• Anonym (sjuk)

Sjukskrivning

Jag har arbetat hela mitt liv och är över 55 år gammal. Jag har känt mig utbränd ett antal gånger pga min arbetsplats och belastning, men läkare skriver aldrig ut mer än max 2 veckors sjukskrivning. Jag förstår inte hur vissa eller många kan få flera månaders sjukskrivning. Vad krävs för det? Ska man typ bli självmordsbenägen eller vad? Arbetar inom call center och det är riktigt krävande med inkommande samtal 8 timmar per dag i min ålder. Hur får ni andra sjukskrivning? Har dessutom diagnos ADHD, borderline och antisocial.

• Svar på tråden Sjukskrivning
  • Fjäril kär

Två eller tre veckors sjukskrivning är standard att börja med sen ska du  boka in nytt läkarbesök för att förlänga sjukskrivning och också diskutera eventuella åtgärder som mediciner,  kurator eller annat. 
    Du måste själv vara aktiv att trycka på förlängningen av sjukskrivning,  ringer du inte tillbaks för ny tid tror doktorn att du mår bra och kan jobba. Samt förklara noga hur du mår .

Jag har varit sjukskriven i många perioder av utmattning och utbrändhet men alltid fått förlängt , dock har jag nån gång fått börja jobba igen efter nån månad men blivit sjukskriven på nytt då det inte fungerat och då fick jag tre månader på en gång och sen uppföljning av olika instanser. Och sist vart jag sjukskriven 6 månader i taget och var sjukskriven i totalt 2 år. 

• Anonym (F)

Har inte behövt kämpa för att få lång sjukskrivning, läkaren sätter 6 månader utan att ens fråga hur jag tänkt. Har högfungerande autism och ångest. Iofs så sitter jag och skakar av ångest på besöken och vågar knappt prata så problemen är väldigt synliga. 

• Anonym (sjuk)
    Fjäril kär skrev 2024-11-18 12:14:45 följande:

Två eller tre veckors sjukskrivning är standard att börja med sen ska du  boka in nytt läkarbesök för att förlänga sjukskrivning och också diskutera eventuella åtgärder som mediciner,  kurator eller annat. 
    Du måste själv vara aktiv att trycka på förlängningen av sjukskrivning,  ringer du inte tillbaks för ny tid tror doktorn att du mår bra och kan jobba. Samt förklara noga hur du mår .

Jag har varit sjukskriven i många perioder av utmattning och utbrändhet men alltid fått förlängt , dock har jag nån gång fått börja jobba igen efter nån månad men blivit sjukskriven på nytt då det inte fungerat och då fick jag tre månader på en gång och sen uppföljning av olika instanser. Och sist vart jag sjukskriven 6 månader i taget och var sjukskriven i totalt 2 år. 

Tack för svar! Vad säger arbetsgivaren när du är borta så mycket? Min arbetsgivare accepterar inte sjuksrivning mer än 6 gånger på ett år, för därefter sker en handlingsplan. Jag har nog inte heller varit tydlig med hur dåligt jag mår med läkaren, utan sagt att mitt mål är att återgå till jobbet snarast möjligt. Men mår ju så dåligt. Vad jobbar du med? Vad säger du till läkaren? Hur ofta måste du följas upp?
  • Anonym (B)

Det som krävs är att man mår sämre än vad du tydligen bedöms göra.

• Mia448
    Anonym (sjuk) skrev 2024-11-18 12:19:46 följande:
    Tack för svar! Vad säger arbetsgivaren när du är borta så mycket? Min arbetsgivare accepterar inte sjuksrivning mer än 6 gånger på ett år, för därefter sker en handlingsplan. Jag har nog inte heller varit tydlig med hur dåligt jag mår med läkaren, utan sagt att mitt mål är att återgå till jobbet snarast möjligt. Men mår ju så dåligt. Vad jobbar du med? Vad säger du till läkaren? Hur ofta måste du följas upp?
    Då har du svaret där. om du säger att du vill tillbaka så snabbt som möjligt så låter det ej så allvarligt. Om du hade sagt att du tror att du kommer behöva en längre återhämtningstid så lyssnar de på det. Vet inte på vilket sätt du mår dåligt men vid depression så är det vanligt att man inte är pepp utan man har en negativ syn på allt och tror att det inte ska bli bättre. 
  • Fjäril kär
    Arbetsgivaren har full förståelse och ja det finns regler och lagar som styr hur en sjukskrivning måste fungera och i den ingår att Arbetsgivaren blir inkopplad för samtal om handlingsplan. Tex att omplacera på jobbet , gå ner i tid, andra uppgifter,  förlänga sjukskrivning,  etc etc etc.. det är så det fungerar. 
    Man blir inte sjukskriven I 6 månader och sen händer ingenting. Utan det måste finnas en plan utifrån hur du faktiskt mår och vad du klarar av. 

