• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-13 17:58:43 följande:
    Har du ockdå ett väldigt kort minne som Andrea? Du skrev själv att du är sionist. Därför undrade jag vad du tyckte om den sionistiska ledarens, Ben Gurions citat fär han erkänner att Israel är aggressor som fördriver palestinier och att palestinier. Eftersom du säger att du själv är sionist bordendu hålla med Ben Gurion.

Why should the Arabs make peace? If I was an Arab leader I would never make terms with Israel. That is natural: we have taken their country. Sure God promised it to us, but what does that matter to them? Our God is not theirs. We come from Israel, but two thousand years ago, and what is that to them?
    David Ben-Gurion 

Let us not ignore the truth among ourselves...politically we are the aggressors and they defend themselves... The country is theirs, because they inhabit it, whereas we want to come here and settle down, and in their view we want to take away from them their country.
    David Ben-Gurion

We must do everything to insure they (the Palestinians) never do return.
    David Ben-Gurion, in his diary, 18 July 1948.

If I knew that it was possible to save all the children of Germany by transporting them to England, and only half by transferring them to the Land of Israel, I would choose the latter, for before us lies not only the numbers of these children but the historical reckoning of the people of Israel.
    Ben-Gurion

We walked outside, Ben-Gurion accompanying us. Allon repeated his question, What is to be done with the Palestinian population? ?Ben-Gurion waved his hand in a gesture which said ? Drive them out! ?
    Yitzhak Rabin, leaked censored version of Rabin memoirs, published in the New York Times, 23 October 1979.

Jag citerar ditt inlägg så jag besparar dig din dagliga inklistring av dina favoritcitat, nu kan du kanske vänta ett par timmar till med att upprepa detta.

Och nej, jag håller inte med om din tolkning av dessa citat, nu blev du verkligen överraskad antar jag. Någon tolkade någons handviftande för över 40 år sedan, det kommer säkert Sydafrika att ta upp som bevis i internationella domstolen. 

• Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-12-14 13:58:26 följande:

Jag citerar ditt inlägg så jag besparar dig din dagliga inklistring av dina favoritcitat, nu kan du kanske vänta ett par timmar till med att upprepa detta.

Och nej, jag håller inte med om din tolkning av dessa citat, nu blev du verkligen överraskad antar jag. Någon tolkade någons handviftande för över 40 år sedan, det kommer säkert Sydafrika att ta upp som bevis i internationella domstolen. 

Det är tragikomiskt att du inte står för allt vad sionismen är men påstår att du är själv sionist. Det bara bevisar att du innerst inne vet att det som sionisterna gör är väldigt fel.

Du citerade inget så jag vet inte ens vad du menar.

Och du fortsätter bara att ducka 🤣

Ben Gurions citat är så tydliga att de inte går att tolka fel. Ben Gurion var sionistisk ledare och israels grundare och du som är självutalad sionist borde väl tycka att han har rätt?

Om du tycker att min tolkning är fel, då kan du väl berätta för oss vad är din tolkning av dessa  citat. Jag vill så gärna höra det från en som är själv sionist.

"Why should the Arabs make peace? If I was an Arab leader I would never make terms with Israel. That is natural: we have taken their country. Sure God promised it to us, but what does that matter to them? Our God is not theirs. We come from Israel, but two thousand years ago, and what is that to them?"
    David Ben-Gurion 

"Let us not ignore the truth among ourselves...politically we are the aggressors and they defend themselves... The country is theirs, because they inhabit it, whereas we want to come here and settle down, and in their view we want to take away from them their country."
    David Ben-Gurion

"We must do everything to insure they (the Palestinians) never do return."
    David Ben-Gurion, in his diary, 18 July 1948

"If I knew that it was possible to save all the children of Germany by transporting them to England, and only half by transferring them to the Land of Israel, I would choose the latter, for before us lies not only the numbers of these children but the historical reckoning of the people of Israel."
    Ben-Gurion

"We walked outside, Ben-Gurion accompanying us. Allon repeated his question, What is to be done with the Palestinian population? ?Ben-Gurion waved his hand in a gesture which said "Drive them out! ""
    Yitzhak Rabin, leaked censored version of Rabin memoirs, published in the New York Times

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-14 14:18:18 följande:
    Det är tragikomiskt att du inte står för allt vad sionismen är men påstår att du är själv sionist. Det bara bevisar att du innerst inne vet att det som sionisterna gör är väldigt fel.

