• jeolpeol

Varför går vissa kvinnor upp så mycket i vikt i yngre år?

Anonym (Rob) skrev 2024-11-21 11:58:07 följande:
    Kvinnors övervikt är faktiskt mer farlig.  Det är farligare med bukfett för kvinnor och det finns massor med risker och komplikationer med att föda barn, m.m.

Dessutom ökar övervikten mer bland unga kvinnor än män.  
    Kvinnor är dessutom feta redan vid BMI 22 om du räknar i fettprocent vilket är mer korrekt.
    Jag tror att de flesta här redan vet att du, Rob, inte har några högskolepoäng inom vård, hälsa eller idrott, men om jag som faktiskt jobbar inom detta område får uttala mig:

Nej, kvinnors övervikt är sällan "mer farlig" än mäns. Oftare (observera: inte alltid) är det mäns övervikt som blir farlig redan innan BMI visar övervikt eftersom fettet sätter sig kring de inre organen, men det går samtidigt inte att generalisera att övervikt skulle vara farligare hos det ena könet eller det andra.

Nej, det är rent skitsnack att kvinnor skulle vara feta vid 22 i bmi så den smörjan kan du lägga av med att häva ur dig hela tiden. Acceptera bara att du har fel, det du säger blir inte sant bara för att du tjatar.
  • jeolpeol
    Anonym (Rob) skrev 2024-11-21 13:44:04 följande:
    Haha, så bara för att du har högskolepoäng skulle du ha rätt?

Jag har postat massor av forskning som visar att jag har rätt och du har fel.  
    Jo det vill jag påstå. Visa mig gärna forskning som är relevant för år 2024, har pålitliga källor och som är peer reviewed. 
  • jeolpeol
    Anonym (Rob) skrev 2024-11-21 13:55:07 följande:
    Kvinnors övervikt är mer farlig då det även påverkar barnen mer än mäns övervikt.

"While a mother's eating habits and lifestyle plays a crucial role in the habits of their kids during the formative years, the study revealed that the daughters were the most effect than the sons. The study examined 240 children whose body mass index (BMI) and fat mass was calculated when they were aged four, aged six to seven and eight to nine years old in three visits. While their parents, both mother and father had the same measurements taken at the last visit, however, the weight and body fat level of the father was not linked to those of their kids."

m.economictimes.com/magazines/panache/daughters-of-overweight-mothers-at-greater-risk-of-being-obese-says-new-study/amp_articleshow/98894283.cms
    The Economic Times är långt ifrån en pålitlig källa och denna essä är knappast en vetenskaplig artikel...

Men visst, jag letade upp den vetenskapliga artikeln som denna essä utgick från. Den säger tydligt att det fanns brister i denna studie, t ex att det inte fanns tillräckligt med information om hur faderns vikt påverkar barnet, och att det framkom för lite information för att man ska kunna dra någon slutsats.

Så, det finns en hypotes att moderns vikt kan påverka barnets vikt senare i livet, men det är inget som är fastställt. Det som tidskrifter som The Economic Times och andra blaskor gör är att sensationalisera sådana här saker och få det att framstå som fakta. Det är viktigt att vara källkritisk.
  • jeolpeol
    Anonym (Rob) skrev 2024-11-22 09:21:04 följande:
    Ehh, jag adresserade precis till halva befolkningen??
    Sen att jag bryr mig lite mer om kvinnor är det så konstigt?  Om du var kvinna borde det va uppskattat...
    Om du nu bryr dig så mycket om kvinnor, varför gör du inte något meningsfullt istället för att sitta och sprida lögner på familjeliv? Varför utbildar du dig inte till pt, idrottsfysiolog, dietist eller något annat där du faktiskt, även för din egen skull, får lära dig om hur människokroppen fungerar och att kvinnors kroppar har många funktioner som är annorlunda än mäns kroppar?

Och visst, jag vet inte vad du har för utbildning eller sysselsättning, men jag vet med hundra procent säkerhet att du inte är utbildad inom något av det du pratar om när det gäller vikt och kvinnors hälsa eftersom det är den mest obildade smörja jag någonsin läst.
Svar på tråden Varför går vissa kvinnor upp så mycket i vikt i yngre år?