Inlägg från: Fjäril kär |Visa alla inlägg
  • Fjäril kär

Sjukskrivning

Två eller tre veckors sjukskrivning är standard att börja med sen ska du  boka in nytt läkarbesök för att förlänga sjukskrivning och också diskutera eventuella åtgärder som mediciner,  kurator eller annat. 
    Du måste själv vara aktiv att trycka på förlängningen av sjukskrivning,  ringer du inte tillbaks för ny tid tror doktorn att du mår bra och kan jobba. Samt förklara noga hur du mår .

Jag har varit sjukskriven i många perioder av utmattning och utbrändhet men alltid fått förlängt , dock har jag nån gång fått börja jobba igen efter nån månad men blivit sjukskriven på nytt då det inte fungerat och då fick jag tre månader på en gång och sen uppföljning av olika instanser. Och sist vart jag sjukskriven 6 månader i taget och var sjukskriven i totalt 2 år. 

• Fjäril kär
    Anonym (sjuk) skrev 2024-11-18 12:19:46 följande:
    Tack för svar! Vad säger arbetsgivaren när du är borta så mycket? Min arbetsgivare accepterar inte sjuksrivning mer än 6 gånger på ett år, för därefter sker en handlingsplan. Jag har nog inte heller varit tydlig med hur dåligt jag mår med läkaren, utan sagt att mitt mål är att återgå till jobbet snarast möjligt. Men mår ju så dåligt. Vad jobbar du med? Vad säger du till läkaren? Hur ofta måste du följas upp?
    Arbetsgivaren har full förståelse och ja det finns regler och lagar som styr hur en sjukskrivning måste fungera och i den ingår att Arbetsgivaren blir inkopplad för samtal om handlingsplan. Tex att omplacera på jobbet , gå ner i tid, andra uppgifter,  förlänga sjukskrivning,  etc etc etc.. det är så det fungerar. 
    Man blir inte sjukskriven I 6 månader och sen händer ingenting. Utan det måste finnas en plan utifrån hur du faktiskt mår och vad du klarar av. 

Att gå tillbaka snabbt är inte en bra strategi,  hur ska du bli frisk då? Och när du går tillbaka måste du ha en plan för fortsatt arbete och hur det ska fungera så du mår bra. 

Jag fick en rehabkoordinator inkopplat efter ca 9 månader sjukskrivning som tryckte på att ansöka om sjukersättning på heltid (fd sjukpensionär)  då min utbrändhet och utmattning var så svår och var också kopplad till min diagnos med Aspergers syndrom (autism) och ångest.  Sen följdes jag upp med ca 4 veckors intervaller med möten av olika slag.  
  • Fjäril kär
    Anonym (sjuk) skrev 2024-11-18 15:30:07 följande:

Tack för alla tips och råd. Vad arbetar ni andra med? Jag är långt ifrån oumbärlig på min arbtslplats, och det är inte hemskt om jag skulle vara sjukriven, eftersom vemsomhelst kan klara mina arbetsuppgifter. Men det känns som att man är påpassad hela tiden av arbetsgivaren. Söker andra jobb, men i min ålder är det långtifrån lätt att hitta ett nytt jobb. Vem vill ha någon som är 55+ med diagnoser?

Samtidigt är jag så rädd för att långtids sjukskriva mig, för jag märker att den ena efter den andra blir uppsagd efter att ha varit sjukskriven längre perioder.

Sedan är jag nog för snäll hos läkaren och säger att jag behöver kurera mig från min utbrändhet men att jag snabbt vill ut i arbete igen, så jag gräver ju min egen grav.

Det är ju precis detta du kan få hjälp med som sjukskriven.  Det är nämligen exakt det som är handlingsplanen när man får kontakt med en koordinator. Då har man möten med Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen i samråd med läkare och arbetsgivare som tillsammans med dig diskuterar möjlighet att få ett anpassat jobb, lönebidrag på din arbetsplats eller på annat ställe, möjlighet att gå ner i tid oc ansöka om sjukersättning resterande tid , du får arbetsträning för att se hur mycket du faktiskt orkat. Man diskuterar dina diagnoser och vad du behöver utifrån dom för att fungera på arbetet etc etc etc. 

Se till att bli sjukskriven och var ärlig mot läkaren om hur du mår och att detta är ohållbart. 

För risken är att du bränner ut dig helt och i slutändan hamnar som pensionär för att du kraschat så hårt att det inte finns något val. 
Svar på tråden Sjukskrivning