Inlägg från: Anonym (T) |Visa alla inlägg
  • Anonym (T)

Sjukskrivning

Är utmattad och har en massa fysiska symptom på det. Blev sjukskriven en månad först (då försökte jag förhandla med läkaren och bli sjukskriven i bara två veckor) och sen en månad till vid återbesöket. 

• Anonym (T)
    Anonym (sjuk) skrev 2024-11-18 12:19:46 följande:
    Tack för svar! Vad säger arbetsgivaren när du är borta så mycket? Min arbetsgivare accepterar inte sjuksrivning mer än 6 gånger på ett år, för därefter sker en handlingsplan. Jag har nog inte heller varit tydlig med hur dåligt jag mår med läkaren, utan sagt att mitt mål är att återgå till jobbet snarast möjligt. Men mår ju så dåligt. Vad jobbar du med? Vad säger du till läkaren? Hur ofta måste du följas upp?
    Det är inte så att "arbetsgivaren accepterar inte", de måste enligt lag följa upp. Det är för arbetstagarnas skull. 
  • Anonym (T)
    Anonym (sjuk) skrev 2024-11-18 15:30:07 följande:

Tack för alla tips och råd. Vad arbetar ni andra med? Jag är långt ifrån oumbärlig på min arbtslplats, och det är inte hemskt om jag skulle vara sjukriven, eftersom vemsomhelst kan klara mina arbetsuppgifter. Men det känns som att man är påpassad hela tiden av arbetsgivaren. Söker andra jobb, men i min ålder är det långtifrån lätt att hitta ett nytt jobb. Vem vill ha någon som är 55+ med diagnoser?

Samtidigt är jag så rädd för att långtids sjukskriva mig, för jag märker att den ena efter den andra blir uppsagd efter att ha varit sjukskriven längre perioder.

Sedan är jag nog för snäll hos läkaren och säger att jag behöver kurera mig från min utbrändhet men att jag snabbt vill ut i arbete igen, så jag gräver ju min egen grav.

Jag jobbar inom HR. 

Arbetsgivaren får inte säga upp någon (som är tillsvidareanställd) p.g.a. sjukskrivning. 
Svar på tråden Sjukskrivning