Att gå tillbaka snabbt är inte en bra strategi,  hur ska du bli frisk då? Och när du går tillbaka måste du ha en plan för fortsatt arbete och hur det ska fungera så du mår bra. 

Jag fick en rehabkoordinator inkopplat efter ca 9 månader sjukskrivning som tryckte på att ansöka om sjukersättning på heltid (fd sjukpensionär)  då min utbrändhet och utmattning var så svår och var också kopplad till min diagnos med Aspergers syndrom (autism) och ångest.  Sen följdes jag upp med ca 4 veckors intervaller med möten av olika slag.  
  • Anonym (Fastbränd)

Hej, 

Utbränd, låter snarare som du är fastbränd. Att jobba med något man inte gillar/klarar är ju inte arbetsgivarens problem, kan jag tycka. 

Sök dig vidare till något som du trivs med. 

Samhället ska ju inte betala för alla som inte trivs på jobbet. 

Alltid arbetetsgivarens fel, men något eget ansvara det ska man inte behöva ta? Skulle säga att fler är fastbränd än utbrända i samhället, man skyller på någon annan och tar sig inte vidare. Arbetsgivaren är elak som sätter press på arbetstagaren.. 

• Anonym (F)
    Anonym (Fastbränd) skrev 2024-11-18 14:12:37 följande:

Hej, 

Utbränd, låter snarare som du är fastbränd. Att jobba med något man inte gillar/klarar är ju inte arbetsgivarens problem, kan jag tycka. 

Sök dig vidare till något som du trivs med. 

Samhället ska ju inte betala för alla som inte trivs på jobbet. 

Alltid arbetetsgivarens fel, men något eget ansvara det ska man inte behöva ta? Skulle säga att fler är fastbränd än utbrända i samhället, man skyller på någon annan och tar sig inte vidare. Arbetsgivaren är elak som sätter press på arbetstagaren.. 

Lättare sagt än gjort kan jag inflika här. Många med olika diagnoser/svårigheter har det väldigt tufft att bli accepterade på arbetsmarknaden och det är ej möjligt att välja och vraka i en redan tuff arbetsmarknad. Och det är ej alltid möjligt att ta sig igenom en utbildning heller om man lider av depression sociala svårigheter osv. 
  • Anonym (T)

Är utmattad och har en massa fysiska symptom på det. Blev sjukskriven en månad först (då försökte jag förhandla med läkaren och bli sjukskriven i bara två veckor) och sen en månad till vid återbesöket. 

• Anonym (T)
    Det är inte så att "arbetsgivaren accepterar inte", de måste enligt lag följa upp. Det är för arbetstagarnas skull. 
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (T) skrev 2024-11-18 14:45:46 följande:
    Det är inte så att "arbetsgivaren accepterar inte", de måste enligt lag följa upp. Det är för arbetstagarnas skull. 
    Jag tänkte just skriva det, det är inte på pin kiv som dessa regler finns.
    Utan arbetsgivare ska följa upp upprepad frånvaro.
    Många har inskrivet omtankessamtal lokalt eller centralt i avtalen, där chef ska gå in och fråga arbetstagaren hur hen mår.
    Det kanske är en slump att hen haft upprepad korttidsfrånvaro de senaste 12 mån, tre förkylningar, två omgångar med huvudvärk och lite kräksjuka så har man de där sex tillfällena. Eller så ligger något annat bakom, som arbetstagaren kan behöva stöd med.