Du citerade inget så jag vet inte ens vad du menar.

Och du fortsätter bara att ducka 🤣

Ben Gurions citat är så tydliga att de inte går att tolka fel. Ben Gurion var sionistisk ledare och israels grundare och du som är självutalad sionist borde väl tycka att han har rätt?

Om du tycker att min tolkning är fel, då kan du väl berätta för oss vad är din tolkning av dessa  citat. Jag vill så gärna höra det från en som är själv sionist.

"Why should the Arabs make peace? If I was an Arab leader I would never make terms with Israel. That is natural: we have taken their country. Sure God promised it to us, but what does that matter to them? Our God is not theirs. We come from Israel, but two thousand years ago, and what is that to them?"
    David Ben-Gurion 

"Let us not ignore the truth among ourselves...politically we are the aggressors and they defend themselves... The country is theirs, because they inhabit it, whereas we want to come here and settle down, and in their view we want to take away from them their country."
    David Ben-Gurion

"We must do everything to insure they (the Palestinians) never do return."
    David Ben-Gurion, in his diary, 18 July 1948

"If I knew that it was possible to save all the children of Germany by transporting them to England, and only half by transferring them to the Land of Israel, I would choose the latter, for before us lies not only the numbers of these children but the historical reckoning of the people of Israel."
    Ben-Gurion

"We walked outside, Ben-Gurion accompanying us. Allon repeated his question, What is to be done with the Palestinian population? ?Ben-Gurion waved his hand in a gesture which said "Drive them out! ""
    Yitzhak Rabin, leaked censored version of Rabin memoirs, published in the New York Times
    Haha ja helt rätt, överge inte ett vinnande koncept! Citera mera! Synd att du missade att jag citerade ditt inlägg med alla dina citat. 

Du tycker alltså att sionism ska definieras efter några lösryckta meningar från en person på sent 40-tal, som yttrades efter aggressiva angrepp från araber på judarna i området? Och lite 40-talistiskt handviftande? Ben-Gurion insåg att araberna såg judarna som aggressors etc, det innebär inte att han uppfattade det så själv. 
  • Anonym (står för demokrati)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-13 22:49:38 följande:

Alla kommer väl ihåg när IDF dödade en palestinsk far och hans son. Jag kommer aldrig att förstå hur kunde man så länge och så ihärdigt skjuta tills de blev dödade. Dessa människors enda brott var att de var palestinier.

Precis som nu: Extremister sätter igång ett helvete av terrordåd (första intifadan då) - Israel måste hantera detta, några civila råkar bli skjutna. Och då presenteras det av "pro-Palestina-aktivisterna" som om Israels militär eller polis eller vad det var där skulle ha dödat dessa civila med flit. 

Israel brukar inte döda civila med flit. Men det gör Hamas, och andra terrorgrupper. Det har ju funnits flera under alla år. Lite info till 1. intifadan:

"Under intifadan trappades våldet upp på Västbanken, Gazaremsan och i Jerusalem. PLO och terrorklassade Hamas ledde upproret.

