• Anonym (sämst)

Vad kan jag göra som är riktigt gott med blomkål...

Jag har skrivit förut om hur hopplöst dålig jag är på grönsaker. Saningen är ju att jag ibland köper, och sen ligger det och blir dåligt, om det inte är fryst, då ligger det i frysen och blir dåligt/får frysbränna. Så nu tänkte jag att jag slänger frågan till er. Vad kan jag göra som är riktigt gott med följande grönsaker:

Blomkål
    Broccoli
    Champinjoner
    Haricots
    Spenat
    Avocado

Jag har också örter, vitlök och chili i frysen och grädde och ost i kylskåpet. Plus även kycklinglårfilé, lax och en bit vit fisk. Och hur mycket kryddor som helst.

Ge mig alla tips på riktigt goda grejer jag kan göra med grönsakerna.

• Svar på tråden Vad kan jag göra som är riktigt gott med blomkål...
  • Aliona

Blomkålssoppa eller gratineras med parmesan. Jag  brukar göra en ljummen potatissallad med kokt blomkål och kokt ägg, med olivolja, citron och salt på. Gott bara i sig själv eller till en bit kyckling. 

Brocolli tycker jag är godast bara ånga eller koka lätt och äta med lite citron och salt. Passa bara på koktiden för överkokt broccoli är blä. Annars kan man göra gratäng eller soppa. 

Haricot verts är också allra godast ångade (eller kokta) med smör på! 

Avocado gör du en guacamole av! Finhacka tomat, rödlök och avocado, häll på lime (mycket), salt och tabasco. Vill du äta vegetariskt så steker du snabbt kidneybönor med tacokryddor och äter med guacamolen och nachos. 

• Tow2Mater

En wok kanske, och dränk dem i sojasås och chili. Kycklingen och ris till.

Guaccamole med avacadon, men du behover färsk eller fryst koriander, plus chili eller halpeno, lite tomat, lite hackad purjolok. Lägg på laxen.

Svar på tråden Vad kan jag göra som är riktigt gott med blomkål...