Och blir en arbetstagare frånvarande en längre period så träder ännu fler regler in kring handlingsplan för återgång i arbete mm. 
  • Anonym (sjuk)

Tack för alla tips och råd. Vad arbetar ni andra med? Jag är långt ifrån oumbärlig på min arbtslplats, och det är inte hemskt om jag skulle vara sjukriven, eftersom vemsomhelst kan klara mina arbetsuppgifter. Men det känns som att man är påpassad hela tiden av arbetsgivaren. Söker andra jobb, men i min ålder är det långtifrån lätt att hitta ett nytt jobb. Vem vill ha någon som är 55+ med diagnoser?

Samtidigt är jag så rädd för att långtids sjukskriva mig, för jag märker att den ena efter den andra blir uppsagd efter att ha varit sjukskriven längre perioder.

Sedan är jag nog för snäll hos läkaren och säger att jag behöver kurera mig från min utbrändhet men att jag snabbt vill ut i arbete igen, så jag gräver ju min egen grav.

• Anonym (Ellen)

Det låter tufft, samtidigt har du insikt.
    Där kanske du stöter på patrull också så småningom, antingen hos läkare eller hos Försäkringskassan i och med att du vet vad du behöver för att må bra.
    Och att det kanske inte är utbränd du är riktigt utan att du behöver hamna i en arbetsmiljö som bättre passar din person?
    Många som går in i utmattning har väldigt svårt med den biten, att förstå att det är arbetsmiljön, kraven och/eller ens personliga situation som orsakar följderna, dvs utmattning. Och då måste man ändra på något för att tillfriskna, man kan inte fortsätta göra samma sak och vänta sig ett annat resultat. Det verkar du dock ha förstått låter det som. 

Men om man utgår från vad du gör idag, kanske samma sak fast inom en annan slags verksamhet? Många kommuner till exempel har ju kundvägledare eller receptionister? Kulturinstitutioner av olika slag har också kassörer/receptionister. Hotell lite samma sak fast kanske också stressigt? Lokaltrafiken, skolexpedition. Nu spånar jag bara men såklart är inte arbetslivet helt stängt för en erfaren och driftig 50+ person. 

Kan du för ditt eget mående dra ner på kraven tillfälligt, är det möjligt? Så att inte din arbetssituation drar så himla mycket energi ifrån dig? Jag förstår att om det ringer så måste du svara, men så att du inte överlevererar utan landar mer i "good enough"?

Och sen skickar ut trådar på olika håll, vänner, bekanta, via Linkedin om du har konto där etc, och ser om det kan finnas något annat för dig?

• Anonym (sjuk)
    Anonym (Ellen) skrev 2024-11-18 15:46:01 följande:

Det låter tufft, samtidigt har du insikt.
    Där kanske du stöter på patrull också så småningom, antingen hos läkare eller hos Försäkringskassan i och med att du vet vad du behöver för att må bra.
    Och att det kanske inte är utbränd du är riktigt utan att du behöver hamna i en arbetsmiljö som bättre passar din person?
    Många som går in i utmattning har väldigt svårt med den biten, att förstå att det är arbetsmiljön, kraven och/eller ens personliga situation som orsakar följderna, dvs utmattning. Och då måste man ändra på något för att tillfriskna, man kan inte fortsätta göra samma sak och vänta sig ett annat resultat. Det verkar du dock ha förstått låter det som. 

Men om man utgår från vad du gör idag, kanske samma sak fast inom en annan slags verksamhet? Många kommuner till exempel har ju kundvägledare eller receptionister? Kulturinstitutioner av olika slag har också kassörer/receptionister. Hotell lite samma sak fast kanske också stressigt? Lokaltrafiken, skolexpedition. Nu spånar jag bara men såklart är inte arbetslivet helt stängt för en erfaren och driftig 50+ person. 

Kan du för ditt eget mående dra ner på kraven tillfälligt, är det möjligt? Så att inte din arbetssituation drar så himla mycket energi ifrån dig? Jag förstår att om det ringer så måste du svara, men så att du inte överlevererar utan landar mer i "good enough"?

