Anonym (sjuk) skrev 2024-11-18 12:19:46 följande:
Tack för svar! Vad säger arbetsgivaren när du är borta så mycket? Min arbetsgivare accepterar inte sjuksrivning mer än 6 gånger på ett år, för därefter sker en handlingsplan. Jag har nog inte heller varit tydlig med hur dåligt jag mår med läkaren, utan sagt att mitt mål är att återgå till jobbet snarast möjligt. Men mår ju så dåligt. Vad jobbar du med? Vad säger du till läkaren? Hur ofta måste du följas upp?
Arbetsgivaren har full förståelse och ja det finns regler och lagar som styr hur en sjukskrivning måste fungera och i den ingår att Arbetsgivaren blir inkopplad för samtal om handlingsplan. Tex att omplacera på jobbet , gå ner i tid, andra uppgifter, förlänga sjukskrivning, etc etc etc.. det är så det fungerar.
Man blir inte sjukskriven I 6 månader och sen händer ingenting. Utan det måste finnas en plan utifrån hur du faktiskt mår och vad du klarar av.
Att gå tillbaka snabbt är inte en bra strategi, hur ska du bli frisk då? Och när du går tillbaka måste du ha en plan för fortsatt arbete och hur det ska fungera så du mår bra.
Jag fick en rehabkoordinator inkopplat efter ca 9 månader sjukskrivning som tryckte på att ansöka om sjukersättning på heltid (fd sjukpensionär) då min utbrändhet och utmattning var så svår och var också kopplad till min diagnos med Aspergers syndrom (autism) och ångest. Sen följdes jag upp med ca 4 veckors intervaller med möten av olika slag.