• Tom Araya

Nej till rapsolja och andra kostråd?

Är du en som numera inte vill använda rapsolja och följer andra flummiga kostråd du hört talats om utan att kritiskt ha granskat dem?

Kanske luras du till att köpa onödigt dyra livsmedel i tron att de är bättre för hälsan.

Se den här videon.

Fri diskussion om trådens ämne och videons innehåll.

• Svar på tråden Nej till rapsolja och andra kostråd?
  • Anonym (DenSomTänker)
    Tom Araya skrev 2024-11-14 22:38:44 följande:
    Du får titta på videon först och sedan kan du återkomma med vem/vilka som framhävs som expert.
    Jag tittar på den just nu. Han verkar hålla sig till undersökningar utan att veta exakt hur undersökningen gått till, etc. Ska leta efter videon, vet inte om jag hittar den. Är ingen person som helst tjafsar utan använder fakta som överbevisar saker till 100% hittar jag den inte så är jag inte helt inne på det här ämnet en ska leta så fort jag lyssnat klart på... MatGeek.
  • Tom Araya
    Anonym (DenSomTänker) skrev 2024-11-14 22:49:53 följande:
    Jag tittar på den just nu. Han verkar hålla sig till undersökningar utan att veta exakt hur undersökningen gått till, etc. Ska leta efter videon, vet inte om jag hittar den. Är ingen person som helst tjafsar utan använder fakta som överbevisar saker till 100% hittar jag den inte så är jag inte helt inne på det här ämnet en ska leta så fort jag lyssnat klart på... MatGeek.
    Ja, hela poängen med videon är just att förlita sig på riktiga undersökningar, riktig forskning, vetenskap e.t.c. Det är där de riktiga experterna finns, inte bland influensers och liknande.
  • Anonym (DenSomTänker)
    Tom Araya skrev 2024-11-14 22:42:24 följande:
    Jag citerade dig där du hävdade att det är fakta, därav citationstecken.
    För mig är uppgiften ännu obekräftad som fakta.
    Här är just en videos om endast argumenterar med fakta.

Ofarligt att använda som olja i salad etc, eller för eget bruk direkt vid matlagning, skadlig om den används som exempelvis McDonalad's Pommes...
    Så undvik den i skräpmaten, annars är den ok.
  • Anonym (Petig?)

Jag är utbildad organisk kemist och innehållsförteckningar är inte en radda konstiga och svåruttalade ord för mig, jag förstår vad jag läser. Det finns vissa saker som jag inte äter och som mina barn inte får äta, annat än i små mängder om vi är tex bortbjudna. Blir vi bjudna tackar vi och äter i artighetens namn.

Jag steker min mat i smör, inte i olja. Upphettad olja är inte nyttigt. Kall olja är inga problem.

Margarin totalvägrar jag, hårt processad olja med massa tillsatser som framställs på sätt som gör att jag inte vill stoppa det i munnen. Blä!

Aspartam, acesulfam K och de flesta andra sötningsmedel. Den enda gången som sötningsmedel är berättigat är för tex diabetiker, de som av någon anledning inte kan eller bör äta riktigt socker. Förresten, jag äter faktiskt en viss typ av halstablett som är sockerfri när jag är sjuk, men det handlar liksom om ytterst begränsade mängder.

Grädde, glass och dylikt med tillsats av förtjockningsmedlet karragenan.

Alla typer av matvaror som framställs som "lätta", "fettfria", "sockerfria" och liknande, väljer jag bort. De brukar vara chemical shitstorms, rent ut sagt. Ju färre ingredienser, desto bättre.

Marknadsföringen har verkligen varit effektiv, när de fått människor att tro att fett är dåligt och socker är dåligt, och att de alternativ som erbjuds skulle vara nyttiga och hälsosamma. Det är överkonsumtion av socker som är dåligt, inte socker i sig.

• Anonym (DenSomTänker)
    Anonym (Petig?) skrev 2024-11-14 23:29:20 följande:

Jag är utbildad organisk kemist och innehållsförteckningar är inte en radda konstiga och svåruttalade ord för mig, jag förstår vad jag läser. Det finns vissa saker som jag inte äter och som mina barn inte får äta, annat än i små mängder om vi är tex bortbjudna. Blir vi bjudna tackar vi och äter i artighetens namn.

Jag steker min mat i smör, inte i olja. Upphettad olja är inte nyttigt. Kall olja är inga problem.

Margarin totalvägrar jag, hårt processad olja med massa tillsatser som framställs på sätt som gör att jag inte vill stoppa det i munnen. Blä!

Aspartam, acesulfam K och de flesta andra sötningsmedel. Den enda gången som sötningsmedel är berättigat är för tex diabetiker, de som av någon anledning inte kan eller bör äta riktigt socker. Förresten, jag äter faktiskt en viss typ av halstablett som är sockerfri när jag är sjuk, men det handlar liksom om ytterst begränsade mängder.

Grädde, glass och dylikt med tillsats av förtjockningsmedlet karragenan.

Alla typer av matvaror som framställs som "lätta", "fettfria", "sockerfria" och liknande, väljer jag bort. De brukar vara chemical shitstorms, rent ut sagt. Ju färre ingredienser, desto bättre.

Marknadsföringen har verkligen varit effektiv, när de fått människor att tro att fett är dåligt och socker är dåligt, och att de alternativ som erbjuds skulle vara nyttiga och hälsosamma. Det är överkonsumtion av socker som är dåligt, inte socker i sig.

Socker är väldigt dåligt. Det är bra mycket värre att dricka 1,5 liter coca cola om dagen med socker i än med aspartam. 
  • Anonym (Petig?)
    Anonym (DenSomTänker) skrev 2024-11-14 23:36:26 följande:
    Socker är väldigt dåligt. Det är bra mycket värre att dricka 1,5 liter coca cola om dagen med socker i än med aspartam. 
    1,5 liter cola om dagen är överkonsumtion, vare sig det är med socker eller med sötningsmedel. Om jag var tvungen att dricka så mycket om dagen, skulle jag utan att tveka en sekund välja colan med socker.

Socker, alltså glukos, är nödvändigt för kroppen (ja, den kan använda även fett för energitillverkningen, men den vägen är mer omständig Och hjärnan behöver glukos).
  • Anonym (DenSomTänker)
    Anonym (Petig?) skrev 2024-11-14 23:43:36 följande:
    1,5 liter cola om dagen är överkonsumtion, vare sig det är med socker eller med sötningsmedel. Om jag var tvungen att dricka så mycket om dagen, skulle jag utan att tveka en sekund välja colan med socker.

Socker, alltså glukos, är nödvändigt för kroppen (ja, den kan använda även fett för energitillverkningen, men den vägen är mer omständig Och hjärnan behöver glukos).
    Du vet att vitt socker och glukos är annorlunda?
    Drack du 1,5 liter coke om dagen med socker hade du kunnat få stora problem.
    Aspartamet hade inte gjort något det är i så extremt låg dos.
    Plastflaskor är inte bra däremot.
  • Anonym (Petig?)
    Anonym (DenSomTänker) skrev 2024-11-14 23:54:00 följande:
    Du vet att vitt socker och glukos är annorlunda?
    Drack du 1,5 liter coke om dagen med socker hade du kunnat få stora problem.
    Aspartamet hade inte gjort något det är i så extremt låg dos.
    Plastflaskor är inte bra däremot.
    Självklart vet jag skillnaden mellan vitt socker och glukos. Jag är kemist.

Alla sockerarter/kolhydrater som vi äter blir till glukos i slutändan, det är bara vägen dit som skiljer sig/tar olika lång tid.
  • Anonym (DenSomTänker)
    Anonym (Petig?) skrev 2024-11-15 00:07:34 följande:
    Självklart vet jag skillnaden mellan vitt socker och glukos. Jag är kemist.

Alla sockerarter/kolhydrater som vi äter blir till glukos i slutändan, det är bara vägen dit som skiljer sig/tar olika lång tid.
    vet inte om jag litar på den här datan men enligt google:

2 - 5 år inte bör äta mer än 27-33 gram socker per dag, vilket motsvarar 7-9 sockerbitar per dag. 6 - 15 år inte bör äta mer än 33-53 gram socker per dag, vilket motsvarar 10-17 sockerbitar per dag. 16 år och äldre inte bör äta mer än 54-60 gram socker per dag, vilket motsvarar18-20 sockerbitar per dag

Så 142 gram per dag är en coke om dagen med socker.. 
  • Xenia

Jag steker det mesta i vanlig rapsolja från Ica (den billigaste). Ibland steker jag i olivolja för att jag inte vill ha neutral smak utan just olivoljesmaken. Jag steker sällan i smör, just för att det är mättat fett.

Jag skulle verkligen inte köpa någon dyr avokadoolja. 

Jag litar på Livsmedelsverket, inte på några influencers. Jag fattar inte varför folk lägger tid på influencers och än mindre varför de dyrkar dem och slaviskt följer deras råd. Håller med den där vadhannuhette som säger att vi ska lyssna på dem som vet, experterna. Jag håller också med om att det är mer miljövänligt att använda råvaror som finns i Sverige istf de som måste importerats långt ifrån.

Svar på tråden Nej till rapsolja och andra kostråd?