Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-15 16:39:47 följande:
Fröken, läs igen. Den här gången har jag markerat relevant text för att underlätta för dig att förstå.
Internationella lagar som förbjuder annexationer är grundläggande för modern internationell rätt. Här är de viktigaste bestämmelserna:
Artikel 2(4) i FN-stadgan kräver att alla medlemsstater "avstår i sina internationella förbindelser från hot om eller bruk av våld mot någon stats territoriella integritet eller politiska oberoende". Detta utgör grunden för förbudet mot annexationer.
FN:s generalförsamling antog enhälligt denna deklaration som fastslår att "en stats territorium ska inte vara föremål för förvärv av en annan stat till följd av hot om eller bruk av våld".
Förbudet mot annexationer är allmänt accepterat som en grundläggande princip i internationell sedvanerätt, från vilken inga undantag tillåts.
Artikel 8 bis i Romstadgan klassificerar annexation genom aggression som ett internationellt brott.
Den fjärde Genèvekonventionen, artikel 49, förbjuder ockupationsmakter att deportera eller överföra delar av sin egen civilbefolkning till ockuperade områden
Hällsingforsavtalet. Detta avtal bekräftade principen om att inga gränser får ändras med våld.
Dessa lagar och principer syftar till att:
Etablera statlig auktoritet inom definierade territorier
Reglera våldsanvändning över territoriella gränser
Säkerställa folkens rätt till självbestämmande inom varje stats (fastställda) gränser.
Förbudet mot annexationer är avgörande för att förhindra territoriella konflikter och bevara internationell fred och säkerhet. Det "låser" territoriella gränser och minskar incitamenten att återuppliva gamla anspråk på historiska territorier.
Ja, jag läste igen. Som jag skrev i inlägget direkt efter. Och det är självklart att det är olagligt som aggression. Men om man försvarar sig och ska få land i kompensation så är det en helt annan sak. Och det står inte här.