon förälder och tyvärr ser jag hur de för det vidare i sin tur till nästa generation. Tror inte att de vet något annat, alla är inte ens medvetna om att de har en ätstörning. De trugar och trugar trots att barnet kanske säger nej tack, men ätas ska det för annars får mamma ångest. 

Sedan finns det ett sjok människor som är lätt överviktiga. Där kanske det är andra mekanismer som spelar in som t ex matens kvalitet idag och kosthållningen generellt sett. 

• Anonym (Rob)
    Anonym (Varför?) skrev 2024-11-21 12:12:07 följande:
    Bara var tyst. Vi har haft den diskussionen så många gånger om hur fel du har med ditt ideal både vad gäller bmi och fettprocent. 

Är man bekymrad över den ökade ÖVERVIKTEN så lägger man inte fokus endast på KVINNORS övervikt. Punkt slut. 

Det har inte heller något med "dadbods" att göra heller så slipper du komma med det argumentet igen också.
    Varför ska jag vara tyst för?  Det är ett enormt problem i samhället.  För hälsan och för människans fortlevnad.  Överviktiga kvinnor och oattraktiva kvinnor påverkar barnafödandet och i slutändan hela mänskligheten.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Rob) skrev 2024-11-21 13:19:00 följande:
    Varför ska jag vara tyst för?  Det är ett enormt problem i samhället.  För hälsan och för människans fortlevnad.  Överviktiga kvinnor och oattraktiva kvinnor påverkar barnafödandet och i slutändan hela mänskligheten.
    Hur påverkar det barnafödandet? Kvinnor har inga problem att få sex om det är det du menar. 

Fula, vackra, långa, korta, tjocka och smala kvinnor föder barn varje dag. 
  • Anonym (Varför?)
    Anonym (Rob) skrev 2024-11-21 13:19:00 följande:
    För att du har en sjukt ohälsosam syn på vad som är en hälsosam kvinnokropp. För att du förordar mer eller mindre ätstörda kroppar med en fettprocent som inte är hållbar i längden för kvinnor. För att du motiverar mäns övervikt med "kvinnor gillar dadbods".

Övervikt är ett problem men det gäller BÅDA könen. Även männens reproduktionsförmåga påverkas av deras övervikt och ohälsosamma ovanor. 

Mäns oattraktiva inställning till att kvinnor endast gör nytta om de är smala och vill föda barn gör mer för det minskade barnafödandet än kvinnors eventuella övervikt. 

Nu senast var det en japansk politiker som ansåg att kvinnor över 18 inte ska få vidareutbilda sig, efter 25 ska de inte få gifta sig och efter 30 ska de genomgå hysterektomi för att de "ska fokusera på att föda barn". 

I Sydkorea finns det en hel rörelse 4B som rör just detta att kvinnor vill ses som likvärdiga människor och inte avelsdjur. Detta har spritt sig till USA efter Trumpens vinst och hans anhängares inställning "your body, our choice".

Nej, problemet ligger inte hos kvinnors övervikt att barnafödandet minskar....
  • Anonym (Varför?)
    Anonym (suzy) skrev 2024-11-21 13:05:25 följande:

Sedan finns det ett sjok människor som är lätt överviktiga. Där kanske det är andra mekanismer som spelar in som t ex matens kvalitet idag och kosthållningen generellt sett. 

Eller att de helt enkelt skiter i smalhetsnormen och hellre fokuserar på att må bra. 
  • jeolpeol
    Anonym (Rob) skrev 2024-11-21 11:58:07 följande:
    Kvinnors övervikt är faktiskt mer farlig.  Det är farligare med bukfett för kvinnor och det finns massor med risker och komplikationer med att föda barn, m.m.

Dessutom ökar övervikten mer bland unga kvinnor än män.  
    Kvinnor är dessutom feta redan vid BMI 22 om du räknar i fettprocent vilket är mer korrekt.
    Jag tror att de flesta här redan vet att du, Rob, inte har några högskolepoäng inom vård, hälsa eller idrott, men om jag som faktiskt jobbar inom detta område får uttala mig:

Nej, kvinnors övervikt är sällan "mer farlig" än mäns. Oftare (observera: inte alltid) är det mäns övervikt som blir farlig redan innan BMI visar övervikt eftersom fettet sätter sig kring de inre organen, men det går samtidigt inte att generalisera att övervikt skulle vara farligare hos det ena könet eller det andra.

Nej, det är rent skitsnack att kvinnor skulle vara feta vid 22 i bmi så den smörjan kan du lägga av med att häva ur dig hela tiden. Acceptera bara att du har fel, det du säger blir inte sant bara för att du tjatar.
  • Anonym (suzy)
    Anonym (Varför?) skrev 2024-11-21 13:31:53 följande:
    Eller att de helt enkelt skiter i smalhetsnormen och hellre fokuserar på att må bra. 
    Så kan det absolut vara. Men man kan förstås diskutera vad det innebär att må bra. 

Folk mådde bra på sjuttiotalet och åttiotalet också och det var ingen hets som liknar den som vi har idag. Ändå mådde folk bra och njöt av livet. 
  • Anonym (Rob)
    jeolpeol skrev 2024-11-21 13:39:34 följande:
    Jag tror att de flesta här redan vet att du, Rob, inte har några högskolepoäng inom vård, hälsa eller idrott, men om jag som faktiskt jobbar inom detta område får uttala mig:

Nej, kvinnors övervikt är sällan "mer farlig" än mäns. Oftare (observera: inte alltid) är det mäns övervikt som blir farlig redan innan BMI visar övervikt eftersom fettet sätter sig kring de inre organen, men det går samtidigt inte att generalisera att övervikt skulle vara farligare hos det ena könet eller det andra.

Nej, det är rent skitsnack att kvinnor skulle vara feta vid 22 i bmi så den smörjan kan du lägga av med att häva ur dig hela tiden. Acceptera bara att du har fel, det du säger blir inte sant bara för att du tjatar.
    Haha, så bara för att du har högskolepoäng skulle du ha rätt?

Jag har postat massor av forskning som visar att jag har rätt och du har fel.  
Svar på tråden Varför går vissa kvinnor upp så mycket i vikt i yngre år?