Under de första fyra åren dödades 27 israeler och 3 100 skadades, medan 1 100 palestinier dödades av israeliska militären och tusentals skadades. Ytterligare nästan 1 000 palestinier dödades i en intern palestinsk uppgörelse, ?intrafada?. Det var araber anställda av israeliska myndigheter och rivaliserande palestinska grupperingar som mördades."

https://www.so-rummet.se/kategorier/intifadan#

nihka skrev 2024-12-14 11:59:16 följande:
    Så nu påstår du att alla irländare.är IRA-anhängare. Vem terroristränade den israeliska landsfadern och gör det alla israeler till terroristanhängare?
    Varför säger du inte sanningen om vad folk skriver och inte skriver. Det mesta av det du påstår kan man ju direkt motbevisa iom att folk INTE har sagt det som du påstår att de skulle ha sagt. 
    RebeckaZ70 skrev 2024-12-13 13:22:52 följande:
    IRA terrorister tränades av PLO, så de har ju en gemensam historia. Dessutom var Irland neutralt på nazitysk sida under WW2, deras premiärminister kondolerade den nazityska diktatorns död hos den tyska ambassadören i Dublin.🤮 han förnekade även rapporter om Bergen-Belsen som propaganda eftersom det underminerade narrativet om att
    irländarna var Europas mest förföljda folk.
    det finns mycket att säga om Irland, men jag hittar inget positivt.
    Det var många som tränades av PLO eller som hade samarbete med dem, även tyska Bader-Meinhof-gänget. Irland är lite speciell. Tyvärr så slog de sig på nazisternas sidan, lite grann åtminstone, och det var säkert mest för att de inte ville vara på samma sidan som Storbritannien. Jo, irländarna har också överdrivit sitt offernarrativ. 

Intressant. En arabisk by (druser)  i södra Syrien vill hellre tillhöra Israel. Jag tror tyvärr inte att de får välja detta. 

Demokratin håller på att försvinna i många länder i västvärlden. Och konflikten i mellanösten instrumentaliseras för att uppnå just detta. På universitetet i Oxford hade man en stor debatt om ämnet. Och det var ingen engelsman som höll i detta. Nej, det var en egyptier. Som petade ut så många som möjligt på pro-Israel sidan. De som fick tala blev avbrytna hela tiden och kallade för allt möjligt, både på engelska och på arabiska.

Och när detta publicerades på t.ex. youtube, så tog man UT detta. Någon lade dock upp den obearbetade versionen igen. De flesta judiska studenter i Oxford vågade inte ens delta som publik. 

• AndreaBD
    nihka skrev 2024-12-14 11:50:14 följande:
    Det kräver ju förstås att Israel slutar med sin expansion med olagliga bosättningar och lämnar tillbaka det de har roffat åt sig, men det finns inga som helst sådana planer utan det är planetat för fortsatt israeliskt roffande. Roff, roff, roff.
    Det här däremot kan ses som rasistiskt
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-12-14 11:42:02 följande:
    För du anser att såna är irländare... Kallas för.....? Igen.
    Den här var förstås med flit för att se om du tror att sånt är rasistiskt. Nej, det är det inte.

Iofs måste jag medge att det inte är helt lätt att definiera vad som är rasistiskt, men jag skulle definiera det så här - det här blir  förstås förenklat och kanske inte fullständigt: Om man påstår att ALLA människor av en folkgrupp har vissa egenskaper OCH att dessa egenskaper är medfödda - DÅ är det rasistiskt. För då har man tillskrivit en folkgrupp specifika egenskaper. Även om man inte säger "alla" , men något som kan tolkas som "det är så generellt". 

Om jag däremot säger att irländarna har varit ganska utsatta under längre tid och  att det nog är därför de är lite "rebeliska", så är det ingen rasism. Det är bara en del av en nations karaktär. Musiken är en annan del. 

Även där - om jag skulle säga att irländare är födda med talang för musik, så skulle det vara rasistisk. Positivt rasistiskt. Jag undviker därför medvetet såna påståenden. Det är inte omöjligt att forskare snart bevisar att det faktiskt finns såna medfödda egenskaper. Men än så länge vet vi inte säkert. 
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism