Inlägg från: Anonym (sjuk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sjuk)

Sjukskrivning

Jag har arbetat hela mitt liv och är över 55 år gammal. Jag har känt mig utbränd ett antal gånger pga min arbetsplats och belastning, men läkare skriver aldrig ut mer än max 2 veckors sjukskrivning. Jag förstår inte hur vissa eller många kan få flera månaders sjukskrivning. Vad krävs för det? Ska man typ bli självmordsbenägen eller vad? Arbetar inom call center och det är riktigt krävande med inkommande samtal 8 timmar per dag i min ålder. Hur får ni andra sjukskrivning? Har dessutom diagnos ADHD, borderline och antisocial.

• Svar på tråden Sjukskrivning
  • Anonym (sjuk)
    Fjäril kär skrev 2024-11-18 12:14:45 följande:

Två eller tre veckors sjukskrivning är standard att börja med sen ska du  boka in nytt läkarbesök för att förlänga sjukskrivning och också diskutera eventuella åtgärder som mediciner,  kurator eller annat. 
    Du måste själv vara aktiv att trycka på förlängningen av sjukskrivning,  ringer du inte tillbaks för ny tid tror doktorn att du mår bra och kan jobba. Samt förklara noga hur du mår .

Jag har varit sjukskriven i många perioder av utmattning och utbrändhet men alltid fått förlängt , dock har jag nån gång fått börja jobba igen efter nån månad men blivit sjukskriven på nytt då det inte fungerat och då fick jag tre månader på en gång och sen uppföljning av olika instanser. Och sist vart jag sjukskriven 6 månader i taget och var sjukskriven i totalt 2 år. 

Tack för svar! Vad säger arbetsgivaren när du är borta så mycket? Min arbetsgivare accepterar inte sjuksrivning mer än 6 gånger på ett år, för därefter sker en handlingsplan. Jag har nog inte heller varit tydlig med hur dåligt jag mår med läkaren, utan sagt att mitt mål är att återgå till jobbet snarast möjligt. Men mår ju så dåligt. Vad jobbar du med? Vad säger du till läkaren? Hur ofta måste du följas upp?
  • Anonym (sjuk)

Tack för alla tips och råd. Vad arbetar ni andra med? Jag är långt ifrån oumbärlig på min arbtslplats, och det är inte hemskt om jag skulle vara sjukriven, eftersom vemsomhelst kan klara mina arbetsuppgifter. Men det känns som att man är påpassad hela tiden av arbetsgivaren. Söker andra jobb, men i min ålder är det långtifrån lätt att hitta ett nytt jobb. Vem vill ha någon som är 55+ med diagnoser?

Samtidigt är jag så rädd för att långtids sjukskriva mig, för jag märker att den ena efter den andra blir uppsagd efter att ha varit sjukskriven längre perioder.

Sedan är jag nog för snäll hos läkaren och säger att jag behöver kurera mig från min utbrändhet men att jag snabbt vill ut i arbete igen, så jag gräver ju min egen grav.

• Anonym (sjuk)
    Anonym (Ellen) skrev 2024-11-18 15:46:01 följande:

Det låter tufft, samtidigt har du insikt.
    Där kanske du stöter på patrull också så småningom, antingen hos läkare eller hos Försäkringskassan i och med att du vet vad du behöver för att må bra.
    Och att det kanske inte är utbränd du är riktigt utan att du behöver hamna i en arbetsmiljö som bättre passar din person?
    Många som går in i utmattning har väldigt svårt med den biten, att förstå att det är arbetsmiljön, kraven och/eller ens personliga situation som orsakar följderna, dvs utmattning. Och då måste man ändra på något för att tillfriskna, man kan inte fortsätta göra samma sak och vänta sig ett annat resultat. Det verkar du dock ha förstått låter det som. 

Men om man utgår från vad du gör idag, kanske samma sak fast inom en annan slags verksamhet? Många kommuner till exempel har ju kundvägledare eller receptionister? Kulturinstitutioner av olika slag har också kassörer/receptionister. Hotell lite samma sak fast kanske också stressigt? Lokaltrafiken, skolexpedition. Nu spånar jag bara men såklart är inte arbetslivet helt stängt för en erfaren och driftig 50+ person. 

Kan du för ditt eget mående dra ner på kraven tillfälligt, är det möjligt? Så att inte din arbetssituation drar så himla mycket energi ifrån dig? Jag förstår att om det ringer så måste du svara, men så att du inte överlevererar utan landar mer i "good enough"?

Och sen skickar ut trådar på olika håll, vänner, bekanta, via Linkedin om du har konto där etc, och ser om det kan finnas något annat för dig?

Vilket bra svar, tack!
    Ja exakt såna jobb söker jag i dagsläget och det hade passat min personlighet så mycket bättre som typ receptionist eller assistent, men får inga napp. i mitt jobb så är det ständig säljfokus, man mäts på antal samtal, kundnöjdhet, hur lång paus man tar mellan samtalen, hur många samtal man lyckas ta. Det är omänskligt och fruktantsvärt stressande. Inte konstigt att de flesta över 35 är sjukskrivna på min arbetsplats.

Men jag ska kämpa på och söka mig vidare. Men ville bara veta hur andra kan få så långa sjukskrivningar när jag bara lyckas få knappt 1-2 veckor.
Svar på tråden Sjukskrivning