Och sen skickar ut trådar på olika håll, vänner, bekanta, via Linkedin om du har konto där etc, och ser om det kan finnas något annat för dig?

Vilket bra svar, tack!
    Ja exakt såna jobb söker jag i dagsläget och det hade passat min personlighet så mycket bättre som typ receptionist eller assistent, men får inga napp. i mitt jobb så är det ständig säljfokus, man mäts på antal samtal, kundnöjdhet, hur lång paus man tar mellan samtalen, hur många samtal man lyckas ta. Det är omänskligt och fruktantsvärt stressande. Inte konstigt att de flesta över 35 är sjukskrivna på min arbetsplats.

Men jag ska kämpa på och söka mig vidare. Men ville bara veta hur andra kan få så långa sjukskrivningar när jag bara lyckas få knappt 1-2 veckor.
  • Fjäril kär
    Anonym (sjuk) skrev 2024-11-18 15:30:07 följande:

Tack för alla tips och råd. Vad arbetar ni andra med? Jag är långt ifrån oumbärlig på min arbtslplats, och det är inte hemskt om jag skulle vara sjukriven, eftersom vemsomhelst kan klara mina arbetsuppgifter. Men det känns som att man är påpassad hela tiden av arbetsgivaren. Söker andra jobb, men i min ålder är det långtifrån lätt att hitta ett nytt jobb. Vem vill ha någon som är 55+ med diagnoser?

Samtidigt är jag så rädd för att långtids sjukskriva mig, för jag märker att den ena efter den andra blir uppsagd efter att ha varit sjukskriven längre perioder.

Sedan är jag nog för snäll hos läkaren och säger att jag behöver kurera mig från min utbrändhet men att jag snabbt vill ut i arbete igen, så jag gräver ju min egen grav.

Det är ju precis detta du kan få hjälp med som sjukskriven.  Det är nämligen exakt det som är handlingsplanen när man får kontakt med en koordinator. Då har man möten med Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen i samråd med läkare och arbetsgivare som tillsammans med dig diskuterar möjlighet att få ett anpassat jobb, lönebidrag på din arbetsplats eller på annat ställe, möjlighet att gå ner i tid oc ansöka om sjukersättning resterande tid , du får arbetsträning för att se hur mycket du faktiskt orkat. Man diskuterar dina diagnoser och vad du behöver utifrån dom för att fungera på arbetet etc etc etc. 

Se till att bli sjukskriven och var ärlig mot läkaren om hur du mår och att detta är ohållbart. 

För risken är att du bränner ut dig helt och i slutändan hamnar som pensionär för att du kraschat så hårt att det inte finns något val. 
  • Anonym (T)
    Anonym (sjuk) skrev 2024-11-18 15:30:07 följande:

Jag jobbar inom HR. 

Arbetsgivaren får inte säga upp någon (som är tillsvidareanställd) p.g.a. sjukskrivning. 
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (sjuk) skrev 2024-11-18 16:32:12 följande:
    Vilket bra svar, tack!
    Ja exakt såna jobb söker jag i dagsläget och det hade passat min personlighet så mycket bättre som typ receptionist eller assistent, men får inga napp. i mitt jobb så är det ständig säljfokus, man mäts på antal samtal, kundnöjdhet, hur lång paus man tar mellan samtalen, hur många samtal man lyckas ta. Det är omänskligt och fruktantsvärt stressande. Inte konstigt att de flesta över 35 är sjukskrivna på min arbetsplats.

Men jag ska kämpa på och söka mig vidare. Men ville bara veta hur andra kan få så långa sjukskrivningar när jag bara lyckas få knappt 1-2 veckor.
    Ingen orsak!
    Men då gör du ju rätt saker nu och jag håller tummarna för att du hittar något bra så småningom. Och under tiden, slå inte knut på dig själv. 
    Ofta börjar man med 2 eller max 3v sjukskrivning. Sen har man återbesök och utifrån vilket mående man beskriver då så kan den bli förlängd. 
    Kanske på deltid en längre tid så att du verkligen hinner med att återhämta dig. 
Svar på tråden Sjukskrivning