• Blåbärsmamman

Han vill inte ha sex eller ta på mig

Min sambo och jag träffades för drygt 3 år sedan. Det var väldigt passionerat i början med mycket sex och smicker. Vi hade ett distansförhållande då och sågs bara på helgerna. Efter några månader märkte jag att han ville inte ha sex längre. Han kunde säga  ?vi hade ju det för en vecka sedan? eller ?jag är inne i en period nu där jag inte är så sexuell av mig?. En gång hade jag fått urinvägsinfektion och fick antibiotika utskrivet och då ville han inte ha sex med mig ifall det var så att han hade smittat mig med en könssjukdom från ett tidigare förhållande (som tog slut typ 5 år tidigare). Jag trodde till 100% att han var otrogen, men han fick mig att tro att han inte var det. Efter mycket om och men så beslutade vi efter 1 år att flytta ihop och han lovade då att sexet skulle bli bättre. Lagom tills vi flyttade ihop fick vi reda på att jag var gravid och därefter var det i princip kört. Han slutade ta på mig. Slutade gå ner på mig. Men bönade och bad att jag skulle göra det på honom. Efter några månader sa jag till att jag mådde riktigt dåligt av detta och att han fick mig att känna mig oattraktiv, stor och ful under min graviditet (då hade jag bara gått upp 4 kilo och vägde alltså 52kg). Han hade sex med mig då och sa att han älskade mig och min kropp. När det ytterligare gick flera månader utan att han tog på mig så skyllde han på barnet i magen och sa att det störde honom. Jag kunde inte göra annat än att köpa det. 

Jag födde och efter ca 1 månad var jag helt läkt där nere. Ville han ha mig då? Hade han längtat efter att ha sex med mig? Nej. Nu var barnet i fokus och även om barnet sover så kan han inte koncentrera sig på oss och vårt samliv. Han har tidigare erkänt att han onanerar själv och ?tänker på mig? (det går tydligen bra), och han har inte problem med att fråga då och då om jag vill gå ner på honom eller ta hand om honom. Jag känner mig så brutalt bortglömd, äcklig och ful i vårt förhållande. Jag har yttrat detta till honom men han menar på att det kommer att bli bättre och att jag förstör allt genom att ta upp det som ett problem. Vad ska jag göra? Lämna? Har föreslagit samtalsterapi men det är han inte intresserad av.

Är jag självisk om jag lämnar detta förhållande nu när vi har ett gemensamt barn?

• Svar på tråden Han vill inte ha sex eller ta på mig
  • Anonym (Gry)

Tycker det låter som att han bara tänker på sig själv och har brist på empati för dig. 

Är du insatt i narcissism och hur det ter sig? 

• Tom Araya

Varningsklockorna har klingat hela tiden, men du har hållt för öronen.

Du skulle inte ha flyttat ihop och skaffat barn med den här mannen.

Som svar på frågan om du är självisk:
    Ja, det är du, men mer i att du skaffade barn med honom och inte så mycket genom att lämna.

• Blåbärsmamman

Ja jag har till och med upplevt det i en tidigare relation, men inte ens tänkt i dom banerna nu eftersom detta problem har jag aldrig varit med om. Har du erfarenhet om det?

• Anonym (U)

Mäns sexualitet är ett under för mig. Ännu hopplösare blir det när de inte vill kommunicera med en. Om han inte börjar prata strax så gör du bäst i att lämna. Självisk? Lite kanske, men ibland måste man vara det. Barnet kommer inte lida mer än någon annan. Hur länge sen var det ni fick barnet?

• Anonym (Gry)
    Blåbärsmamman skrev 2024-11-16 23:12:01 följande:

Ja jag har till och med upplevt det i en tidigare relation, men inte ens tänkt i dom banerna nu eftersom detta problem har jag aldrig varit med om. Har du erfarenhet om det?

Gå gärna in på Youtube och sök på "narcissists withhold intimacy" så kommer du få upp massor videos om det. Kanske något du känner igen dig i? 
  • SommarOchSolVårochBlommor

Avsugning är absolut ingen ersättning för penetration för mig. Det är inte nära i upplevelse. Det är kul som en del av mer sex men mycket sällan ensamt. Min uppfattning är att de flesta som tycker det har problem att prestera vid penetration och därför vill ha det hellre. Jag tror därför inte det har alls med själviskhet eller narcissim att göra. Han erkänner inte att han har låg drift, lågt behov av närhet etc etc. 

Oviljan att röra vid dig, gosa, smeka, ge komplimanger och ligga är alla tecken på att han har lägre krav på kärleksspråk. 

För mig är det främmande att man kan vilja leva utan att bekräfta varandra, röra vid varandra, ligga etc. 

Enda lösningen jag ser är att ni kommer överrens om hur ni ska ha det. Tex om han vill var annan månad och du två gånger i veckan. Och finner något ni båda gillar ok (tex 1 gång varanann vecka). Gosar i sängen varannan dag. 1 komplimang per dag. X antal kramar etc etc.

Att leva utan kärlek är en stor uppoffring. Tråkigt med barn inblandade då det samtidigt är fruktansvärt för dem att inte ha båda föräldrarna i hemmet och ett hem.

Jag hoppas ni kan finna en fin kompromiss.

För andra som läser detta rekommenderar jag att man inte parar ihop sig med någon som inte matchar ens kärleksspråk. Och det nonsens jag läser om att det ska avta kraftigt efter en förälskelsefas är trams (max är kanske 40% ner och det är väldigt mycket). 

• Dimisi

För mig låter det som en mardröm. Det är inte själviskt att lämna en situation där man inte lyckas skapa kärlek och närhet trots helhjärtade försök. 

• Anonym (Kille)

En fundering jag får är. Är han Bi eller påväg mot homosexlivet? För haft föera möten med gifta män som förhåller sig till mer män än kvinnor o när man återkopplar med dom efter några år så har dom skiljt sig o mannen är enbart med män än kvinnor. 

Har han haft tendenser till bisexuella liv? Hur ser hans webbhistorik ut? Har han mobilen full med andra han är mer intresserad av? Eller helt enkelt så är han asexuell vilket män också kan vara. 

Min sambo är asexuell typ och hon tänker inte på sex hon blir inte kåt på egen hand eller planerar vad hon vill göra i vårt sexliv. Hon kan bli kåt när jag börjar. Men ganska strikt vad som blir beror på vad hon blir sugen på under sexet. Gissar på att han antagligen är asrxuell eller skäms över att han tänder på män

• Anonym (Erfaren kvinna)

Precis som det finns kvinnor med låg eller ingen sexlust, finns det män med låg eller ingen sexlust. Problemet är att låg sexlust hos män är ett stort tabu, "alla män är ju så kåta av naturen", att få män törs erkänna varken för sig själva eller sin partner att de är rätt ointresserade av sex. Jag har träffat några såna män i mitt liv, ingen av dem har kunnat medge att de har låg sexlust eller är asexuella, det har varit fullt med ursäkter och bortförklaringar. Inte så kul för självkänslan! Det blev lättare när jag förstod att det handlade om honom och hans låga lust, och inte om mig och hur attraktiv jag var.

Snacka går ju, "klart jag vill ha sex", men det är handlingar som räknas. Vill du leva så här?

Svar på tråden Han vill inte ha sex eller ta på mig